Teknolojik gelişmeler dil öğrenimini birçok açıdan etkilemiş ve değiştirmiştir. E-tandemler bu gelişmeler çerçevesinde ana dili veya hedef dili Türkçe olan aynı zamanda ikinci bir dil öğrenmek isteyen öğrencilere dil becerilerini uygulama fırsatı sunar. Söz konusu uygulamalar günümüze farklı şekillerde yürütülmektedir. Bu çalışmada, Türkiye’de bir devlet üniversitesinde Türkçe öğrenen 9 yabancı uyruklu öğrencinin e-tandem deneyimleri incelenmektedir. Çalışmada Erciyes Üniversitesi ERSEM biriminde Türkçe eğitimi alan bir grup yabancı uyruklu öğrencinin e-tandem tecrübesi incelenmiştir. Nitel bir araştırma olan bu çalışmanın veri kaynaklarını, e-tandem oturumu sırasında alınan saha notları ve uygulama sonrası görüşme formları oluşturmaktadır. Çalışma sonucunda, katılımcıların, başka bir ülkeden öğrencilerle tanışma konusunda oldukça istekli ve heyecanlı oldukları görülmüştür. Ayrıca, sözlü dil becerileri kullanılarak doğrudan ana dili Türkçe olan dil partnerlerinden geri bildirim almıştır. Bu sayede hem kültürel farklılıklar hem de partnerleriyle ortak noktalar keşfedilmiştir. Sonuç olarak e-tandem deneyiminin, yabancı dil öğrenimi için etkili bir öğretim yolu olduğu görülmüştür.
Technological developments have affected and changed language learning in many ways. Within the framework of these developments, e-tandems offer the opportunity to practice language skills for students whose mother tongue or target language is Turkish and who also want to learn a second language. These practices are carried out in different ways today. This study discusses the e-tandem experiences of 9 foreign students learning Turkish at a state university in Turkey. It examines the e-tandem experience of a group of foreign students studying Turkish at Erciyes University ERSEM department. The data of the study, which is qualitative research, are the field notes taken during the e-tandem session and the post-application interview forms. As a result of the study, it is clear that the participants are very enthusiastic and excited about meeting students from another country. In addition, they receive feedback directly from their native Turkish language partners using their language skills. In this way, both cultural differences and common points with their partners are discovered. As a result, it is possible to say that the e-tandem experience is an effective teaching method for foreign language learning.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | June 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 2 Issue: 2 |