GÖREVE YENİ BAŞLAYAN OKUL YÖNETİCİLERİNİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLARA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ: BİR DURUM ÇALIŞMASI
Year 2023,
, 20 - 29, 18.01.2024
Hanım Sunay Kayar
,
Muhammet Ali Çiloğlu
Abstract
Bu çalışmanın amacı göreve yeni başlayan okul yöneticilerinin karşılaştıkları sorunlara ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda Antalya İli Manavgat ilçesi sınırları içerisinde Göreve Yeni Başlayan Okul Yöneticilerinin Karşılaştıkları Sorunlara İlişkin Görüşleri nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılarak araştırılmıştır. Araştırma bütüncül çoklu durum desenli bir durum çalışmasıdır. Katılımcıların sorulara verdikleri cevaplar bulgular kısmında ele alınmış ve tema ve alt temalar tespit edilerek bu çerçevede seçilerek tablolaştırılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda katılımcıların İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’ndeki yönetici ve çalışanlarla yaşadığı ana sorunun ilgisizlik ve sorumsuzluk olduğu tespit edilmiştir. Yaşanan diğer sorunlar ise bu yöneticilerin liyakatsiz oluşu, taraf tutmaları ve üsluplarıdır. Katılımcıların öğretmenlerle yaşadıkları sorunlar ise iletişim ve önceki yöneticinin kurallarına bağlılık olarak sıralanabilir.
References
- Açıkgöz, K. (1994). Eğitimde Etkili Yönetici Davranışları. Kanyılmaz Matbaası. İzmir-Türkiye.
- Akçay, A. (2000). “Orta Öğretim Kurumu Müdürlerinin Gösterdikleri Etkileme Davranışlarına İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On Sekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale-Türkiye.
- Aslanargun, E., Bozkurt, S. (2012). “Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştığı Sorunlar”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2): 349-368. Gaziantep-Türkiye.
- Bıyık, E. (2014). “İlkokul/Ortaokul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Yönetsel Sorunların Belirlenmesi: Araklı Örneği”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Okan Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Bozkurt, D. Ü. (2016). “Okul Yöneticilerinin Mentorluk Yeterliliklerine İlişkin Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fatih Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Bozkurt, E. (2018). “Okul Yöneticilerin Okul Çevre İlişkileri ile İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 2561-2574. Çorum-Türkiye.
- Bursalıoğlu, Z. (2021). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem A Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
- Çağlar, A., (2022). “Yeni Göreve Başlayan Okul Müdürlerinin Örgütsel ve Mesleki Sosyalleşmeleri”. Milli Eğitim Dergisi, 51(235): 2319-2348. İstanbul-Türkiye.
- Çelikten, M., Gılıç, F., Çelikten, Y., Yıldırım, A. (2019). “Örgüt Yönetiminde Karar Verme Süreci: Bitmeyen Bir Tartışma”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2): 581-592. Mersin-Türkiye.
- Demirbilek, M., Bakioğlu, A. (2019). “Okul Müdür Yardımcılarının Görevlerinden Ayrılma Nedenleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3): 737-769. İstanbul-Türkiye.
- Deniz, T. (2015). “İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Müdür ve Müdür Yardımcılarının Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliğini Sınırlayan Etkenler Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Erdoğan, A. , Hoplamaz, F. , Atmaca, G., Kesik, A. (2022). “Okul Yöneticilerinin Kapsayıcı Eğitime İlişkin Görüşleri, Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Nitel Bir Çalışma”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10): 231-246. Hatay-Türkiye.
- Gökyer, N., Doğan, B. (2016). “İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Nedenlerine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1): 93-105. Elazığ-Türkiye.
- Haklı, Z., Tunc, M. Z. (2022). “Stratejik Halkla İlişkiler Yönetiminde Birliktelik Kuralları Analizi Örneğinde Veri Madenciliğinin Kullanımı”. SDÜ İFADE Dergisi. 4(2), 64-82. Denizli-Türkiye.
- Karataş, S., Gök, R., Özçetin, S. (2015). “Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algıları”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (33): 167-185. Türkiye- Burdur.
- Kaya, Y. K. (1993). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’de Uygulama. Bilim Yayınları. Ankara-Türkiye.
- Kayıkçı, G. (2010). “İlköğretim Kurumlarının Mali Kaynak Sorunları ve Okul Müdürlerinin Çözüm Uygulamaları (Bingöl İli Örneği)”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Erzurum- Türkiye.
- Memduhoğlu, B. H., Yılmaz, K. (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Akademi. İstanbul-Türkiye.
- Özdemir, M. (2013). “Genel Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Muhalefete İlişkin Görüşleri (Ankara ili örneği)”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168): 113-128. Ankara-Türkiye.
- Sonkur, A., Aydın, G., Kadı-Dönder, A. (2020). “Ortaokul öğrencilerinde olumlu davranış kazandırmaya yönelik psiko- eğitim programı”. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2284-2294. Kastamonu-Türkiye.
- Şahin, A. (2004). “Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11): 523-547. Ankara- Türkiye.
- Şahin, Ç. (2019). “Okul Müdürlerinin Karşılaştığı Sorunlar: Nitel Bir İnceleme”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4): 12 Gazinatep-Türkiye.
- Şimşek, H., Yıldırım, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara-Türkiye.
- Taymaz, H. (2021). İlköğretim ve Ortaöğretim Okul Müdürleri İçin Okul Yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
- Töremen, F. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 185-202. Elazığ-Türkiye.
- Turan, H. (2007). “Çankaya İlçesi'nde Görev Yapan İlköğretim Okul Müdürlerinin Yönetim İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözme Uygulamaları”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
- Türnüklü, A. (2000). “Eğitim Bilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi(24): 543-559. İstanbul-Türkiye.
- Türnüklü, A., Zoraloğlu, Y., Gemici, Y. (2001). “İlköğretim Okullarında Okul Yönetimine Yansıyan Disiplin Sorunları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(3): 417-441. İstanbul-Türkiye.
- Usta, M. E., Boğa, F. (2021). “Okul yöneticilerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri”. Harran Maarif Dergisi, 6 (1): 18-49. Şanlıurfa-Türkiye.
- Üçok, D. I., (2021). “Göreve Yönelik Liderlik Davranışları ve Yaşam Doyumunun İşyeri Arkadaşlığı Üzerindeki Etkisi”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(2), 35-52. İstanbul-Türkiye.
- Vural, B. A., Cenkseven, F. (2023). “Eğitim Araştırmalarında Örnek Olay (Vaka) Çalışmaları: Tanımı, Türleri, Aşamaları ve Raporlaştırılması”. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(10): 126-139. Burdur-Türkiye.
- Yıldız, C. D. (2018). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Yönetiminde Yaşanan Zorlukların Değerlendirilmesi”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18): 95-102. Muş-Türkiye.
- Yılmaz, E. (2006). “Okullardaki Örgütsel Güven Düzeyinin Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya-Türkiye.
The Opinions of Newly Appointed School Administrators on the Challenges they Face: A Case Study
Year 2023,
, 20 - 29, 18.01.2024
Hanım Sunay Kayar
,
Muhammet Ali Çiloğlu
Abstract
The aim of this study is to examine the opinions of new school administrators about the difficulties they face. In line with this purpose, the opinions of the newly appointed school administrators in the province of Antalya, district of Manavgat about the difficulties they face were investigated using the case study design which is one of the qualitative research methods. The research is a case study with a descriptive holistic multiple case design. The answers given by the participants to the questions were included in the findings section and the common points were identified and selected and put into tables within this framework. As a result of the interviews, it was determined that the main problem of the participants with the managers and employees in the District Directorate of National Education was indifference and irresponsibility. Other problems experienced are the incompetence of these administrators, their taking sides and their style.
References
- Açıkgöz, K. (1994). Eğitimde Etkili Yönetici Davranışları. Kanyılmaz Matbaası. İzmir-Türkiye.
- Akçay, A. (2000). “Orta Öğretim Kurumu Müdürlerinin Gösterdikleri Etkileme Davranışlarına İlişkin Müdür ve Öğretmen Görüşlerinin Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. On Sekiz Mart Üniversitesi. Çanakkale-Türkiye.
- Aslanargun, E., Bozkurt, S. (2012). “Okul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştığı Sorunlar”. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2): 349-368. Gaziantep-Türkiye.
- Bıyık, E. (2014). “İlkokul/Ortaokul Müdürlerinin Okul Yönetiminde Karşılaştıkları Yönetsel Sorunların Belirlenmesi: Araklı Örneği”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Okan Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Bozkurt, D. Ü. (2016). “Okul Yöneticilerinin Mentorluk Yeterliliklerine İlişkin Yönetici Ve Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Fatih Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Bozkurt, E. (2018). “Okul Yöneticilerin Okul Çevre İlişkileri ile İlgili Sorunları ve Çözüm Önerileri”. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(3): 2561-2574. Çorum-Türkiye.
- Bursalıoğlu, Z. (2021). Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış. Pegem A Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
- Çağlar, A., (2022). “Yeni Göreve Başlayan Okul Müdürlerinin Örgütsel ve Mesleki Sosyalleşmeleri”. Milli Eğitim Dergisi, 51(235): 2319-2348. İstanbul-Türkiye.
- Çelikten, M., Gılıç, F., Çelikten, Y., Yıldırım, A. (2019). “Örgüt Yönetiminde Karar Verme Süreci: Bitmeyen Bir Tartışma”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 15(2): 581-592. Mersin-Türkiye.
- Demirbilek, M., Bakioğlu, A. (2019). “Okul Müdür Yardımcılarının Görevlerinden Ayrılma Nedenleri”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 52(3): 737-769. İstanbul-Türkiye.
- Deniz, T. (2015). “İlk ve Orta Öğretim Kurumlarında Görev Yapan Müdür ve Müdür Yardımcılarının Görüşlerine Göre Okul Müdürlerinin Öğretim Liderliğini Sınırlayan Etkenler Üzerine Nitel Bir Araştırma”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi. İstanbul- Türkiye.
- Erdoğan, A. , Hoplamaz, F. , Atmaca, G., Kesik, A. (2022). “Okul Yöneticilerinin Kapsayıcı Eğitime İlişkin Görüşleri, Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Nitel Bir Çalışma”. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6 (10): 231-246. Hatay-Türkiye.
- Gökyer, N., Doğan, B. (2016). “İstenmeyen Öğrenci Davranışları ve Nedenlerine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1): 93-105. Elazığ-Türkiye.
- Haklı, Z., Tunc, M. Z. (2022). “Stratejik Halkla İlişkiler Yönetiminde Birliktelik Kuralları Analizi Örneğinde Veri Madenciliğinin Kullanımı”. SDÜ İFADE Dergisi. 4(2), 64-82. Denizli-Türkiye.
- Karataş, S., Gök, R., Özçetin, S. (2015). “Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimi Yeterliklerine İlişkin Öğretmen Algıları”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (33): 167-185. Türkiye- Burdur.
- Kaya, Y. K. (1993). Eğitim Yönetimi Kuram ve Türkiye’de Uygulama. Bilim Yayınları. Ankara-Türkiye.
- Kayıkçı, G. (2010). “İlköğretim Kurumlarının Mali Kaynak Sorunları ve Okul Müdürlerinin Çözüm Uygulamaları (Bingöl İli Örneği)”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi. Erzurum- Türkiye.
- Memduhoğlu, B. H., Yılmaz, K. (2021). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Pegem Akademi. İstanbul-Türkiye.
- Özdemir, M. (2013). “Genel Liselerde Görev Yapan Öğretmenlerin Örgütsel Muhalefete İlişkin Görüşleri (Ankara ili örneği)”. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168): 113-128. Ankara-Türkiye.
- Sonkur, A., Aydın, G., Kadı-Dönder, A. (2020). “Ortaokul öğrencilerinde olumlu davranış kazandırmaya yönelik psiko- eğitim programı”. Kastamonu Education Journal, 28(6), 2284-2294. Kastamonu-Türkiye.
- Şahin, A. (2004). “Yönetim Kuramları ve Motivasyon İlişkisi”. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11): 523-547. Ankara- Türkiye.
- Şahin, Ç. (2019). “Okul Müdürlerinin Karşılaştığı Sorunlar: Nitel Bir İnceleme”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(4): 12 Gazinatep-Türkiye.
- Şimşek, H., Yıldırım, A. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık, Ankara-Türkiye.
- Taymaz, H. (2021). İlköğretim ve Ortaöğretim Okul Müdürleri İçin Okul Yönetimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
- Töremen, F. (2002). “Eğitim Örgütlerinde Değişimin Engel ve Nedenleri”. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(1): 185-202. Elazığ-Türkiye.
- Turan, H. (2007). “Çankaya İlçesi'nde Görev Yapan İlköğretim Okul Müdürlerinin Yönetim İşlevlerinde Karşılaştıkları Sorunlar ve Çözme Uygulamaları”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi. Ankara-Türkiye.
- Türnüklü, A. (2000). “Eğitim Bilim Araştırmalarında Etkin Olarak Kullanılabilecek Nitel Bir Araştırma Tekniği: Görüşme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi(24): 543-559. İstanbul-Türkiye.
- Türnüklü, A., Zoraloğlu, Y., Gemici, Y. (2001). “İlköğretim Okullarında Okul Yönetimine Yansıyan Disiplin Sorunları”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 7(3): 417-441. İstanbul-Türkiye.
- Usta, M. E., Boğa, F. (2021). “Okul yöneticilerinin okul yönetiminde yaşanan sorunlara ilişkin görüşleri”. Harran Maarif Dergisi, 6 (1): 18-49. Şanlıurfa-Türkiye.
- Üçok, D. I., (2021). “Göreve Yönelik Liderlik Davranışları ve Yaşam Doyumunun İşyeri Arkadaşlığı Üzerindeki Etkisi”. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 22(2), 35-52. İstanbul-Türkiye.
- Vural, B. A., Cenkseven, F. (2023). “Eğitim Araştırmalarında Örnek Olay (Vaka) Çalışmaları: Tanımı, Türleri, Aşamaları ve Raporlaştırılması”. Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi. 6(10): 126-139. Burdur-Türkiye.
- Yıldız, C. D. (2018). “Okul Öncesi Eğitim Kurumlarının Yönetiminde Yaşanan Zorlukların Değerlendirilmesi”. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18): 95-102. Muş-Türkiye.
- Yılmaz, E. (2006). “Okullardaki Örgütsel Güven Düzeyinin Okul Yöneticilerinin Etik Liderlik Özellikleri ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi. Konya-Türkiye.