Research Article
BibTex RIS Cite

Yenilik Korkusu Ölçeğinin Doğrulanması Çalışması: İzmir İlinde Bir Uygulama

Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 163 - 174, 31.03.2021

Abstract

Bireyler hayatları boyunca olumlu ve olumsuz sayısız duygu ile karşılaşmaktadır. Olumsuz duygular arasında korku; ürkme, tiksinme gibi duyguları tetiklemesi bakımından oldukça güçlü olabilmekte, bireylerin günlük hayattaki davranışları, dolayısıyla satın alma kararı davranışları korkularına göre şekillenebilmektedir. Belirsizliği ve riski yüksek durumlarda daha fazla tetiklenen korku yenilikler karşısında da davranış değişikliklerine yol açmaktadır. Bu çalışmada tüketicilerin yeniliklere karşı yansıttıkları korku vurgulanmış, Pliner ve Hobden (1992)’in geliştirdiği Genel Neofobi Ölçeği Türkçe’ ye uyarlanarak geçerlilik, güvenilirlik çalışmaları ve doğrulayıcı faktör analizi uygulaması yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre neofobi ölçeği 5 maddelik içsel korku ve 3 maddelik yabancılık korkusu olmak üzere 2 boyutlu bir yapıya sahiptir.

References

  • Adolphs, R. (2013, 21 Ocak). The Biology of Fear. Current Biology.
  • Akçay, C. & Çoruk, A. (2012). Çalışma Yaşamında Duygular ve Yönetimi: Kavramsal Bir İnceleme. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1), 3–25.
  • Akyüz, H. E. (2018). Yapı Geçerliliği İçin Doğrulayıcı Faktör Analizi: Uygulamalı Bir Çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186–198.
  • Barrena, R. & Sánchez, M. (2013). Neophobia, Personal Consumer Values and Novel Food Acceptance. Food Quality and Preference, 27(1), 72–84.
  • Berlyne, D. E. (1970). Novelty, Complexity and Hedonic Value l. Perception&Psychophysics, 8(5A), 279–286.
  • Bourke, J. (2003). Fear and Anxiety: Writing about Emotion in Modern History. History Workshop Journal, 55(1), 111–133.
  • Bülbül, H. ve Demirer, Ö. (2008). Hizmet Kalitesi Ölçüm Modelleri SERVQUAL ve SERPERF’in karşılaştırmalı Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 181–198.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural Equation Modeling With AMOS, EQS, and LISREL: Comparative Approaches to Testing for the Factorial Validity of a Measuring Instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55–86.
  • Claus, H. J. ve Bindra, D. (1960). Reactions to Novelty and Stimulus-Change Induced Response Decrement. Canadian Journal of Psychology, 14(2), 101–110.
  • Corey, D. T. (1978). The Determinants of Exploration and Neophobia. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 2(4), 235–253.
  • Fink, A. ve Litwin, M. S. (1995). How to Measure Survey Reliability and Validity. California: SAGE Publications.
  • Gençöz, T. (1994). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yoları. Kriz Dergisi, 6(2),
  • Gliem, J. A. & Gliem, R. R. (2003). Calculating, Interpreting, And Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient For Likert-Type Scales. Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education.
  • Hirschman, E. C. (1980). Innovativeness, Novelty Seeking, and Consumer Creativity. Journal of Consumer Research, 7(3), 283–295.
  • Karaca, Ş. & Yemez, İ. (2019). Bireylerin Tüketim Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi: Sivas İli Örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 161–177.
  • KidsHealth Behavioral Health Experts. (2019, 12 Şubat). Fears and Phobias (for Teens) - Nemours KidsHealth. Nemours. 27 Aralık 2020 tarihinde https://kidshealth.org/en/teens/phobias.html adresinden erişildi.
  • Lansley, H. (2020). The Seven Universal Facial Expressions · EIA. EIA Global.
  • Matsunaga, M. (2010). How to factor-analyze your data right: do’s, don’ts, and how-to’s. International Journal of Psychological Research, 3(1), 97–110.
  • Özgül, E. & Yücel, E. (2018). Girişimcilik Merakı ile Yenilikçilik Arasındaki İlişkide Girişimcilik Öz-Yeterliliğinin Aracılık Rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(31), 331–353.
  • Pett, M. (2006). Nonparametric Statistics for Health Care Research: Statistics for Small Samples and Unusual Distributions. Singapore: SAGE Publications.
  • Pliner, P. & Hobden, K. (1992). Development of A Scale to Measure The Trait of Food Neophobia in Humans. Appetite, 19(2), 105–120.
  • Pliner, P. & Salvy, S. (2006). Food Neophia in Humans. The Pschology of Food Choice (ss. 75–92). Cambridge: CAB International.
  • Ramazan, O. & Öveç, Ö. (2017). 66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 265–289.
  • Roberts, P. & Priest, H. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41–46.
  • Sung, B., Hartley, N., Vanman, E. & Phau, I. (2016). How Can the Word “NEW” Evoke Consumers’ Experiences of Novelty and Interest? Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 166–173.
  • Telef, B. B. (2012). Ergenlerde Olumlu ve Olumsuz Duygular ile Riskli Davranışlar Aarasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 591–604.
  • Thalpos - Mental Health. (2018, 13 Mart). When Tech Phobias Become Part of Our Everyday Life . 27 Aralık 2020 tarihinde https://thalpos.org.gr/en/news-media/news-articles/when-tech-phobias-become-part-our-everyday-life adresinden erişildi.
  • Türk Dil Kurumu. (2020). Yenilik korkusu . Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 27 Aralık 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Ursachi, G., Horodnic, I. A. & Zait, A. (2015). How Reliable are Measurement Scales? External Factors with Indirect Influence on Reliability Estimators. Procedia Economics and Finance, 20.
  • Wallenburg, C. M. & Weber, J. (2005). Structural Equation Modeling as A Basis for Theory Development within Logistics and Supply Chain Management Research. Research Methodologies in Supply Chain Management: In Collaboration with Magnus Westhaus (ss. 171–186). Physica-Verlag HD.
  • Yücel, E. (2018). Marka Bağlılığının Yeni Ürünün Benimsenmesine Etkisi: Algılanan Riskin Aracılık Rolü. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 4(2), 852–865.
Year 2021, Volume: 6 Issue: 1, 163 - 174, 31.03.2021

Abstract

References

  • Adolphs, R. (2013, 21 Ocak). The Biology of Fear. Current Biology.
  • Akçay, C. & Çoruk, A. (2012). Çalışma Yaşamında Duygular ve Yönetimi: Kavramsal Bir İnceleme. Eğitimde Politika Analizi Dergisi, 1(1), 3–25.
  • Akyüz, H. E. (2018). Yapı Geçerliliği İçin Doğrulayıcı Faktör Analizi: Uygulamalı Bir Çalışma. Bitlis Eren Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 7(2), 186–198.
  • Barrena, R. & Sánchez, M. (2013). Neophobia, Personal Consumer Values and Novel Food Acceptance. Food Quality and Preference, 27(1), 72–84.
  • Berlyne, D. E. (1970). Novelty, Complexity and Hedonic Value l. Perception&Psychophysics, 8(5A), 279–286.
  • Bourke, J. (2003). Fear and Anxiety: Writing about Emotion in Modern History. History Workshop Journal, 55(1), 111–133.
  • Bülbül, H. ve Demirer, Ö. (2008). Hizmet Kalitesi Ölçüm Modelleri SERVQUAL ve SERPERF’in karşılaştırmalı Analizi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (20), 181–198.
  • Byrne, B. M. (2001). Structural Equation Modeling With AMOS, EQS, and LISREL: Comparative Approaches to Testing for the Factorial Validity of a Measuring Instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55–86.
  • Claus, H. J. ve Bindra, D. (1960). Reactions to Novelty and Stimulus-Change Induced Response Decrement. Canadian Journal of Psychology, 14(2), 101–110.
  • Corey, D. T. (1978). The Determinants of Exploration and Neophobia. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 2(4), 235–253.
  • Fink, A. ve Litwin, M. S. (1995). How to Measure Survey Reliability and Validity. California: SAGE Publications.
  • Gençöz, T. (1994). Korku: Sebepleri, Sonuçları ve Başetme Yoları. Kriz Dergisi, 6(2),
  • Gliem, J. A. & Gliem, R. R. (2003). Calculating, Interpreting, And Reporting Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient For Likert-Type Scales. Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education.
  • Hirschman, E. C. (1980). Innovativeness, Novelty Seeking, and Consumer Creativity. Journal of Consumer Research, 7(3), 283–295.
  • Karaca, Ş. & Yemez, İ. (2019). Bireylerin Tüketim Tercihlerinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi: Sivas İli Örneği. Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 161–177.
  • KidsHealth Behavioral Health Experts. (2019, 12 Şubat). Fears and Phobias (for Teens) - Nemours KidsHealth. Nemours. 27 Aralık 2020 tarihinde https://kidshealth.org/en/teens/phobias.html adresinden erişildi.
  • Lansley, H. (2020). The Seven Universal Facial Expressions · EIA. EIA Global.
  • Matsunaga, M. (2010). How to factor-analyze your data right: do’s, don’ts, and how-to’s. International Journal of Psychological Research, 3(1), 97–110.
  • Özgül, E. & Yücel, E. (2018). Girişimcilik Merakı ile Yenilikçilik Arasındaki İlişkide Girişimcilik Öz-Yeterliliğinin Aracılık Rolü. Yönetim Bilimleri Dergisi, 16(31), 331–353.
  • Pett, M. (2006). Nonparametric Statistics for Health Care Research: Statistics for Small Samples and Unusual Distributions. Singapore: SAGE Publications.
  • Pliner, P. & Hobden, K. (1992). Development of A Scale to Measure The Trait of Food Neophobia in Humans. Appetite, 19(2), 105–120.
  • Pliner, P. & Salvy, S. (2006). Food Neophia in Humans. The Pschology of Food Choice (ss. 75–92). Cambridge: CAB International.
  • Ramazan, O. & Öveç, Ö. (2017). 66-72 Aylık Çocukların Sevgi, Mutluluk, Korku, Üzüntü Duygularını Tanımlama Durumlarının ve Resmederken Kullandıkları Renklerin İncelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(1), 265–289.
  • Roberts, P. & Priest, H. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41–46.
  • Sung, B., Hartley, N., Vanman, E. & Phau, I. (2016). How Can the Word “NEW” Evoke Consumers’ Experiences of Novelty and Interest? Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 166–173.
  • Telef, B. B. (2012). Ergenlerde Olumlu ve Olumsuz Duygular ile Riskli Davranışlar Aarasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 591–604.
  • Thalpos - Mental Health. (2018, 13 Mart). When Tech Phobias Become Part of Our Everyday Life . 27 Aralık 2020 tarihinde https://thalpos.org.gr/en/news-media/news-articles/when-tech-phobias-become-part-our-everyday-life adresinden erişildi.
  • Türk Dil Kurumu. (2020). Yenilik korkusu . Türk Dil Kurumu Sözlükleri. 27 Aralık 2020 tarihinde https://sozluk.gov.tr/ adresinden erişildi.
  • Ursachi, G., Horodnic, I. A. & Zait, A. (2015). How Reliable are Measurement Scales? External Factors with Indirect Influence on Reliability Estimators. Procedia Economics and Finance, 20.
  • Wallenburg, C. M. & Weber, J. (2005). Structural Equation Modeling as A Basis for Theory Development within Logistics and Supply Chain Management Research. Research Methodologies in Supply Chain Management: In Collaboration with Magnus Westhaus (ss. 171–186). Physica-Verlag HD.
  • Yücel, E. (2018). Marka Bağlılığının Yeni Ürünün Benimsenmesine Etkisi: Algılanan Riskin Aracılık Rolü. International Journal of Academic Value Studies (Javstudies), 4(2), 852–865.
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Ezgi Karataş Yücel 0000-0001-5903-3091

Publication Date March 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Karataş Yücel, E. (2021). Yenilik Korkusu Ölçeğinin Doğrulanması Çalışması: İzmir İlinde Bir Uygulama. Akademik İzdüşüm Dergisi, 6(1), 163-174.

The publication rights of the articles accepted for publication and all kinds of copyrights in the published articles belong to the journal. No copyright is paid to the author.