Social sciences aims to convey to the individual the values and skills necessary to adapt to society. The aim of the study is to base today's values and skills by looking at the existence of values and skills in the structure of the Turkish nation in its early periods. In this study, the existence of social sciences values and skills is tried to be proven by examining the Chinese annals called Historian's Records (Shi Ji), History of the Han Dynasty (Han-shu) and Old T'ang History (Chiu T'ang-shu), which cover the Turkish historical periods under the rule of the Huns and Gokturks. Document analysis technique was used during the data collection phase. In the data analysis part, qualitative content analysis and narrative analysis approaches were used. In the research, social sciences values were given under headings, and the headings were tried to be filled according to their presence in the Chinese annals used. Their skills were intended to be grouped under a general heading and explained. As a result of the research, it was seen that all the values and some of the skills were present in all three Chinese annuals.
Sosyal bilgiler bireye, topluma adapte olması için gerekli olan değer ve becerileri aktarmayı hedeflemektedir. Çalışmanın amacı Türk milletinin ilk dönemlerindeki yapısında bulunan değer ve becerilerin varlığına bakarak günümüz değer ve becerilerini temellendirmektir. Bu çalışmada Hun ve Göktürk yönetimindeki Türk tarihi dönemlerini kapsayan Tarihçinin Kayıtları (Shi Ji), Han Hanedanı Tarihi (Han-shu) ve Eski T’ang Tarihi (Chiu T’ang-shu) adlı Çin yıllıkları incelenerek sosyal bilgiler değer ve becerilerinin varlığı kanıtlanmaya çalışılmıştır. Verilerin toplanması aşamasında doküman analizi tekniği kullanılmıştır. Verilerin analizi kısmındaysa nitel içerik analizi ve anlatı analizi yaklaşımı kullanılmıştır. Araştırma içerisinde sosyal bilgiler değerleri başlıklar halinde verilmiş, kullanılan Çin yıllıklarındaki varlıklarına göre başlıkların altları doldurulmaya çalışılmıştır. Becerileri ise genel bir başlık altında toplanarak açıklanmak istenmiştir. Araştırma sonucunda üç Çin yıllığında da değerlerin hepsinin ve becerilerin bir kısmının var olduğu görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | May 26, 2024 |
Acceptance Date | August 19, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 2 |