Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ

Year 2022, , 108 - 133, 30.12.2022
https://doi.org/10.14514/beykozad.843335

Abstract

Bu çalışmanın amacı ortaokul son sınıf öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile yaşam doyumlarının incelenmesidir. Tarama modelindeki bu çalışmanın örneklemini, Diyarbakır ilinde ortaokul son sınıfta okuyan 175 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Merhamet Ölçeği ve Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizinde, SPSS 22 istatistik paket programı kullanılarak bağımsız örneklemler için t-testi ve Pearson korelasyonu gibi parametrik testler yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, ortaokul son sınıf öğrencilerinin merhamet ve yaşam doyum düzeylerinin orta seviyede fakat yüksek düzeye yakın olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet değişkenine göre öğrencilerin merhamet düzeyleri anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Çok Boyutlu Öğrenci Yaşam Doyumu Ölçeğinde ise, aile, arkadaş ve okul alt boyutlarında cinsiyet faktörünün etkili olmadığı ancak benlik, çevre alt boyutlarında ve ölçeğin genel toplamında erkeklerin yaşam doyum ortalamalarının kızların yaşam doyum ortalamalarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ayrıca ortaokul son sınıf öğrencilerinin merhamet düzeyleri ile yaşam doyum düzeyleri arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur.

References

  • Adanır, A. (2019). Onkoloji ve palyatif kliniklerinde çalışan hemşirelerin merhamet yorgunluğu ve stresle başa çıkma tarzlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aktaş, Z. ve Bozdoğan, A. E. (2016). Fen bilimleri dersi insan ve çevre ünitesiyle bütünleştirilmiş etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin merhamet değerini kazanmalarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(32), 39-57.
  • Allen, A. B., Goldwasser, E. R. ve Leary, M. R. (2012). Self-compassion and well-being among older adults. Self Identity, 11(4), 428-453. doi:10.1080/15298868.2011.595082.
  • Appleton, S. ve Song, L. (2008). Life satisfaction in urban China: Components and determinants. World Development, 36(11), 2325–2340. doi:10.1016/j.worlddev.2008.04.009
  • Ardahan, F. (2014). Sosyal sermaye, yaşam doyumu ve akademik başarı ilişkisi: BESYO örneği. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1212-1226. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2754
  • Avşaroğlu, S. ve Güleş, E. (2019). Özel gereksinimli çocuğa sahip anne babaların yaşam doyumlarının öz-anlayış ve merhamet düzeyleri açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 365-376. DOI: 10.24106/kefdergi.2960
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne-baba tutumlarına göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aydıner Boylu, A. ve Günay, G. (2018). Yaşlı bireylerde algılanan sosyal desteğin yaşam doyumu üzerine etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1351-1363.
  • Bağcıvan, E. (2019). Çocuk hemşirelerinde merhamet yorgunluğunun mesleki yaşam kalitesi ile ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Başer, D. ve Mavili, A. (2017). Sosyal hizmet ve merhamet: Bir nitel araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları, 41-46.
  • Başer, D. ve Tekin, H. H. (2019). Sosyal hizmet öğrencilerinin merhamet ve özgecilik düzeylerinin incelenmesi. Güncel Sosyal Hizmet Çalışmaları, 82-89.
  • Bektaş, M. (2019). Hemşirelerin organ bağışı tutumlarının merhamet duygularıyla ilişkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Beresford, A. (2016). The compassionate mind: A correlational ınvestigation ınto the relationship between self-compassion and compassion for others. Manchester Metropolitan University, 1-17.
  • Biberci, F. (2010). 2-7 yaş arası çocuklarda sevgi ve merhamet değerlerinin hadisler ışığında öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Bluth, K., ve Blanton, P. (2014). The influence of self-compassion on emotional well-being among early and older adolescent males and females. Journal of Positive Psychology, 10(3), 219–230. doi:10.1080/17439760.2014.936967.
  • Cosley, B. J., McCoy, S. K., Saslow, L. R. ve Epel, E. S. (2010). Is compassion for others stress buffering? Consequences of compassion and social support for physiological reactivity to stress. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 816-823. doi:10.1016/j.jesp.2010.04.008
  • Coşkun, İ. (2019). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin 2010 yılı ve 2018 yılı öğretim programlarının din eğitimi açısından karşılaştırılması-Merhamet değeri örneği-. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Crocker, J. ve Canevello, A. (2008). Creating and undermining social support in communal relationships: the role of compassionate and self-image goals. Journal of Personality and Social Psychology, 95(3), 555-575. DOI: 10.1037/0022-3514.95.3.555
  • Curtis, K., Horton, K. ve Smith, P. (2012). Student nurse socialisation in compassionate practice: A grounded theory study. Nurse Education Today, 32, 790-795. doi:10.1016/j.nedt.2012.04.012
  • Çapan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Çeçen, R. (2008). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 19-30.
  • Çınarlı, T. (2019). Acil hemşirelerinde merhamet yorgunluğunu etkileyen faktörler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S. ve Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 21, 61-67.
  • Çivitci, A. (2007). Çokboyutlu öğrenci yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eurasian Journal of Education Researh, 26, 51-60.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, XXII(1), 29-52.
  • Demirel, G., Kaya, N. ve Doğaner, A. (2020). Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 282-300. DOI: 10.26466/opus.591200
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542 575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychological Association, 55(1), 34-43. DOI: 10.1037//0003-066X.55.1.34
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. ve Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Diren, Z. (2018). Yaşlı bakım çalışanlarında duygusal zeka, kişilik özellikleri, örgütsel güven ve merhamet duyguları ile yaşlılara yönelik tutumlar arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Erdem, H. (2019). İnmeli bireylere bakım verenlerde bakım yükü ve merhamet düzeyi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Erdoğan, B. (2017). Yetişkinlerde mutluluğun merhamet ve saldırganlıkla ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • Erdoğan, S. (2018). Evli bireylerin evlilik doyumu ve merhamet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Ergün, E. (2019). Acil serviste görev yapan sağlık çalışanlarının yaşam kalitelerinin merhamet duygusuna etkisinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Ertümer, A. G. (2019). Sağlık profesyonellerinin merhamet yorgunluğu düzeyinin hasta güvenliğine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Espín, A. M., Moreno-Herrero, D., Sánchez-Campillo, J. ve Rodríguez Martín, J. A. (2018). Do envy and compassion pave the way to unhappiness? Social preferences and life satisfaction in a Spanish city. Journal of Happiness Studies, 19(2), 443-469. doi:10.1007/s10902-016-9828-8
  • Flanagan, J. C. (1978). A research approach to improving our quality of life. American Psychologist, 33(2), 138–147. doi:10.1037/0003-066x.33.2.138
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208. DOI: 10.1521/ijct.2010.3.2.97
  • Gilman, R. ve Huebner, E. S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18(2), 192–205. doi:10.1521/scpq.18.2.192.21858
  • Goetz, J. L., Keltner, D. ve Simon-Thomas, E. (2010). Compassion: an evolutionary analysis and empirical review. Psycholoical Bulletin, 136(3), 351-374. DOI: 10.1037/a0018807
  • Goldin, P. ve Jazaieri, H. (2017). The compassion cultivation training (cct) program. In Seppälä, E.M., Simon-Thomas, E., Brown, S.L., Worline, M.C., Cameron, D.C., & Doty, J.R. (Eds.). Oxford Handbooks Online. Doi: 10.1093/oxfordhb/9780190464684.013.18.
  • Hacıkeleşoğlu, H. ve Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 59, 203-227.
  • Homan, K. J. (2016). Self-compassion and psychological well-being in older adults. Journal of Adult Development, 23(2), 111–119. doi:10.1007/s10804-016-9227-8
  • Huebner, E. S., Drane, W. ve Valois, R. F. (2000). Levels and demographic correlates of adolescent life satisfaction reports. School Psychology International, 21(3), 281-292. https://doi.org/10.1177/0143034300213005
  • İlbay, A. B., Yiğit, Y. ve Özişli, Ö. (2016). Emeklilerin yaşam doyumu ve rehberlik ihtiyacı ilişkisi – Sakarya örneği. Journal of Behavior at Work, 1(1), 36-47.
  • İşgör, İ. Y. (2017a). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve akademik başarının merhamet üzerindeki yordayıcı etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 82-99.
  • İşgör, İ. Y. (2017b). Merhametin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 425-436. DOI: 10.21547/jss.290441
  • Jazaieri, H., McGonigal, K. M., Lee, I. A., Jinpa, T., Doty, J. R., Gross, J. J. ve Goldin, P. R. (2018). Altering the trajectory of affect and affect regulation: The impact of compassion training. Mindfulness, 9(1), 283-293. doi: 10.1007/s12671-017-0773-3. DOI 10.1007/s12671-017-0773-3
  • Jazaieri, H., McGonigal, K., Jinpa, T., Doty, J. R., Gross, J. J. ve Goldin, P. R. (2014). A randomized controlled trial of compassion cultivation training: effects on mindfulness, affect, and emotion regulation. Motivation and Emotion, 38(1), 23-35. DOI 10.1007/s11031-013-9368-z
  • Kabasakal, Z. ve Uz Baş, A. (2013). Öğretmen adaylarında yaşam doyumunun yordayıcısı olarak problem çözme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 27-35.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar ilkeler teknikler. (35. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kim, C. ve Ko, H. (2018). The impact of self-compassion on mental health, sleep, quality of life and life satisfaction among older adults. Geriatric Nursing, 39, 623-628. https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2018.06.005
  • Kişmir, Ş. ve İrge, N. T. (2020). Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışanların motivasyonu ve iş doyumlarına etkisi: Sağlık çalışanları üzerinde bir uygulama. Research Studies Anatolia Journal, 3(1), 1-18.
  • Koca, F. (2018). Hemşirelerde merhamet yorgunluğu ve etkili faktörlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Kulaksızoğlu, A. (2007). Ergenlik psikolojisi. (9.Basım). Remzi Kitabevi.
  • Küçükaydın, Z. (2015). Fen bilimleri derslerinde merhamet eğitimi üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Leiberg, S., Klimecki, O. ve Singer, T. (2011). Short-term compassion training ıncreases prosocial behavior in a newly developed prosocial game. PLoS ONE, 6(3), 1-10. doi:10.1371/journal.pone.0017798
  • Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist, 56(3), 239–249. doi:10.1037/0003-066x.56.3.239
  • Moksnes, U. K., Løhre, A. ve Espnes, G. A. (2012). The association between sense of coherence and life satisfaction in adolescents. Quality of Life Research, 22(6), 1331–1338. doi:10.1007/s11136-012-0249-9 Nas ve Sak (2020b
  • Nas, E. ve Sak, R. (2020a). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84. Doi: 10.18026/cbayarsos.525744
  • Nas, E. ve Sak, R. (2020b). A new compassion scale for children and its psychometric properties. Child Psychiatry & Human Development. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01034-0
  • Nas, E., Sak, R. ve Tanhan, F. (Yayın Sürecinde). Lise öğrencilerinin merhamet düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi
  • Neff, K. (2003a). The development of validation of a scale to measure self compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. DOI: 10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. (2003b). Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. DOI: 10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D. ve McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240. http://dx.doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J. ve Tobin, S. S. (1961). The measurement of life satisfaction. Journal of Gerontology, 16(2), 134–143. doi:10.1093/geronj/16.2.134
  • Ozawa-de Silva, B. ve Dodson-Lavelle, B. (2011). An Education of heart and mind: Practical and theoretical issues in teaching cognitive-based compassion training to children. Practical Matters, 4, 1-28.
  • Özan, A. (2019). Yoğun bakım hemşirelerinde merhametin ve merhamet yorgunluğunun belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Özdelikara, A. ve Babur, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 342-349. https://doi.org/10.31067/0.2020.271
  • Özer, M. ve Özsoy Karabulut, Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
  • Öztürk, M. ve Ünal, V. (2019). Temel insani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-74. doi: 10.32600/huefd.433294
  • Pace, T. W. W., Negi, L. T., Adame, D. D., Cole, S. P., Sivilli, T. I., Brown, T. D., Issa, M. J. ve Raison, C. L. (2009). Effect of compassion meditation on neuroendocrine, innate immune and behavioral responses to psychosocial stress. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 87–98. doi:10.1016/j.psyneuen.2008.08.011
  • Pace, T. W. W., Negi, L. T., Dodson-Lavelle, B., Ozawa-de Silva, B., Reddy, S. D., Cole, S. P., Danese, A., Craighead, L. W. ve Raison, C. L. (2013). Engagement with cognitively-based compassion training is associated with reduced salivery c-reactive protein from before to after training in foster care program adolescents. Psychoneuroendocrinology, 38, 294-299. doi: 10.1016/j.psyneuen.2012.05.019
  • Pavot, W. ve Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5(2), 164–172. doi:10.1037/1040-3590.5.2.164
  • Pehlivan, T. (2019). Onkoloji-hematoloji hemşirelerine uygulanan kısa ve uzun süreli merhamet yorgunluğu dayanıklılık programının yaşam kalitesi, algılanan stres ve psikolojik dayanıklılık üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Pinto-Gouveia, J., Duarte, C., Matos, M. ve Fráguas, S. (2013). The protective role of self-compassion in relation to psychopathology symptoms and quality of life in chronic and in cancer patients. Clinical Psychology & Psychotherapy, 21(4), 311–323. doi:10.1002/cpp.1838
  • Pommier, E. A. (2010). The compassion scale. Doctoral Thesis. The Graduate School of the University of Texas at Austin.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10(5), 583–630. doi:10.1007/s10902-008-9110-9
  • Reddy, S. D., Negi, L. T., Dodson-Lavelle, B., Osawa-de Silva, B., Pace, T. W. W., Cole, S. P., Raison, C. L. ve Craighead, L. W. (2013). Cognitive-based compassion training: a promising prevention strategy for at-risk adolescents. J Child Fam Stud, 22, 219-230. DOI 10.1007/s10826-012-9571-7
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. doi:10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Salazar, L. R. (2015). Exploring the relationship between compassinon, closeness, trust, and social support in same-sex friendships. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 15-29.
  • Salazar, L. R. (2016). The relationship between compassion, interpersonal communication apprehension, narcissism and verbal aggressiveness. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 1-14.
  • Salur, H. (2019). Bir eğitim araştırma hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerde psikolojik sermaye ile merhamet yorgunluğu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Seven, A. ve Dülger, H. (2020). Sağlık ve bakım hizmetleri bölümü öğrencilerinin merhamet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Inernational Social Sciences Studies Journal, 6(54), 28-34. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1933
  • Skwara, A. C., King, B. G. ve Saron, C. D. (2017). Studies of training compassion what have we learned; what remains unknown? Seppälä, E.M., Simon-Thomas, E., Brown, S.L., Worline, M.C., The Oxford handbook of compassion science (s. 290-313). New York: Oxford University Press
  • Soylu, Y. ve Kabasakal, Z. (2016). Evli kadınların yaşam doyumunun evlilik doyumu ve çalışma durumu ile ilişkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 215-221.
  • Sprecher, S., ve Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 629-652. DOI: 10.1177/0265407505056439
  • Şahin, B. (2019). Yaşlı bireylerde internet kullanımının yaşam doyumu, algılanan sosyal destek ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Şahin, Ş. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik ve yaşam doyumu düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Şimşek, N. ve Kalgı, M. E. (2018). Dini dogmatizm ve dindarlık bağlamında yaşam doyumu: Bir karma yöntemli yaklaşım. Turkish Studies, 13(4), 1137-1152. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12061
  • Şirin, M. ve Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik Bakımının Bedeli: Merhamet Yorgunluğu, DEUHFED, 8(2), 123-130
  • Terry, M. ve Leary, M. (2011). Self-compassion, self-regulation, and health. Self and Identity, 10, 352–362. doi: 10.1080/ 15298868.2011.558404
  • Tuzgöl Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
  • Veenhoven, R. (1988). The utility of happiness. Social Indicators Research, 20(4), 333–354. doi:10.1007/bf00302332
  • Williams, C. R. (2008). Compassion, suffering and the self a moral psychology of social justice. Current Sociology, 56(1), 5-24. DOI: 10.1177/0011392107084376
  • Yang, Y., Zhang, M. ve Kou, Y. (2016). Self-compassion and life satisfaction: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 98, 91-95. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.086
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk psikolojisi. (22.Basım). Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, H. ve Kavak, O. (2017). The regulatory role of compassion in the influence of the personality traıt of responsibility on task and contextual performance. Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML), 4(4), 408-422.
  • Yılmaz, G. (2016). Onkoloji hemşirelerinin eşduyum yorgunluğu, iş doyumu, tükenmişlik ve travma sonrası gelişim düzeylerine psikoeğitimin etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yiğit, R., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2011). İş ve yaşam doyumu: Konya Emniyet Müdürlüğü alan araştırması. Polis Bilimleri Dergisi, 13(3), 1-18.

INVESTIGATION OF COMPASSION LEVELS AND LIFE SATISFACTION OF MIDDLE SCHOOL SENIOR STUDENTS

Year 2022, , 108 - 133, 30.12.2022
https://doi.org/10.14514/beykozad.843335

Abstract

References

  • Adanır, A. (2019). Onkoloji ve palyatif kliniklerinde çalışan hemşirelerin merhamet yorgunluğu ve stresle başa çıkma tarzlarının belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Akdeniz, S. (2014). Farklı merhamet düzeylerine sahip üniversite öğrencilerinde depresyon, anksiyete, stres ve duygusal zekanın incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Aktaş, Z. ve Bozdoğan, A. E. (2016). Fen bilimleri dersi insan ve çevre ünitesiyle bütünleştirilmiş etkinliklerin ortaokul öğrencilerinin merhamet değerini kazanmalarına etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 14(32), 39-57.
  • Allen, A. B., Goldwasser, E. R. ve Leary, M. R. (2012). Self-compassion and well-being among older adults. Self Identity, 11(4), 428-453. doi:10.1080/15298868.2011.595082.
  • Appleton, S. ve Song, L. (2008). Life satisfaction in urban China: Components and determinants. World Development, 36(11), 2325–2340. doi:10.1016/j.worlddev.2008.04.009
  • Ardahan, F. (2014). Sosyal sermaye, yaşam doyumu ve akademik başarı ilişkisi: BESYO örneği. International Journal of Human Sciences, 11(1), 1212-1226. doi: 10.14687/ijhs.v11i1.2754
  • Avşaroğlu, S. ve Güleş, E. (2019). Özel gereksinimli çocuğa sahip anne babaların yaşam doyumlarının öz-anlayış ve merhamet düzeyleri açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 365-376. DOI: 10.24106/kefdergi.2960
  • Aydemir, B. (2018). Öğretmenlerdeki merhamet düzeylerinin cinsiyet, kıdem, branş ve algılanan anne-baba tutumlarına göre incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Aydıner Boylu, A. ve Günay, G. (2018). Yaşlı bireylerde algılanan sosyal desteğin yaşam doyumu üzerine etkisi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 1351-1363.
  • Bağcıvan, E. (2019). Çocuk hemşirelerinde merhamet yorgunluğunun mesleki yaşam kalitesi ile ilişkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Başer, D. ve Mavili, A. (2017). Sosyal hizmet ve merhamet: Bir nitel araştırma. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları, 41-46.
  • Başer, D. ve Tekin, H. H. (2019). Sosyal hizmet öğrencilerinin merhamet ve özgecilik düzeylerinin incelenmesi. Güncel Sosyal Hizmet Çalışmaları, 82-89.
  • Bektaş, M. (2019). Hemşirelerin organ bağışı tutumlarının merhamet duygularıyla ilişkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Beresford, A. (2016). The compassionate mind: A correlational ınvestigation ınto the relationship between self-compassion and compassion for others. Manchester Metropolitan University, 1-17.
  • Biberci, F. (2010). 2-7 yaş arası çocuklarda sevgi ve merhamet değerlerinin hadisler ışığında öğretimi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Bluth, K., ve Blanton, P. (2014). The influence of self-compassion on emotional well-being among early and older adolescent males and females. Journal of Positive Psychology, 10(3), 219–230. doi:10.1080/17439760.2014.936967.
  • Cosley, B. J., McCoy, S. K., Saslow, L. R. ve Epel, E. S. (2010). Is compassion for others stress buffering? Consequences of compassion and social support for physiological reactivity to stress. Journal of Experimental Social Psychology, 46, 816-823. doi:10.1016/j.jesp.2010.04.008
  • Coşkun, İ. (2019). İlköğretim din kültürü ve ahlak bilgisi dersinin 2010 yılı ve 2018 yılı öğretim programlarının din eğitimi açısından karşılaştırılması-Merhamet değeri örneği-. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Crocker, J. ve Canevello, A. (2008). Creating and undermining social support in communal relationships: the role of compassionate and self-image goals. Journal of Personality and Social Psychology, 95(3), 555-575. DOI: 10.1037/0022-3514.95.3.555
  • Curtis, K., Horton, K. ve Smith, P. (2012). Student nurse socialisation in compassionate practice: A grounded theory study. Nurse Education Today, 32, 790-795. doi:10.1016/j.nedt.2012.04.012
  • Çapan, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin merhamet ve öz-anlayış düzeylerinin kişilik özellikleri açısından incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi
  • Çeçen, R. (2008). Üniversite öğrencilerinde yaşam doyumunu yordamada bireysel bütünlük (tutarlılık) duygusu, aile bütünlük duygusu ve benlik saygısı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 4(1), 19-30.
  • Çınarlı, T. (2019). Acil hemşirelerinde merhamet yorgunluğunu etkileyen faktörler. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Çingöl, N., Çelebi, E., Zengin, S. ve Karakaş, M. (2018). Bir sağlık yüksekokulu hemşirelik bölümü öğrencilerinin merhamet düzeylerinin incelenmesi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 21, 61-67.
  • Çivitci, A. (2007). Çokboyutlu öğrenci yaşam doyumu ölçeğinin Türkçe’ye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Eurasian Journal of Education Researh, 26, 51-60.
  • Çivitci, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: Bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, XXII(1), 29-52.
  • Demirel, G., Kaya, N. ve Doğaner, A. (2020). Ebelik öğrencilerinin kültürlerarası yaklaşımlarının merhamet ve empati düzeylerine etkisi. OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(21), 282-300. DOI: 10.26466/opus.591200
  • Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95(3), 542 575. https://doi.org/10.1037/0033-2909.95.3.542
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being: The science of happiness, and a proposal for a national index. American Psychological Association, 55(1), 34-43. DOI: 10.1037//0003-066X.55.1.34
  • Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J. ve Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
  • Diren, Z. (2018). Yaşlı bakım çalışanlarında duygusal zeka, kişilik özellikleri, örgütsel güven ve merhamet duyguları ile yaşlılara yönelik tutumlar arasındaki ilişkiler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi.
  • Erdem, H. (2019). İnmeli bireylere bakım verenlerde bakım yükü ve merhamet düzeyi arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sivas: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi.
  • Erdoğan, B. (2017). Yetişkinlerde mutluluğun merhamet ve saldırganlıkla ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Üsküdar Üniversitesi.
  • Erdoğan, S. (2018). Evli bireylerin evlilik doyumu ve merhamet düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Konya: Selçuk Üniversitesi.
  • Ergün, E. (2019). Acil serviste görev yapan sağlık çalışanlarının yaşam kalitelerinin merhamet duygusuna etkisinin belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Ertümer, A. G. (2019). Sağlık profesyonellerinin merhamet yorgunluğu düzeyinin hasta güvenliğine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi.
  • Espín, A. M., Moreno-Herrero, D., Sánchez-Campillo, J. ve Rodríguez Martín, J. A. (2018). Do envy and compassion pave the way to unhappiness? Social preferences and life satisfaction in a Spanish city. Journal of Happiness Studies, 19(2), 443-469. doi:10.1007/s10902-016-9828-8
  • Flanagan, J. C. (1978). A research approach to improving our quality of life. American Psychologist, 33(2), 138–147. doi:10.1037/0003-066x.33.2.138
  • Gilbert, P. (2009). Introducing compassion-focused therapy. Advances in Psychiatric Treatment, 15, 199-208. DOI: 10.1521/ijct.2010.3.2.97
  • Gilman, R. ve Huebner, E. S. (2003). A review of life satisfaction research with children and adolescents. School Psychology Quarterly, 18(2), 192–205. doi:10.1521/scpq.18.2.192.21858
  • Goetz, J. L., Keltner, D. ve Simon-Thomas, E. (2010). Compassion: an evolutionary analysis and empirical review. Psycholoical Bulletin, 136(3), 351-374. DOI: 10.1037/a0018807
  • Goldin, P. ve Jazaieri, H. (2017). The compassion cultivation training (cct) program. In Seppälä, E.M., Simon-Thomas, E., Brown, S.L., Worline, M.C., Cameron, D.C., & Doty, J.R. (Eds.). Oxford Handbooks Online. Doi: 10.1093/oxfordhb/9780190464684.013.18.
  • Hacıkeleşoğlu, H. ve Kartopu, S. (2017). Merhamet ve dindarlık: üniversite öğrencileri üzerine ampirik bir araştırma. The Journal of Academic Social Science Studies, 59, 203-227.
  • Homan, K. J. (2016). Self-compassion and psychological well-being in older adults. Journal of Adult Development, 23(2), 111–119. doi:10.1007/s10804-016-9227-8
  • Huebner, E. S., Drane, W. ve Valois, R. F. (2000). Levels and demographic correlates of adolescent life satisfaction reports. School Psychology International, 21(3), 281-292. https://doi.org/10.1177/0143034300213005
  • İlbay, A. B., Yiğit, Y. ve Özişli, Ö. (2016). Emeklilerin yaşam doyumu ve rehberlik ihtiyacı ilişkisi – Sakarya örneği. Journal of Behavior at Work, 1(1), 36-47.
  • İşgör, İ. Y. (2017a). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri ve akademik başarının merhamet üzerindeki yordayıcı etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 82-99.
  • İşgör, İ. Y. (2017b). Merhametin öznel iyi oluş üzerindeki yordayıcı etkisinin incelenmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16 (2), 425-436. DOI: 10.21547/jss.290441
  • Jazaieri, H., McGonigal, K. M., Lee, I. A., Jinpa, T., Doty, J. R., Gross, J. J. ve Goldin, P. R. (2018). Altering the trajectory of affect and affect regulation: The impact of compassion training. Mindfulness, 9(1), 283-293. doi: 10.1007/s12671-017-0773-3. DOI 10.1007/s12671-017-0773-3
  • Jazaieri, H., McGonigal, K., Jinpa, T., Doty, J. R., Gross, J. J. ve Goldin, P. R. (2014). A randomized controlled trial of compassion cultivation training: effects on mindfulness, affect, and emotion regulation. Motivation and Emotion, 38(1), 23-35. DOI 10.1007/s11031-013-9368-z
  • Kabasakal, Z. ve Uz Baş, A. (2013). Öğretmen adaylarında yaşam doyumunun yordayıcısı olarak problem çözme becerileri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 27-35.
  • Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar ilkeler teknikler. (35. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kim, C. ve Ko, H. (2018). The impact of self-compassion on mental health, sleep, quality of life and life satisfaction among older adults. Geriatric Nursing, 39, 623-628. https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2018.06.005
  • Kişmir, Ş. ve İrge, N. T. (2020). Merhamet yorgunluğu düzeyinin çalışanların motivasyonu ve iş doyumlarına etkisi: Sağlık çalışanları üzerinde bir uygulama. Research Studies Anatolia Journal, 3(1), 1-18.
  • Koca, F. (2018). Hemşirelerde merhamet yorgunluğu ve etkili faktörlerin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Kulaksızoğlu, A. (2007). Ergenlik psikolojisi. (9.Basım). Remzi Kitabevi.
  • Küçükaydın, Z. (2015). Fen bilimleri derslerinde merhamet eğitimi üzerine bir çalışma. Yüksek Lisans Tezi. Giresun: Giresun Üniversitesi.
  • Leiberg, S., Klimecki, O. ve Singer, T. (2011). Short-term compassion training ıncreases prosocial behavior in a newly developed prosocial game. PLoS ONE, 6(3), 1-10. doi:10.1371/journal.pone.0017798
  • Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist, 56(3), 239–249. doi:10.1037/0003-066x.56.3.239
  • Moksnes, U. K., Løhre, A. ve Espnes, G. A. (2012). The association between sense of coherence and life satisfaction in adolescents. Quality of Life Research, 22(6), 1331–1338. doi:10.1007/s11136-012-0249-9 Nas ve Sak (2020b
  • Nas, E. ve Sak, R. (2020a). Merhamet ve merhamet odaklı terapi. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 64-84. Doi: 10.18026/cbayarsos.525744
  • Nas, E. ve Sak, R. (2020b). A new compassion scale for children and its psychometric properties. Child Psychiatry & Human Development. https://doi.org/10.1007/s10578-020-01034-0
  • Nas, E., Sak, R. ve Tanhan, F. (Yayın Sürecinde). Lise öğrencilerinin merhamet düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi
  • Neff, K. (2003a). The development of validation of a scale to measure self compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250. DOI: 10.1080/15298860390209035
  • Neff, K. (2003b). Self-compassion: an alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2(2), 85–101. DOI: 10.1080/15298860390129863
  • Neff, K. D. ve McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240. http://dx.doi.org/10.1080/15298860902979307
  • Neugarten, B. L., Havighurst, R. J. ve Tobin, S. S. (1961). The measurement of life satisfaction. Journal of Gerontology, 16(2), 134–143. doi:10.1093/geronj/16.2.134
  • Ozawa-de Silva, B. ve Dodson-Lavelle, B. (2011). An Education of heart and mind: Practical and theoretical issues in teaching cognitive-based compassion training to children. Practical Matters, 4, 1-28.
  • Özan, A. (2019). Yoğun bakım hemşirelerinde merhametin ve merhamet yorgunluğunun belirlenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
  • Özdelikara, A. ve Babur, S. (2020). Hemşirelik öğrencilerinin merhamet düzeyi ve empatik eğilim ilişkisi. ACU Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(2), 342-349. https://doi.org/10.31067/0.2020.271
  • Özer, M. ve Özsoy Karabulut, Ö. (2003). Yaşlılarda yaşam doyumu. Geriatri, 6(2), 72-74.
  • Öztürk, M. ve Ünal, V. (2019). Temel insani değerler ile yaşam doyumu arasındaki ilişki: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 36(1), 61-74. doi: 10.32600/huefd.433294
  • Pace, T. W. W., Negi, L. T., Adame, D. D., Cole, S. P., Sivilli, T. I., Brown, T. D., Issa, M. J. ve Raison, C. L. (2009). Effect of compassion meditation on neuroendocrine, innate immune and behavioral responses to psychosocial stress. Psychoneuroendocrinology, 34(1), 87–98. doi:10.1016/j.psyneuen.2008.08.011
  • Pace, T. W. W., Negi, L. T., Dodson-Lavelle, B., Ozawa-de Silva, B., Reddy, S. D., Cole, S. P., Danese, A., Craighead, L. W. ve Raison, C. L. (2013). Engagement with cognitively-based compassion training is associated with reduced salivery c-reactive protein from before to after training in foster care program adolescents. Psychoneuroendocrinology, 38, 294-299. doi: 10.1016/j.psyneuen.2012.05.019
  • Pavot, W. ve Diener, E. (1993). Review of the satisfaction with life scale. Psychological Assessment, 5(2), 164–172. doi:10.1037/1040-3590.5.2.164
  • Pehlivan, T. (2019). Onkoloji-hematoloji hemşirelerine uygulanan kısa ve uzun süreli merhamet yorgunluğu dayanıklılık programının yaşam kalitesi, algılanan stres ve psikolojik dayanıklılık üzerine etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: Koç Üniversitesi.
  • Pinto-Gouveia, J., Duarte, C., Matos, M. ve Fráguas, S. (2013). The protective role of self-compassion in relation to psychopathology symptoms and quality of life in chronic and in cancer patients. Clinical Psychology & Psychotherapy, 21(4), 311–323. doi:10.1002/cpp.1838
  • Pommier, E. A. (2010). The compassion scale. Doctoral Thesis. The Graduate School of the University of Texas at Austin.
  • Proctor, C. L., Linley, P. A. ve Maltby, J. (2009). Youth life satisfaction: A review of the literature. Journal of Happiness Studies, 10(5), 583–630. doi:10.1007/s10902-008-9110-9
  • Reddy, S. D., Negi, L. T., Dodson-Lavelle, B., Osawa-de Silva, B., Pace, T. W. W., Cole, S. P., Raison, C. L. ve Craighead, L. W. (2013). Cognitive-based compassion training: a promising prevention strategy for at-risk adolescents. J Child Fam Stud, 22, 219-230. DOI 10.1007/s10826-012-9571-7
  • Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069–1081. doi:10.1037/0022-3514.57.6.1069
  • Salazar, L. R. (2015). Exploring the relationship between compassinon, closeness, trust, and social support in same-sex friendships. The Journal of Happiness ve Well-Being, 3(1), 15-29.
  • Salazar, L. R. (2016). The relationship between compassion, interpersonal communication apprehension, narcissism and verbal aggressiveness. The Journal of Happiness & Well-Being, 4(1), 1-14.
  • Salur, H. (2019). Bir eğitim araştırma hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerde psikolojik sermaye ile merhamet yorgunluğu arasındaki ilişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Okan Üniversitesi.
  • Seven, A. ve Dülger, H. (2020). Sağlık ve bakım hizmetleri bölümü öğrencilerinin merhamet düzeyleri ve etkileyen faktörler. Inernational Social Sciences Studies Journal, 6(54), 28-34. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1933
  • Skwara, A. C., King, B. G. ve Saron, C. D. (2017). Studies of training compassion what have we learned; what remains unknown? Seppälä, E.M., Simon-Thomas, E., Brown, S.L., Worline, M.C., The Oxford handbook of compassion science (s. 290-313). New York: Oxford University Press
  • Soylu, Y. ve Kabasakal, Z. (2016). Evli kadınların yaşam doyumunun evlilik doyumu ve çalışma durumu ile ilişkilerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 215-221.
  • Sprecher, S., ve Fehr, B. (2005). Compassionate love for close others and humanity. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 629-652. DOI: 10.1177/0265407505056439
  • Şahin, B. (2019). Yaşlı bireylerde internet kullanımının yaşam doyumu, algılanan sosyal destek ve umutsuzluk düzeyleri ile ilişkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Maltepe Üniversitesi.
  • Şahin, Ş. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin tükenmişlik ve yaşam doyumu düzeyleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Mersin: Mersin Üniversitesi.
  • Şimşek, N. ve Kalgı, M. E. (2018). Dini dogmatizm ve dindarlık bağlamında yaşam doyumu: Bir karma yöntemli yaklaşım. Turkish Studies, 13(4), 1137-1152. DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12061
  • Şirin, M. ve Yurttaş, A. (2015). Hemşirelik Bakımının Bedeli: Merhamet Yorgunluğu, DEUHFED, 8(2), 123-130
  • Terry, M. ve Leary, M. (2011). Self-compassion, self-regulation, and health. Self and Identity, 10, 352–362. doi: 10.1080/ 15298868.2011.558404
  • Tuzgöl Dost, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
  • Veenhoven, R. (1988). The utility of happiness. Social Indicators Research, 20(4), 333–354. doi:10.1007/bf00302332
  • Williams, C. R. (2008). Compassion, suffering and the self a moral psychology of social justice. Current Sociology, 56(1), 5-24. DOI: 10.1177/0011392107084376
  • Yang, Y., Zhang, M. ve Kou, Y. (2016). Self-compassion and life satisfaction: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 98, 91-95. http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2016.03.086
  • Yavuzer, H. (2002). Çocuk psikolojisi. (22.Basım). Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, H. ve Kavak, O. (2017). The regulatory role of compassion in the influence of the personality traıt of responsibility on task and contextual performance. Journal of Management, Marketing and Logistics (JMML), 4(4), 408-422.
  • Yılmaz, G. (2016). Onkoloji hemşirelerinin eşduyum yorgunluğu, iş doyumu, tükenmişlik ve travma sonrası gelişim düzeylerine psikoeğitimin etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Yiğit, R., Dilmaç, B. ve Deniz, M. E. (2011). İş ve yaşam doyumu: Konya Emniyet Müdürlüğü alan araştırması. Polis Bilimleri Dergisi, 13(3), 1-18.
There are 101 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Eşref Nas 0000-0002-4524-9534

İkbal Tuba Şahin Sak 0000-0002-9054-6212

Ramazan Sak 0000-0002-7504-9429

Publication Date December 30, 2022
Submission Date December 19, 2020
Acceptance Date October 14, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Nas, E., Şahin Sak, İ. T., & Sak, R. (2022). ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ. Beykoz Akademi Dergisi, 10(2), 108-133. https://doi.org/10.14514/beykozad.843335
AMA Nas E, Şahin Sak İT, Sak R. ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. December 2022;10(2):108-133. doi:10.14514/beykozad.843335
Chicago Nas, Eşref, İkbal Tuba Şahin Sak, and Ramazan Sak. “ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 10, no. 2 (December 2022): 108-33. https://doi.org/10.14514/beykozad.843335.
EndNote Nas E, Şahin Sak İT, Sak R (December 1, 2022) ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ. Beykoz Akademi Dergisi 10 2 108–133.
IEEE E. Nas, İ. T. Şahin Sak, and R. Sak, “ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 2, pp. 108–133, 2022, doi: 10.14514/beykozad.843335.
ISNAD Nas, Eşref et al. “ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi 10/2 (December 2022), 108-133. https://doi.org/10.14514/beykozad.843335.
JAMA Nas E, Şahin Sak İT, Sak R. ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10:108–133.
MLA Nas, Eşref et al. “ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 10, no. 2, 2022, pp. 108-33, doi:10.14514/beykozad.843335.
Vancouver Nas E, Şahin Sak İT, Sak R. ORTAOKUL SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN MERHAMET DÜZEYLERİ İLE YAŞAM DOYUMLARININ İNCELENMESİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2022;10(2):108-33.