İktidar ve medya ilişkisi her zaman incelenmesi gereken bir konu olmuştur. Özellikle kamu yararı amacıyla gerçekleştirildiği ifade edilen kamu spotları ve iktidarla yakından ilişkili kamu kuruluşlarının reklamları bu anlamda özel bir araştırma gerektirmektedir. Kamu spotu ve kamu kuruluşu reklamlarında iletişimin amacının daha net belirtilmesi, iletişiminin tarafsız olması beklenmektedir. Bu sayede kamu spotu ve kamu kuruluşu reklamları propaganda amacıyla kullanılma şüphesi uyandırmayacaktır. Çalışmada kamu spotu ve kamu kuruluşu reklamlarının iktidarlar tarafından kendi politikalarını yayma amacıyla kullanılması durumu ‘kur korumalı vadeli mevduat ve katılım hesabı’ uygulanması üzerinden incelenmektedir. Araştırma, temel olarak iktidarların politikalarını yaymak amacıyla kamu spotlarını ve kamuya ait kuruluşların reklamlarının kullanıldığı varsayımından hareket etmektedir. Bu kapsamda araştırmanın deseni durum çalışması olarak belirlenmiştir. Araştırmanın örneklemi maksimum çeşitlilik örneklemesi yöntemi ile seçilmiştir. Bahsi geçen ‘kur korumalı vadeli mevduat ve katılım hesabı’ uygulamasının başlatılmasıyla birlikte yayınlanan kamu spotu, kamu bankası reklamı ve özel banka reklamı ele alınmış ve eleştirel söylem analizi çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışma neticesinde, kamu spotunun ve kamu bankası reklamlarının iktidar söylemlerinin ve uygulamalarının yayılmasında aracı olarak kullanıldığı ortaya çıkmıştır.
The relationship between power and media has always been a subject that needs to be examined. In particular, public service announcements, which are stated to be for the public benefit, and advertisements of public institutions closely related to the government, require special research in this sense. It is expected that the purpose of the communication will be stated more clearly and the communication will be impartial in public service advertisements and public institution advertisements. In this way, public service announcements and public institution advertisements will not arouse suspicion of being used for propaganda purposes. In the study, the use of public service announcements and public institution advertisements by the governments to spread their policies is examined through the application of 'currency protected time deposit and participation account'. The research is based on the assumption that public service ads and advertisements of public institutions are used to spread the policies of the governments. In this context, the design of the research was determined as a case study. The maximum variation sampling method, one of the purposeful sampling methods, was preferred in the study. The aforementioned 'currency protected time deposit and participation account' application, the public service advertisement, public bank advertisement, and private bank advertisement published with the launch of the application were discussed and analyzed within the framework of critical discourse analysis. As a result of the study, it has been revealed that public service advertisements and public bank advertisements are used as mediators in the dissemination of power discourses and practices.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Submission Date | September 19, 2022 |
Acceptance Date | November 9, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 10 Issue: 2 |