Araştırmanın amacı, vakıf yükseköğretim kurumlarındaki dönüşümcü liderliğin akademik personelin mesleki gelişim algısına etkisinin tespit edilmesidir. Ayrıca akademisyenlerin dönüşümcü liderlik ve mesleki gelişim açısından profillerinin belirlenmesi diğer bir amaçtır. Araştırma kapsamında 396 akademik personelden anket formları aracılığı ile veri toplanmıştır. Dönüşümcü liderlik ile mesleki gelişim arasında çok yüksek düzeyde, pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir. Vakıf yükseköğretim kurumlarındaki dönüşümcü liderliğin akademik personelin mesleki gelişim algısını önemli düzeyde arttırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca akademik personelin mesleki gelişim ve dönüşümcü liderlik algıları açısından üç farklı profile ayrıldığı tespit edilmiştir. akademisyenlerin melseki gelişim algılarını ve dönüşümcü liderlik algılarının düşük yüksek ve çok yüksek düzeyde gruplandığı görülmektedir. Bulgular, her üç profildeki çalışanların mesleki gelişim ve dönüşümcü liderlik algılarının benzer şekilde değiştiğini göstermektedir. Araştırma sonunda, dönüşümcü liderliğin mesleki gelişime etkisi, farklı profillerde yer alan akademisyenler için pratik ve teorik çıkarımlar tartışılmıştır. Araştırma sonuçları, dönüşümcü liderliğin, akademik personelin mesleki gelişimlerini yönlendirmede önemli olduğu, farklı profillere sahip akademik personelin mesleki gelişimlerinin dönüşümcü lider aracılığı ile sağlanmasının mümkün olduğunu göstermektedir.
The research aims to determine the effect of transformational leadership in foundation higher education institutions on the professional development perception of academic staff. In addition, another aim is to determine the profiles of academicians in terms of transformational leadership and professional development. Within the scope of the research, data were collected from 396 academic staff through questionnaires. A very high positive correlation was found between transformational leadership and professional development. It has been determined that transformational leadership in foundation higher education institutions significantly increases the professional development perception of academic staff. In addition, it has been determined that academic staff are divided into three different profiles in terms of professional development and transformational leadership perceptions. It is seen that the academic development perceptions and transformational leadership perceptions of academicians are grouped at low, high and very high levels. The findings show that employees' professional development and transformational leadership perceptions in all three profiles change similarly. At the end of the research, the effect of transformational leadership on professional development and practical and theoretical implications for academics from different profiles were discussed. The research results show that transformational leadership is important in directing the professional development of academic staff, and it is possible to provide professional development of academic staff with different profiles through transformational leaders.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Leadership |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | October 13, 2023 |
Publication Date | October 17, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
The publication rights of the articles accepted for publication and all kinds of copyrights in the published articles belong to the journal. No copyright is paid to the author.