Teachers have important duties and responsibilities in music education. Music teachers' general teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy are of great importance in the realization of the achievements of music education programs. In this study, it was aimed to examine the general teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy of music teachers. In the study, general teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy of music teachers were examined with a comparative approach according to gender, age and level variables. The sample of the research consists of 225 music teachers working in 7 different cities in the Central Anatolia region of Turkey. General teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy scales were used in the study. According to the research findings, it was found that the general teaching self-efficacy of music teachers was medium and their music teaching self-efficacy was high. In addition, music teachers' general teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy showed significant differences according to gender and age variables. Finally, it was found that music teachers' general teaching self-efficacy and music teaching self-efficacy predicted significantly.
Müzik eğitiminde öğretmenlere önemli işler ve sorumluluklar düşmektedir. Müzik öğretim programlarının kazanımlarının işe vuruklaştırılmasında müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterlikleri ve müzik öğretimi öz-yeterlikleri büyük önem taşımaktadır. Bu çalışmada müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterlikleri ve müzik öğretimi öz-yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterlikleri ve müzik öğretimi öz-yeterlikleri cinsiyet, yaş ve kademesi değişkenlerine göre karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’de İç Anadolu bölgesinde 7 farklı şehirde görev yapmakta olan 225 müzik öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmenlik genel öz-yeterlikleri ve müzik öğretimi öz-yeterlik ölçekleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterliklerinin orta, müzik öğretimi öz-yeterliklerinin ise yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterlikleri ve müzik öğretimi öz-yeterlikleri cinsiyet ve yaş değişkenine göre anlamlı farklıklar göstermiştir. Son olarak müzik öğretmenlerinin öğretmenlik genel öz-yeterliklerinin ve müzik öğretimi öz-yeterliklerini anlamlı düzeyde yordadığı bulunmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 6 Issue: 1 |