Toplumsal cinsiyet, toplumun kadın ve erkekten cinsiyetine uygun olarak beklediği görev, sorumluluk ve davranışlar olarak tanımlanır (Vatandaş, 2007). Toplumun belirlediği kültürel ve sosyal değerler, beklentiler ve cinsiyete özgü kalıplaşmış roller kadın ve erkeğin ayırt edilmesini sağlar. Toplumsal cinsiyet algısı kendisini meslekler üzerinde de göstermektedir. Mesleklere yönelik algılar ve cinsiyete uygun rollere dayalı olarak kadın mesleği ve erkek mesleği şeklinde ayrıma gidilmektedir. Bu çalışma, toplumsal değer ve yargıların oluşturduğu toplumsal cinsiyet kavramının kazanılmasında en uygun dönem olan okul öncesi dönemde çocukların mesleklere yönelik toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışma 2016-2017 eğitim öğretim yılında İzmir ili Buca ilçesinde öğrenim gören 48-60 ay arasında toplam 30 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, okul öncesi dönem çocuklarının mesleklere yönelik toplumsal cinsiyet algıları, mesleklere yönelik cinsiyet algısı belirleme formu ve çocuk bilgi formunun çözümlenmesi yoluyla ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi kurallarına göre çözümlenerek okul öncesi dönem çocuklarının mesleklere yönelik toplumsal cinsiyet algıları yorumlanmıştır.
Social gender is defined as the duties, responsibilities and behaviors that the society expects from men and women in accordance with their gender (Vatandaş, 2007). The cultural and social values, the expectations and conventional gender specific roles determined by the society make it possible to distinguish women and men. The gender perception also shows itself on the professions. Female and male professions are discriminated depending on the perceptions related to professions and the roles according to gender. This study was carried out in order to study the social gender perceptions of children in the pre-school period, which is the most appropriate period for acquiring the concept of social gender created by social values and judgements. The study was carried out in Buca district, in İzmir and with 30 children in kindergartens aged between 48-60 months during the educational year from 2016 to 2017. In this study, the gender perceptions of pre-school children related to the professions were revealed through the analysis of the gender perception determination form for the professions and the child information form. Qualitative research method was used in this study. The data obtained were analyzed according to the rules of content analysis, and the social gender perceptions of preschool children related to professions were interpreted
Other ID | JA24RN56VY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 2 Issue: 1 |