This study aims to evaluate cognitive field general goals of secondary school (5th-8th grades) physical education lesson teaching program and the realization level of the dependent outcomes according to different variables. A total 1470 students having education in government and private schools in Mersin Cityy Data was colleccted with “Secondary School Physical Education Lesson Cognitive Success Test” , developed by the researcher.A test battery of 50 items was applied to a group of 100 people to test the credibility of the test, and test battery was reduced to 40 items according to article analysisdone as a result of the application. KR 20 and 21 credibility coefficients of success test were found as KR-20=0.848, KR-21 =0,820. t and F tests were used fort he meaningfulness of difference between the groups with descriptive statistics in data analysis. As a result of the analysis, the difference between the groups in terms of gender, school type, scholl area, exam results variables was found meaningful in the outcomes “Explains physical activityand sports concepts realated to Healthy Life”, “Comprehends our cultural accumulation and values related to physical education” and “Improves thinking skiils through physical education and sports ‘’ ( p<0.05).
Bu araştırmada; ortaokul (5-8 sınıflar) beden eğitimi ve spor öğretim programının bilişsel alan genel amaçlarının ve bunlara bağlı kazanımların gerçekleşme düzeylerinin farklı değişkenlere göre değerlendirmek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Mersin iline bağlı Yenişehir, Akdeniz, Toroslar, Mezitli ve Tarsus ilçelerinde devlet ve özel okullarda öğrenim gören toplam 1470 öğrenci oluşturmuştur Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Ortaokul Beden Eğitimi Dersi Bilişsel Başarı Testi” ile toplanmıştır. Testin güvenirliğini test etmek amacıyla 100 kişilik gruba 50 maddelik test bataryası uygulanmış, uygulama sonucunda yapılan madde analizine göre test bataryası 40 maddeye indirilerek kullanılmıştır. Başarı Testinin KR 20 ve 21 güvenirlik katsayıları KR-20=0,848, KR-21= 0,820 olarak bulunmuştur. Başarı testi 100 puan üzerinden değerlendirilmiştir. Kazanımlarda yeterlik için ise 70 puan ölçüt alınmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerle birlikte gruplar arası farkın anlamlılığı için t ve F testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda; ‘’Sağlıklı Yaşam ile ilgili fiziksel etkinlik ve spor kavramlarını açıklar”, “Beden eğitimi ve sporla ilgili kültürel birikimimizi ve değerlerimizi kavrar” ve “Beden eğitimi ve spor yoluyla düşünme becerilerini geliştirir” çıktılarının gerçekleşme düzeylerinin ortalama puanları çok düşük bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 12 Issue: 1 |