Research Article
BibTex RIS Cite

İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ

Year 2020, , 312 - 327, 31.12.2020
https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı; tüketicilerin karar verme tarzlarının satın alma tercihleri üzerine etkisinin incelenmesidir. Araştırmaya internetten alışveriş yapan tüketiciler dahil edilmiş ve bu doğrultuda, İstanbul ilinde internetten alışveriş yapan 393 tüketiciye anket uygulanmıştır. Bu çalışmada, tüketici karar verme tarzlarını incelemek amacıyla literatürde Tüketici Tarzları Envanteri (TTE) olarak bilinen ve pek çok ülkede tüketici karar verme tarzlarını anlamak amacıyla kullanılan ölçekten yararlanılmıştır. Türk tüketicilerinin karar verme tarzlarının anlaşılmasına yardımcı olmak amacıyla, ölçek 2013 yılında Türkçe’ye uyarlanmıştır. Bu çalışmada da bu ölçekten yararlanılmıştır. Ayrıca literatüre dayanarak, tüketici satın alma tercihlerine ilişkin değişkenler ortaya konmuştur. Tüketici karar verme tarzlarının tüketici satın alma tercihleri üzerinde etkisinin olduğu görülmektedir. Araştırma sonucunda, tüketici satın alma tercihlerindeki değişimin %37,5’inin, tüketici karar verme tarzları ile açıklanabileceğini söylemek mümkündür.

References

  • Başkol, M. (2016). E-Perakende Hizmet Kalitesinin Tekrar Satın Alma Üzerindeki Etkileri. Business and Economics Research Journal, Volume 7, Number 4, 107-121.
  • Bilgen, İ. (2011). Tüketici Davranışlarında Durumsal Faktörlerin Satın Alma Niyeti ve Memnuniyet Üzerindeki Etkisi ve Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama. İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cop R. ve Oyan D. (2010). Küçük Yerleşim Yerlerindeki Tüketicilerin, İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, 98-115.
  • Dursun İ., Alnıaçık, Ü. ve Tümer Kabadayı, E. (2013). Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt:9, Sayı:19, 293-304.
  • Duygun, A. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığının Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt:6, Sayı:2, 1351-1375.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gültaş, M. P. (2014). İnternet Üzerinden Alışverişlerde Tüketici Satınalma Davranışını Etkileyen Faktörler Bir Kamu Kurumu Çalışanları Üzerinde Yapılan Araştırma. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Gültaş, P. ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten Alışverişte Tüketici Davranışını Etkileyen Demografik Faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:10, 32-50.
  • İslamoğlu, A. H. (1999). Pazarlama Yönetimi. İstanbul: Beta Basın Yayın Dağıtım.
  • İşler, D. B., Yarangümelioğlu, D. ve Öztürk, E. (2014). Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirilmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama. Uluslararası Alanya İşletme Dergisi, Cilt:6, Sayı:3, 77-94.
  • İzgi, B. B. ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 9-27.
  • Kıral, E. (2015). Yönetimde Karar ve Etik Karar Verme Sorunsalı. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 73-89.
  • Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161.170.
  • Omarli, S. ve Parıltı, N. (2017). Elektronik Pazarlamanın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi, Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt: 1, Sayı:3, 91-109.
  • Özcan, S. O. (2010). İnternet Pazarlama Faaliyetlerinde Tüketici Satın Alma Karar Süreci. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 1 Sayı:2, 30-39.
  • Savaş, B. (2015). Tüketici – Tüketici Etkileşiminin, Tüketicilerin Satın Alma Sonrası Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Solomon, M. R. (2007). Consumer Behavior Buying, Having and Being. 7. Ed, New Jersey: Prentice Hall.
  • Yayar, R. ve Sadaklıoğlu, H. (2012). Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Business And Economics Research Journal, Cilt:3, Sayı:3, 145-157.
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:1, 14-28.
Year 2020, , 312 - 327, 31.12.2020
https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327

Abstract

References

  • Başkol, M. (2016). E-Perakende Hizmet Kalitesinin Tekrar Satın Alma Üzerindeki Etkileri. Business and Economics Research Journal, Volume 7, Number 4, 107-121.
  • Bilgen, İ. (2011). Tüketici Davranışlarında Durumsal Faktörlerin Satın Alma Niyeti ve Memnuniyet Üzerindeki Etkisi ve Bir Araştırma. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Bozkurt, İ. (2004). İletişim Odaklı Pazarlama. İstanbul: Mediacat Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • Cop R. ve Oyan D. (2010). Küçük Yerleşim Yerlerindeki Tüketicilerin, İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Uygulama. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:3, Sayı:1, 98-115.
  • Dursun İ., Alnıaçık, Ü. ve Tümer Kabadayı, E. (2013). Tüketici Karar Verme Tarzları Ölçeği. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt:9, Sayı:19, 293-304.
  • Duygun, A. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığının Tüketici Satın Alma Karar Sürecine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt:6, Sayı:2, 1351-1375.
  • Erdem, A. (2006). Tüketici Odaklı Bütünleşik Pazarlama İletişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gültaş, M. P. (2014). İnternet Üzerinden Alışverişlerde Tüketici Satınalma Davranışını Etkileyen Faktörler Bir Kamu Kurumu Çalışanları Üzerinde Yapılan Araştırma. İnönü Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Gültaş, P. ve Yıldırım, Y. (2016). İnternetten Alışverişte Tüketici Davranışını Etkileyen Demografik Faktörler. Dicle Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt:6, Sayı:10, 32-50.
  • İslamoğlu, A. H. (1999). Pazarlama Yönetimi. İstanbul: Beta Basın Yayın Dağıtım.
  • İşler, D. B., Yarangümelioğlu, D. ve Öztürk, E. (2014). Online Tüketici Satın Alma Davranışlarını Etkileyen Faktörlere Yönelik Bir Durum Değerlendirilmesi: Isparta İlinde Bir Uygulama. Uluslararası Alanya İşletme Dergisi, Cilt:6, Sayı:3, 77-94.
  • İzgi, B. B. ve Şahin, İ. (2013). Elektronik Perakende Sektörü ve İnternet Alışverişi Tüketici Davranışı: Türkiye Örneği. Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, Cilt:2, Sayı:1, 9-27.
  • Kıral, E. (2015). Yönetimde Karar ve Etik Karar Verme Sorunsalı. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (2), 73-89.
  • Kırcova, İ. (2012). İnternette Pazarlama. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Kotler, P. and Armstrong, G. (2001). Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161.170.
  • Omarli, S. ve Parıltı, N. (2017). Elektronik Pazarlamanın Tüketicilerin Satın Alma Davranışları Üzerine Etkisi, Türkiye’de Üniversite Öğrencileri Arasında Uygulama. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, Cilt: 1, Sayı:3, 91-109.
  • Özcan, S. O. (2010). İnternet Pazarlama Faaliyetlerinde Tüketici Satın Alma Karar Süreci. İnternet Uygulamaları ve Yönetimi Dergisi, Cilt: 1 Sayı:2, 30-39.
  • Savaş, B. (2015). Tüketici – Tüketici Etkileşiminin, Tüketicilerin Satın Alma Sonrası Memnuniyet Düzeyleri Üzerine Etkisi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karabük, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi).
  • Solomon, M. R. (2007). Consumer Behavior Buying, Having and Being. 7. Ed, New Jersey: Prentice Hall.
  • Yayar, R. ve Sadaklıoğlu, H. (2012). Kamu Çalışanlarının İnternetten Ürün Satın Alma Davranışları Üzerine Bir Araştırma. Business And Economics Research Journal, Cilt:3, Sayı:3, 145-157.
  • Yıldız, D. ve Uzunsakal, E. (2018). Alan Araştırmalarında Güvenilirlik Testlerinin Karşılaştırılması ve Tarımsal Veriler Üzerine Bir Uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:1, 14-28.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gülkız Güler Binkanat This is me 0000-0002-3325-2875

Adnan Duygun This is me 0000-0003-4026-4054

Publication Date December 31, 2020
Submission Date November 15, 2019
Acceptance Date December 29, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Güler Binkanat, G., & Duygun, A. (2020). İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beykoz Akademi Dergisi, 8(2), 312-327. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327
AMA Güler Binkanat G, Duygun A. İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beykoz Akademi Dergisi. December 2020;8(2):312-327. doi:10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327
Chicago Güler Binkanat, Gülkız, and Adnan Duygun. “İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Beykoz Akademi Dergisi 8, no. 2 (December 2020): 312-27. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327.
EndNote Güler Binkanat G, Duygun A (December 1, 2020) İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beykoz Akademi Dergisi 8 2 312–327.
IEEE G. Güler Binkanat and A. Duygun, “İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”, Beykoz Akademi Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 312–327, 2020, doi: 10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327.
ISNAD Güler Binkanat, Gülkız - Duygun, Adnan. “İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Beykoz Akademi Dergisi 8/2 (December 2020), 312-327. https://doi.org/10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327.
JAMA Güler Binkanat G, Duygun A. İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2020;8:312–327.
MLA Güler Binkanat, Gülkız and Adnan Duygun. “İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ”. Beykoz Akademi Dergisi, vol. 8, no. 2, 2020, pp. 312-27, doi:10.14514/byk.m.26515393.2020.8/2.312-327.
Vancouver Güler Binkanat G, Duygun A. İNTERNETTEN ALIŞVERİŞ YAPAN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARININ SATIN ALMA TERCİHLERİ ÜZERİNE ETKİSİ. Beykoz Akademi Dergisi. 2020;8(2):312-27.