Since the structure of the consumer behavior literature is suitable for multi-disciplinary studies the amount of such researches are increasing day by day. One of the most suitable literature for consumer behavior is the psychology where the concept of the self-esteem has been shaped. Self-esteem is the subjective result of a self-evaluation of a person. Each level of this evaluation causes a different emotional state which brings a different pattern of behavior. This study examines the concept of the self-esteem and its current intersection with the consumer behavior literature theoretically. On the other hand, it’s expected to make a contribution to the Turkish literature by touching on the unresearched issues from the global literature.
Tüketici davranışları literatüründe disiplinlerarası çalışmaların miktarı her geçen gün artmaktadır. Bunun temel sebebi konunun pek çok farklı havuzdan beslenmeye müsait oluşudur. Bu havuzlardan birisi de psikoloji literatürüdür. Psikoloji literatürünün konularından olan benlik saygısı kavramı, bireyin kendisine dair yapmış olduğu özdeğerlendirmenin öznel bir sonucudur. Sonucun yüksek veya düşük çıkması, bireyde farklı duygu durumlarına ve buna istinaden de farklı davranışlara sebep olabilmektedir. Bu çalışmanın amacı literatür taraması yöntemiyle, benlik saygısıyla ilgili olarak mevcut yerli ve uluslararası literatürde tüketici davranışlarına yönelik olarak yapılmış çalışmalara dair genel bir bilgi verilmesi, Türkçe araştırmalarda henüz değinilmemiş konuların aktarılması yoluyla yerli literatüre katkı sağlanması ve mevcut durumun bir resminin çekilebilmesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2020 |
Acceptance Date | August 25, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 3 Issue: 2 |