Values education has been implemented consciously and in diff erent intensities in National Education system of Turkey since 2003. These applications have gained new momentum from 2010 onwards. However, on the other hand the intellectual dimension of the application and the values education whether among the school’s objectives or not continues to be debated. In this article the necessity of values education in schools discussed in the context of philosophical foundations of education, social and individual reasons and diff erent values education approaches have been studied in the terms of intellectual background they are based on, application process, advantages and disadvantages. Using document review technique of qualitative research methods we conclude that: values education is required for individual, society even education for itself and holistic education approach yielded more positive results in practice.
Türkiye’de Milli Eğitim sistemi içinde 2003 yılından bu yana farklı yoğunluklarda ve bilinçli bir
şekilde değerler eğitimi uygulanmaktadır. Bu uygulamalar 2010 yılından itibaren yeni bir ivme
kazanmıştır. Ancak değerler eğiminin okulun amaçları arasında olup olmadığı ve uygulamanın
ardındaki düşünsel boyut da bir yandan tartışılmaya devam etmektedir. Bu makalede okullarda
değerler eğitimi uygulamalarının gerekliliği eğitimin felsefi temelleri, toplumsal ve bireysel gerekçeler
bağlamında ele alınmış ve farklı değerler eğitimi yaklaşımları dayandıkları düşünsel arka-plan,
uygulama süreci, avantaj ve dezavantajları yönünden incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden
doküman incelemesi kullanılarak gerçekleştirilen çalışma sonucunda; değerler eğitiminin birey,
toplum ve eğitimin kendisi için gerekli olduğu; bütüncül yaklaşımların uygulamada daha olumlu
sonuçlar verdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Değerler eğitimi Karakter eğitimi Okulda değerler eğitiminin önemi Değerler eğitimi yaklaşımları.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2014 |
Submission Date | September 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 1 |