Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Effect of Gender on Teacher Motivation: A MetaAnalysis Study

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 103 - 116, 01.07.2021

Abstract

In this study, it was aimed to reveal the role of gender on teacher motivation with meta-analysis method. In this direction, firstly, studies were handled with inclusion criteria out of 27 studies obtained as a result of literature review on postgraduate theses published in the field of educational sciences between 2009-2020, and analyzes were made with 16 independent studies meeting the criteria. As a result of the meta-analysis; It was determined that teacher motivation did not differ significantly according to gender (k = 18, d = .11, p <.000). It was observed that the effect sizes of these 16 studies, which were not standardized according to gender,
ranged from 0.340 to -0.561. According to the results of the research, it can be said that there is a difference in favor of men, but this difference is close to the zero point and very weak. The findings of the study were discussed within the framework of the relevant literature and recommendations were presented.

References

  • Yarım, M. A., & Ada, Ş., (2021). Cinsiyetin öğretmen motivasyonu üzerindeki etkisinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması [Investigation of the effect of gender on teacher motivation: A meta-analysis study]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 5(2), 103-116.

Cinsiyetin Öğretmen Motivasyonu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Bir Meta-Analiz Çalışması

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 103 - 116, 01.07.2021

Abstract

Bu çalışmada cinsiyetin öğretmen motivasyonu üzerindeki rolünü meta-analiz yöntemiyle ile ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu doğrultuda öncelikle 2009- 2020 yılları arasında eğitim bilimleri alanında yayınlanmış olan lisansüstü tezlere ilişkin literatür taraması sonucu ulaşılan 27 çalışmadan dâhil etme kriterleriyle çalışmalar ele alınmış ve kriterleri karşılayan 16 bağımsız çalışmayla analizler yapılmıştır. Meta-analiz sonucunda; öğretmen motivasyonunun cinsiyete göre anlamlı farklılaşmadığı tespit edilmiştir (k = 18, d = .11, p < .000). Bu 16 çalışmanın cinsiyete göre standardize edilmemiş etki büyüklükleri 0,340 ile -0,561 arasında değiştiği görülmüştür. Araştırma sonuçlarına göre erkekler lehine bir farkın olduğu ancak bu farkın sıfır noktasına yakın ve çok zayıf olduğu söylenebilir. Çalışma sonuçları Türkiye örnekleminde cinsiyetin öğretmen motivasyonu üzerinde etkisi olmadığını göstermiştir. Çalışmanın bulguları ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.

References

  • Yarım, M. A., & Ada, Ş., (2021). Cinsiyetin öğretmen motivasyonu üzerindeki etkisinin incelenmesi: Bir meta-analiz çalışması [Investigation of the effect of gender on teacher motivation: A meta-analysis study]. Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Dergisi (BEST Dergi) [Science, Education, Art and Technology Journal (SEAT Journal)], 5(2), 103-116.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Ali Yarım 0000-0002-8168-8526

Şükrü Ada 0000-0003-3329-9494

Publication Date July 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Yarım, M. A., & Ada, Ş. (2021). Cinsiyetin Öğretmen Motivasyonu Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi: Bir Meta-Analiz Çalışması. Bilim Eğitim Sanat Ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 103-116.
Google_Scholar_logo_2015.PNG            road-issn.png                citefactor_logo.png

        ici2.png            SIS-Logo.png            ESJI.png

Creative Commons Lisansı