Bu araştırmada, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerinin zihinsel yetersizliğe sahip olan bireylerde sporun etkilerine yönelik farkındalık düzeylerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, genel tarama modelinden faydalanılmıştır. Araştırma grubunu, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Ege Bölgesi’nde yer alan bir Spor Bilimleri Fakültesi’nde öğrenim görmekte olan 68’i kadın, 133’ü erkek toplam 201 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplanması aşamasında araştırma içerisinde bulunan kişiler tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, İlhan ve Esentürk (2015) tarafından geliştirilen, “Zihinsel Engelli Bireylerde Sporun Etkilerine Yönelik Farkındalık Ölçeği (ZEBSEYFÖ)” uygulanmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin farkındalık düzeyleri cinsiyet, sınıf, branş, lisanslı sporcu olma, ailede engelli birey bulunup bulunmama ve ailede engelli birey varsa engel türü değişkenine göre karşılaştırılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde SPSS 20 for Windows paket programına başvurulmuştur. Veri analizi olarak, öğrencilerin demografik özelliklerine ilişik bulgular için frekans ve yüzde; ilişkisiz ölçümlerde yaklaşık puanların karşılaştırılması için Varyans analizi (tek yönlü ANOVA, bağımsız örneklem t-testi), hangi gruplar arasında anlamlı bir farklılığın olduğunu belirlemek için ise Tukey testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda; Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin zihinsel engelli bireylerde sporun etkilerine yönelik orta düzeyde farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Kadın ve erkek öğrencilerin puanları yakın olmasına rağmen kadınların erkeklere göre daha yüksek farkındalığa sahip olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra öğrencilerin sınıf düzeyleri arttıkça farkındalığın da aynı doğrultuda arttığı kaydedilmiş olup 3. sınıfların diğer sınıflardan daha yüksek farkındalığa sahip oldukları saptanmıştır. Ayrıca ailesinde konuşma engeli bulunan bir öğrencinin yüksek düzeyde farkındalığa sahip olduğu dikkat çekmiştir. Araştırmada sporcuların farkındalıkları hakkında genel geçer bir değerlendirme yapabilmek adına spor özgeçmişinin daha detaylı ele alınması ve spor branşlarının kategorize edilerek incelenmesi önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training, Sports and Physical Activity For Disabled |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Early Pub Date | July 30, 2024 |
Publication Date | July 31, 2024 |
Submission Date | May 30, 2024 |
Acceptance Date | July 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |