In this research, it is aimed to determine how the value of “justice” takes place in the reading texts of the book “Justice and Injustice” written by Michel Puech and Brigitte Labbe. The book “Justice and Injustice” was selected from among the books in the “Crispy Philosophy” series with the criterion sampling method. In the research, one of the qualitative research methods, document analysis was used. The research was designed with a case study approach. Descriptive analysis was used in the analysis of the data. As a result of the research, it was concluded that the reading texts of the book “Justice and Injustice”, one of the books in the “Crispy Philosophy” series, will contribute to children’s gaining the value of justice. In addition, in the texts of reading the book “Justice and Injustice”, it was determined that the events took place in cause and effect relationships. It has also been concluded that the texts of reading the book “Justice and Injustice” will contribute to the students’ awareness of values by reasoning. In schools; In order to make students gain the value of justice, it can be suggested that reading texts from the book “Justice and Injustice” can be read, taking the development characterist ics of the students into account.
Bu araştırmada Michel Puech ve Brigitte Labbe’nin yazdığı “Adalet ve Haksızlık” kitabı okuma metinlerinde “adalet” değerinin nasıl yer aldığının belirlenmesi amaçlanmıştır. “Adalet ve Haksızlık” kitabı “Çıtır Çıtır Felsefe” serisi kitapları arasından ölçüt örneklem yöntemi ile seçilmiştir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden, doküman analizi kullanılmıştır. Araştırma durum çalışması yaklaşımı ile desenlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda “Çıtır Çıtır Felsefe” serisi kitaplarından “Adalet ve Haksızlık” kitabına ait okuma metinlerinin çocukların adalet değerini kazanmalarına katkı sağlayacağı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, “Adalet ve Haksızlık” kitabı okuma metinlerinde, olayların neden sonuç ilişkileri içerisinde yer aldığı belirlenmiştir. “Adalet ve Haksızlık” kitabı okuma metinlerinin öğrencilerin akıl yürüterek değerlerin farkına varmasına katkı sağlayacağı sonucuna da ulaşılmıştır. Okullarda; öğrencilerin adalet değerini kazandırabilmek için öğrencilerin gelişim özellikleri dikkate alınarak, “Adalet ve Haksızlık” kitabına ait okuma metinlerinin okunabileceği önerisinde bulunulabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |