Covid-19 disease was defined as a pandemic by the World Health Organization on March 11, 2020. In Turkey, preventive studies have been initiated in many areas to combat this disease. In this context, face-to-face education was suspended and distance education system was introduced at all levels of education. Turkish Higher Education Council has decided that universities will continue their education with distance education systems as of March 23, 2020, so the distance education system, which is an alternative, has become mandatory. Distance education is a systematic form of education in which the student and the instructor are in different places in the learning and teaching process, and that provides individuality, flexibility and independence to the parties in terms of space, time and space. It is important to examine students' approaches to distance education since this change, which took place on such a large scale and in an environment of uncertainty, has never been experienced in our education system before. This study aims to determine the views of the students of the Faculty of Economic and Administrative Sciences of Sivas Cumhuriyet University on the distance education system during the Covid-19 pandemic, their self-efficacy related to the distance education system and the courses conducted with distance education. A situation assessment questionnaire prepared for this purpose is provided by the students through the university distance education system. 2543 students from nine departments in the faculty participated in the survey. The reliability level of the study was found to be 0.97. It was determined that 41.4% of the students who participated in the survey lived in Sivas. According to the results of the survey, 31.8% of the students stated that they preferred distance education and 42.4% preferred face-to-face education. In terms of understanding the lessons, 49.6% of the students stated that they preferred face-to-face education, and 40.2% stated that the instructors' course dominance in distance education is sufficient. With the results obtained from this study, the opinions of the students of the Faculty of Economics and Administrative Sciences about the positive and negative aspects of the distance education system is obtained and new education policy suggestions is made.
Covid-19 hastalığı, 11 Mart 2020 tarihinde Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi olarak kabul edilmiştir. Türkiye’de bu hastalık ile mücadele konusunda birçok alanda önlem çalışmaları başlatılmıştır. Bu kapsamda yüz yüze eğitime ara verilerek eğitimin her kademesinde öğrenme ve öğretme sürecinde öğrenci ve öğreticinin farklı mekânlarda olduğu uzaktan eğitim sistemine geçilmiştir. Böylece bir alternatif olan uzaktan eğitim sistemi zorunlu hale gelmiştir. Böyle büyük çapta ve belirsizlik ortamında gerçekleşen bu değişimin daha önce eğitim sistemimizde hiç deneyimlenmemiş olmasından dolayı öğrencilerin uzaktan eğitime yaklaşımlarının incelenmesi önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin, Covid-19 pandemi döneminde uzaktan eğitim sistemine bakış açıları, uzaktan eğitim sistemiyle ilgili öz yeterlikleri ve uzaktan eğitimle yürütülen derslere ilişkin görüşlerini belirlemek amacı ile fakültede yer alan dokuz bölümden 2543 öğrenciye anket uygulanmıştır. Çalışmanın güvenirlik düzeyi 0.97 olarak bulunmuştur. Anket sonuçlarına göre öğrencilerin %31.8’i uzaktan eğitimi, %42.4’ü ise yüz yüze eğitimi tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Dersleri anlama konusunda öğrencilerin %49.6’sı yüz yüze eğitimi tercih ettiklerini, %40.2’si öğretim elemanlarının uzaktan eğitimdeki ders hakimiyetlerinin yeterli olduğunu belirtmişlerdir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar ile İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitim sisteminin olumlu ve olumsuz yönleri ile ilgili görüşleri elde edilmiş ve yeni eğitim politika önerileri getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Early Pub Date | December 31, 2021 |
Publication Date | December 31, 2021 |
Submission Date | November 27, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 5 Issue: Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Kongresi: Krizler, Belirsizlikler ve Arayışlar Özel Sayısı |