International dimension of economy, globalisation, and increase in using information technologies due to instant innovation need force the business organizations to operate in extreme competition environment. Business organizations develop different strategies and methods to be successful in this competition environment. In this respect, business organizations should have high quality sources and skills in order to strengthen the competition advantage and dominate the others. One of this high quality sources is innovation. Business organizations should always be updated for the current situation and adapt the new situations quickly. Under instantly changing circumstances firms must be open to changes. In case business organizations carry out renewal process, they can enhance their performance and have sustainable competition advantage. One of the main elements for business organizations to provide a competitive advantage is intellectual capital and the importance of this intellectual capital cannot be ignored. The most important power of business organizations under this competition environment is intellectual capital they have and the level of adopting the innovations. Business organizations must produce new ideas and practice them successfully so as to be successful. Intellectual capital is so important for business organizations in terms of using of competition advantage well, having improved and original information and having strong relations with the others. In addition to this importance, it has been intended to deliver the importance and the relation between intellectual capital and competition and innovation in this study. This study has been prepared with scanning method and in this study the relation between intellectual capital and competition and renewal process in business organizations is specifically discussed with conceptional perspective
Ekonominin uluslar arası boyut kazanması, küreselleşme, sürekli yenileşme ihtiyacı ile birlikte bilgi teknolojilerinin kullanımındaki artış, işletmeleri yoğun rekabet ortamında faaliyette bulunmaya zorunlu kılmıştır. İşletmeler yapılan rekabetlerin başarılı sonuçlanması için değişik strateji ve yöntemler geliştirmektedirler. Bu açıdan rekabet avantajını kuvvetlendirmek ve geliştirmek için rakiplere göre üstünlük sağlayan kaynaklara ve yeteneklere sahip olmak gerekmekte olup biri de şüphesiz yeniliktir. İşletme kendini mevcut durumlara göre daima güncel halde bulundurması, ayak uydurması gerekmektedir. Günümüzün değişken koşullarında firmaların değişime ayak uydurabilmeleri yeniliğe açık olmaları gerekmektedir. İşletmeler yenilenme sürecini gerçekleştirdikleri takdirde, performanslarını iyileştirmekte ve sürdürülebilir rekabet avantajı da yakalayabilmektedir. İşletmelerde rekabet üstünlüğü sağlayan unsurların başında entelektüel sermaye gelmekte olup, isletmelerin rekabet avantajı kazanmalarında büyük öneme sahiptir. Bu rekabet ortamında işletmelerin en önemli gücü sahip oldukları entelektüel sermaye değerleri ve yeniliği benimseyebilme düzeyidir. İşletmelerin başarılı olabilmeleri için yeni fikirler üretmeli ve bunları başarı ile uygulayabilmelidir. İşletmelerin rekabet avantajlarını iyi kullanmaları, ileri ve özgün bilgiye sahip, çevre ile ilişkilerin güçlü olması açısından entelektüel sermaye işletmeler açısından büyük önem taşımaktadır. Bu öneme ilaveten çalışmada entelektüel sermayenin rekabet ve yenilikçilik ile olan ilişkisi ve öneminin aktarılması amaçlanmıştır. Bu çalışma tarama yönetimiyle hazırlanarak, kavramsal bakış açısıyla, işletmelerde rekabet ve yenileşme sürecinin entelektüel sermaye ile ilişkisi spesifik olarak ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 8 Issue: 1 |