BibTex RIS Cite

A STATISTICAL ANALYSIS OF THE PERCEPTION OF CORPORATE REPUTATION FOR STATE AND FOUNDATION UNIVERSITIES

Year 2018, , 66 - 83, 01.06.2018
https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83

Abstract

Today, a positive reputation in the education sector, the impact that had on the development of the corporate structure by increasing the competitive attractiveness of the higher education system has become a topic priority. In this study, the internal stakeholders of organization of training of students, which is one of a state and a foundation University by analyzing their assessment of corporate reputation for individuals to determine whether there is a significant difference between targets. Developed by Fombrun and colleagues for the measurement of corporate reputation, corporate reputation scale was used. The high level relationship between the components of reputation as a result of the analysis, in addition to the reputation for the perception of both universities is high, young people were determined to be an awareness on corporate reputation within

References

  • Argenti, Paul (2000). “Branding B-schools: Reputation Management for MB Programs”, Corporate Reputation Review, 3(2): p. 171-178.
  • Barnett, Michael L., Jermier, John M., ve Lafferty, Barbara A. (2006). “Corporate Reputation: The Definitional Landscape”, Corporate Reputation Review, 9(1): p. 26-38.
  • Clardy, Alan (2012). “Organizational Reputation: Issues in Conceptualization and Measurement”, Corporate Reputation Review, 15(4): p. 285-303.
  • Cohen, Vidaver D. (2007). “Reputation Beyond the Rankings: A Conceptual Frameworkd for Business School Research”, Corporate Reputation Review, 10(4): p. 278-304.
  • Feldman, Percy Marquina, Bahamonde, Rolando Arellano ve Velasquez, Bellido Isabelle (2014). “A New Approach For Measuring Corporate Reputation”, Revista De Administração De Empresas, 54(1): p. 53-66.
  • Fombrun, Charles J. (1996). “Reputation: Realizing Value from The Corporate Image”, Cambridge: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, Charles J. ve Van Riel, Cees (1998). “The Reputational Landscape”, Corporate Reputation Review, 1(1): p.5-14.
  • Fombrun, Charles J., Gardberg, Naomi A. ve Sever, Joy M. (2000). “The Reputation Quotient Sm: A Multi Stakeholder Measure of Corporate Reputation”, The Journal of Brand Management, 7(4): p. 241-255.
  • Fombrun, Charles J. ve Shanley, Mark (1990). “What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, 33(1): p. 233-258.
  • Heally, Robert ve Grilffin, Jennifer J. (2004). “Building BP’s Reputation: Tooting Your Own Horn 2001–2002”, Public Relations Quarterly, 49(4): p. 28-41.
  • Işık, Metin; Çiçek, Berat ve Almalı, Vedat (2016). “Üniversitelerin İç Paydaşlarının Kurumsal İtibar Algısını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): s. 163-180. Kadıbeşgil Salim (2012). “İtibar Yönetimi”, 6. Baskı, İstanbul: MediCat Yayınları.
  • Karaköse, Turgut (2006). “Eğitim Örgütlerindeki İç ve Dış Paydaşların Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları”, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Larkin, Judy (2003). “Strategic Reputation Risk Management”, New York: Macmillan Pres.
  • Oktar, Ömer Faruk ve Çarıkçı, İlker Hüseyin (2012). “Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversitesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): s. 127-149.
  • Öncel, Mesut ve Sevim, Şerafettin (2014). “Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Kurumsal İtibar Yönetimi: Yükseköğretimde Yapılandırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(4): s. 139-156.
  • Vidaver-Cohen, Deborah ve Brİnn, Peggy Simcic (2013). “Reputation, Responsibility, and Stakeholder Support in Scandinavian firms: A Comparative Analysis”, Journal of Business Ethics, 127(1): p. 49-64
  • . Walsh, Gianfranco ve Wiedmann, Klaus-Peter (2004). “A Conceptualization of Corporate Reputation in Germany: An Evalation and Extension of the RQ”, Corporate Reputative Review, 6(4): p. 304-312.

DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ

Year 2018, , 66 - 83, 01.06.2018
https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83

Abstract

Günümüzde eğitim sektöründe olumlu bir itibarın, kurumsal çekiciliği artırarak rekabetçi yapının geliştirilmesine yönelik yarattığı etki, yükseköğretim sistemlerinde öncelikli gündem konusu haline getirmiştir. Bu çalışmada, eğitim örgütlerinin iç paydaşlarından biri olan öğrencilerin, bir devlet ve bir vakıf üniversitesi için kurumsal itibara ilişkin yaptıkları değerlendirme analiz edilerek, bireyler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığının belirlemesi amaçlamaktadır. Kurumsal itibarın ölçümü için Fombrun ve arkadaşları tarafından geliştirilen Kurumsal İtibar Ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonucunda itibar bileşenleri arasında yüksek düzeyde ilişkinin yanı sıra, her iki üniversite için itibar algısının yüksek olduğu, gençlerin kurumsal itibara yönelik bir bilinçlenme içinde olduğu belirlenmiştir

References

  • Argenti, Paul (2000). “Branding B-schools: Reputation Management for MB Programs”, Corporate Reputation Review, 3(2): p. 171-178.
  • Barnett, Michael L., Jermier, John M., ve Lafferty, Barbara A. (2006). “Corporate Reputation: The Definitional Landscape”, Corporate Reputation Review, 9(1): p. 26-38.
  • Clardy, Alan (2012). “Organizational Reputation: Issues in Conceptualization and Measurement”, Corporate Reputation Review, 15(4): p. 285-303.
  • Cohen, Vidaver D. (2007). “Reputation Beyond the Rankings: A Conceptual Frameworkd for Business School Research”, Corporate Reputation Review, 10(4): p. 278-304.
  • Feldman, Percy Marquina, Bahamonde, Rolando Arellano ve Velasquez, Bellido Isabelle (2014). “A New Approach For Measuring Corporate Reputation”, Revista De Administração De Empresas, 54(1): p. 53-66.
  • Fombrun, Charles J. (1996). “Reputation: Realizing Value from The Corporate Image”, Cambridge: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, Charles J. ve Van Riel, Cees (1998). “The Reputational Landscape”, Corporate Reputation Review, 1(1): p.5-14.
  • Fombrun, Charles J., Gardberg, Naomi A. ve Sever, Joy M. (2000). “The Reputation Quotient Sm: A Multi Stakeholder Measure of Corporate Reputation”, The Journal of Brand Management, 7(4): p. 241-255.
  • Fombrun, Charles J. ve Shanley, Mark (1990). “What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, 33(1): p. 233-258.
  • Heally, Robert ve Grilffin, Jennifer J. (2004). “Building BP’s Reputation: Tooting Your Own Horn 2001–2002”, Public Relations Quarterly, 49(4): p. 28-41.
  • Işık, Metin; Çiçek, Berat ve Almalı, Vedat (2016). “Üniversitelerin İç Paydaşlarının Kurumsal İtibar Algısını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(1): s. 163-180. Kadıbeşgil Salim (2012). “İtibar Yönetimi”, 6. Baskı, İstanbul: MediCat Yayınları.
  • Karaköse, Turgut (2006). “Eğitim Örgütlerindeki İç ve Dış Paydaşların Kurumsal İtibara İlişkin Algılamaları”, Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Larkin, Judy (2003). “Strategic Reputation Risk Management”, New York: Macmillan Pres.
  • Oktar, Ömer Faruk ve Çarıkçı, İlker Hüseyin (2012). “Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversitesinde Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(1): s. 127-149.
  • Öncel, Mesut ve Sevim, Şerafettin (2014). “Sürdürülebilir Rekabet Üstünlüğü Sağlamada Kurumsal İtibar Yönetimi: Yükseköğretimde Yapılandırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi”, İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(4): s. 139-156.
  • Vidaver-Cohen, Deborah ve Brİnn, Peggy Simcic (2013). “Reputation, Responsibility, and Stakeholder Support in Scandinavian firms: A Comparative Analysis”, Journal of Business Ethics, 127(1): p. 49-64
  • . Walsh, Gianfranco ve Wiedmann, Klaus-Peter (2004). “A Conceptualization of Corporate Reputation in Germany: An Evalation and Extension of the RQ”, Corporate Reputative Review, 6(4): p. 304-312.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gamze Sart This is me

Funda H Sezgin This is me

Nevzat Demir This is me

Publication Date June 1, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Sart, G., Sezgin, F. H., & Demir, N. (2018). DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ. Beykoz Akademi Dergisi, 6(1), 66-83. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83
AMA Sart G, Sezgin FH, Demir N. DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ. Beykoz Akademi Dergisi. June 2018;6(1):66-83. doi:10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83
Chicago Sart, Gamze, Funda H Sezgin, and Nevzat Demir. “DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ”. Beykoz Akademi Dergisi 6, no. 1 (June 2018): 66-83. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83.
EndNote Sart G, Sezgin FH, Demir N (June 1, 2018) DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ. Beykoz Akademi Dergisi 6 1 66–83.
IEEE G. Sart, F. H. Sezgin, and N. Demir, “DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 66–83, 2018, doi: 10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83.
ISNAD Sart, Gamze et al. “DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ”. Beykoz Akademi Dergisi 6/1 (June 2018), 66-83. https://doi.org/10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83.
JAMA Sart G, Sezgin FH, Demir N. DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2018;6:66–83.
MLA Sart, Gamze et al. “DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 6, no. 1, 2018, pp. 66-83, doi:10.14514/BYK.m.21478082.2018.6/1.66-83.
Vancouver Sart G, Sezgin FH, Demir N. DEVLET VE VAKIF ÜNİVERSİTELERİ İÇİN KURUMSAL İTİBAR ALGISININ İSTATİSTİKSEL BİR ANALİZİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2018;6(1):66-83.