This study aimed to investigate the association between perceived sports competence and digital screen usage among students in Sport Sciences faculties. A cross-sectional survey was conducted at three universities in Turkey. A total of 219 students were surveyed in the spring term of 2021 during the COVID pandemic lockdown period. Data about the use of mobile phones and computers as well as social media and digital games, which pose a risk of addiction to these devices, was obtained from the participants. They were asked to complete a self-report questionnaire on their demographic characteristics, mobile phone and personal computer usage, and the effect of digital screen usage on their sportive competencies. Results showed that the frequent use of digital screen applications had a negative effect on the students' perceived sports competency. A significant difference was found in the scores according to sex, PC ownership, students’ departments, daily phone habits, social media and digital screen usage, daily physical activity, and changes in daily physical activity. In conclusion, the use of digital screen applications had a negative effect on sports science students' perceived sports competence. These effects increased during the Covid-19 pandemic confinement period.
Bu çalışma, Spor Bilimleri fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerde algıladıkları spor yeterlilikleri ile dijital ekran kullanımı arasındaki ilişkiyi araştırmayı amaçlamıştır. Türkiye'de üç üniversitede kesitsel bir araştırma yapılmıştır. COVID pandemisi karantina döneminde 2021 bahar döneminde toplam 219 öğrenci ankete katılım göstermiştir. Katılımcılardan cep telefonu ve bilgisayar kullanımı ile bu cihazlara bağımlılık riski oluşturan sosyal medya ve dijital oyunların kullanımına ilişkin veriler alınmıştır. Çalışma kapsamında, katılımcılardan demografik özellikleri, cep telefonu ve kişisel bilgisayar kullanımları ve dijital ekran kullanımının sportif yeterliklerine etkisi hakkında bir anket doldurmaları istenmiştir. Araştırma sonucu olarak, dijital ekran uygulamalarının sık kullanımının öğrencilerin algılanan spor yeterlilikleri üzerinde olumsuz bir etkisi olduğu bulunmuştur. Ayrıca; cinsiyet, bilgisayar sahibi olma, bölüm, günlük telefon alışkanlıkları, sosyal medya ve dijital ekran kullanımı, günlük fiziksel aktivite ve günlük fiziksel aktivitedeki değişime göre spor yeterlilik puanlarında anlamlı farklılık görülmüştür. Sonuç olarak, dijital ekran uygulamalarının kullanımı spor bilimleri öğrencilerinin algıladıkları spor yeterliliği üzerinde olumsuz bir etkiye sahiptir. Bu etkilerin Covid-19 pandemisi karantina döneminde arttığı görülmüştür
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine, Other Fields of Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 14 Issue: 2 |