Although advances in information communication technologies in recent years have been positively
interpreted by theoreticians and executives, who argue that technology is the basic building block for
development; it is also being discussed how these advances will pave the way for the formation of a world
in the near future. Today, the phenomenon, which is tried to be theorized as the concept of New Media,
has gathered the production, storage, distribution and display of all kinds of media in a single device.
Therefore, it is accepted as a more powerful revolution than the revolutions in the field of information
and communication technologies in history. This phenomenon, which tends to change every form of art,
has caused some changes in the narrative form of cinema. ‘Cinegratography’ and ‘database cinema’ are
concepts that define some of the changes occured in the form of cinematic narrative. Peter Greenaway, who
takes these changes into account while creating his own cinema style and adds the broad expression power
offered by New Media to the narrative of his films, is accepted as the pioneer of New Media Cinema by
theorists such as Manovich, Murray and Ryan. In this article, the concept of New Media will be described,
the remarks of different theorists on the principles of new media will be compared and the differences
between New Media and traditional media will be revealed. Then, how the New Media changed the
narrative form of cinema will be discussed and the concepts of ‘Cinegratography’ and ‘database cinema’
will be defined. Finally, how Peter Greenaway uses New Media in his own film narrative will be shown
through his projects.
Son yıllarda bilgi iletişim teknolojilerinde meydana gelen gelişmeler ve ilerlemeler, kuramcılar ve
teknolojinin gelişim için en temel yapı taşı olduğunu savunan yöneticiler tarafından olumlu şekilde
yorumlanmasına karşın; bu ilerlemelerin yakın gelecekte nasıl bir dünyanın oluşumuna zemin hazırlayacağı
da tartışılmaya devam etmektedir. Bugün ‘Yeni Medya’ kavramıyla kuramsallaştırılmaya çalışılan olgu her
türden medyanın üretimini, depolanmasını, dağıtımını ve gösterimini tek bir araçta toplamıştır. O yüzden
tarihteki bilgi iletişim teknolojileri alanında meydana gelen devrimlerden daha güçlü bir devrim olarak
kabul edilmektedir. Her sanat formunu değiştirme eğiliminde olan bu olgu, normaldir ki sinema anlatı
formunda da bir takım değişimlere neden olmuştur. ‘Sinegratografi’ ve ‘veri tabanı sineması’ sinema
anlatı formunda meydana gelen değişimlerden bazılarını tanımlar kavramlardır. Sinema anlatısında
meydana gelen bu değişimleri kendi sinema üslubunu oluştururken göz önünde bulunduran ve filmlerinin
anlatısına Yeni Medyanın sunduğu geniş ifade gücünü eklemleyen Peter Greenaway, Manovich, Murray ve
Ryan gibi kuramcılar tarafından Yeni Medya Sinemasının öncüsü olarak kabul edilmektedir. Bu makalede
Yeni Medya kavramı tanımlanacak, yeni medyanın prensipleri üzerine farklı kuramcıların ortaya koyduğu
yorumlar karşılaştırılacak ve Yeni Medya ve geleneksel medya arasındaki farklar ortaya koyulacaktır.
Daha sonra Yeni Medyanın sinema anlatı formunu ne şekilde değiştirdiği ele alınacak, ‘Sinegratografi’
ve ‘veri tabanı sineması’ kavramları tanımlanacaktır. Son olarak Peter Greenaway’in Yeni Medyayı kendi
sinema anlatısında nasıl kullandığı, yaptığı projeler üzerinden gösterilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 2 |