Kişilerin sevinçlerini, acılarını, ideolojilerini, duygu ve düşüncelerini paylaşan bir araç olan müzik, günümüz kapitalist sistemine uyum sağlayarak bir reklam aracı olarak kullanılmaya başlanmıştır. Filmlerde, dizilerde, kitaplarda ve birçok sosyo-kültürel alanda karşımıza sıkça çıkan marka yerleştirmeleri artık kendini şarkılarda da göstermeye başlamıştır. Bu çalışmada markaların şarkılardaki kullanımı incelemeye tabi tutulmuş olup içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu doğrultu da anakütle olarak “2019- 2020 Spotify Top 30 En Çok Dinlenen Yabancı Şarkılar” listesi seçilmiş, birbirinden farklı markaların yerleştirilmesinin yapıldığı yedi şarkı örneklem olarak kabul edilmiştir. Çalışma 10.10.2020- 01.01.2021 tarihleri arası veriler esas alınarak yapılmıştır. Şarkıların asıl dinleyici sayılarını ölçebilmek mümkün olmadığından Youtube aracılığı ile yayınlanmış resmi video görüntüleme rakamları dikkate alınmıştır. Örneklem içerisine dahil edilen şarkılarda taban sınır olarak baz alınan bu dinleyici-izleyici sayılarının resmi görüntüleme sayısından daha fazla bir dinleyiciye ulaşmaları kuvvetle muhtemeldir. Örneklem içerisinde yer alan şarkıların içerik analizi sonucuna göre toplam 17 markanın yerleştirmesi yapılmıştır. Şarkıların genelinde araba markalarının yerleştirildiği görülmüştür. Birçok markanın şarkıların içerisinde bir statü gösterisi olarak yerleştirdiği görülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | January 9, 2021 |
Acceptance Date | December 7, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |