Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Science and Art-Based Education on High School Students’ Attitudes to Science and Art

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 54 - 62, 30.12.2021
https://doi.org/10.37215/bilar.950482

Abstract

In this study, it is aimed to examine the difference and relationship of high school students’
attitudes towards Science and Art according to the types of schools they studied. The study group
of the research is consisted of students studying at Science and Art Centres, Fine Arts High
Schools and Science High Schools in Antalya in the 2019-2020 academic years. In the research,
a case study was conducted and the correlational survey model used by purposeful sampling.
The data obtained from the “Attitude Scale towards Art” and “Attitude Scale towards Science”,
which are used as data collection tools, were analysed with the SPSS program and the results were
interpreted. As a result of the research, it was seen that the data obtained from the Attitude Scale
towards Science did not show a statistically significant difference according to the type of school,
but the Science and Art Centre students showed more positive attitudes towards Science according
to the average of their Attitude Points towards Science. According to the data obtained from the
“Attitude towards Art Scale”, a statistically significant difference was found between the scores
of the Science and Art Centre and Science High School Students of Fine Arts High School. As a
result of the correlation analysis between Attitudes towards Science and Attitudes towards Art, a
statistically positive significant relationship was found for Science High Schools and Science and
Art Centre students.

References

  • Akhan, N. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanat Algıları ve Sanat Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (-ÖYGE Özel Sayısı): 146-169. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21642/232640 Son Erişim Tarihi: 21.04.2020
  • Arnheim, R. (2009). Görsel Düşünme. (Çev: Rahmi Öğdül): Metis Yayınları.İstanbul-Türkiye.
  • Bi̇rol, D, Yazıcı, D. (2011). “Fen Ve Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik, Benlik Saygısı Ve Liderlik Özellikleri” . Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi , (12): 113-122. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kdeniz/issue/16863/175543 Son Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Bora, N, Arslan, O, Çakıroğlu, J. (2006). “Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (31): 32-44. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7807/102393 Son Erişim Tarihi: 21.10.2020
  • Dede, H. (2016). “Öğrencilerin sanata karşı bakış açılarını ortaya koymaya yönelik bir tutum ölçeği”. İdil, 5 (25): s.1559-1576. DOI: 10.7816/idil-05-25-13.
  • Enger, S., Yager, R. E. (1998). The Iowa Assessment Handbook. Science Education Center of Iowa-Amerika.
  • Ersoy, A. (1995). Sanat Kavramlarına Giriş: Yorum Sanat Yayıncılık. İstanbul-Türkiye.
  • Gülhan, F., Şahin, F. (2018). “STEAM (STEM+Sanat) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, STEAM tutum ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi”. Journal of Human Sciences, 15(3): 1675-1699. doi:10.14687/jhs.v15i3.5430
  • Kaçar, S. (2012). “Görsel sanatlarla bütünleştirilmiş probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fen akademik başarılarına, bilimsel yaratıcılıklarına ve sanat etkinlikleriyle fen öğrenme tutumlarına etkileri”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir-Türkiye.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri: Asil Yayın, Dağıtım. Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Nobel yayın Dağıtım. Ankara-Türkiye.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Nobel Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
  • Kavuran, T. (2003). “Sanat ve Bilim’de Gerçek Kavramı”. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2):225-237.
  • MEB. (2005). Fen lisesi yönetmeliği. 5.4.2005/25777 RG (NİSAN 2005/2571 TD) Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/ Son Erişim Tarihi:21.10.2020
  • MEB. (2007). Görsel Sanatlar Dersi (1–8. Sınıflar ) Öğretim Programı ve Kılavuzu: MEB Yayınları. Ankara –Türkiye.
  • MEB. (2016).”Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi”.Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf Son Erişim Tarihi: 24.04.2020
  • Merci̇n, L, Alakuş, A. (2010). “ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Programlarının ‘Müze Eğitimi Ve Uygulamaları’Dersi Açısından Değerlendirilmesi”. Sanat Dergisi, 0 (8): 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2596/33385 Son Erişim Tarihi:27.10.2020
  • Özarslan, M. (2018). “Biyoloji Proje Çalışmalarının Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Bilimsel Tutumlarına Etkisi” . Erciyes Journal of Education, 2 (2): 75-93. DOI: 10.32433/eje.473159
  • Özdemir, O. (2012). “Bilim Eğitiminde Estetik Süreçler: Sanat Destekli Bilim Eğitimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1):269-284
  • Sezginsoy B. (2007). “Bilim ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Balıkesir-Türkiye.
  • Şen, Ü. (2010). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 343-360. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2815/37890 Son Erişim Tarihi: 21.04.2020
  • Türkoğuz, S. (2008). “Görsel Sanat Etkinlikleriyle Bütünleştirilmiş İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi”. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir-Türkiye.

Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2021, Volume: 4 Issue: 2, 54 - 62, 30.12.2021
https://doi.org/10.37215/bilar.950482

Abstract

Bu araştırmada ‘Bilim ve Sanat Ağırlıklı’ eğitim veren ortaöğretim kurumlarında öğrenim
gören lise öğrencilerinin bilime ve sanata yönelik tutumlarının, devam ettikleri okul türlerine
göre farklılık ve ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019-
2020 öğretim yılında Antalya’da bulunan Bilim ve Sanat Merkezleri, Güzel Sanatlar Liseleri ve
Fen Liselerinde öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada ‘İlişkisel tarama modeli’
kullanılarak, amaçlı örneklem seçimi ile örnek olay taraması yapılmıştır. Veri toplama araçları
olarak kullanılan “Sanata Yönelik Tutum Ölçeği” ve “Bilime Yönelik Tutum Ölçeği” elde
edilen veriler, SPSS programı ile analiz edilerek sonuçları yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda,
‘Bilime Yönelik Tutum Ölçeği’nden elde edilen verilerin, devam edilen okul türüne göre
istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği fakat ‘Bilime Yönelik Tutum Puanları’
ortalamalarına göre Bilim ve Sanat Merkezi öğrencilerinin Bilime yönelik daha olumlu tutumlar
gösterdiği görülmüştür. “Sanata Yönelik Tutum Ölçeği” nden bulgularına göre, Güzel sanatlar
lisesi öğrencilerinin Bilim ve Sanat Merkezi ve Fen Lisesi öğrencileri puanlarından istatistiksel
olarak anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. ‘Bilim’e Yönelik Tutumlar ’ ile ‘Sanat’a Yönelik
Tutumlar ’ arasında yapılan Korelasyon analizi sonucunda, Fen liseleri ve Bilim ve Sanat Merkezi
öğrencileri için istatistiksel açıdan pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır .

References

  • Akhan, N. (2013). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sanat Algıları ve Sanat Konularının Öğretimine Yönelik Görüşleri”. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (-ÖYGE Özel Sayısı): 146-169. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/usaksosbil/issue/21642/232640 Son Erişim Tarihi: 21.04.2020
  • Arnheim, R. (2009). Görsel Düşünme. (Çev: Rahmi Öğdül): Metis Yayınları.İstanbul-Türkiye.
  • Bi̇rol, D, Yazıcı, D. (2011). “Fen Ve Sosyal Bilimler Lisesi Öğrencilerinde Mükemmeliyetçilik, Benlik Saygısı Ve Liderlik Özellikleri” . Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi , (12): 113-122. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/kdeniz/issue/16863/175543 Son Erişim Tarihi: 27.10.2020
  • Bora, N, Arslan, O, Çakıroğlu, J. (2006). “Lise öğrencilerinin bilim ve bilim insanı hakkındaki görüşleri.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31 (31): 32-44. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/hunefd/issue/7807/102393 Son Erişim Tarihi: 21.10.2020
  • Dede, H. (2016). “Öğrencilerin sanata karşı bakış açılarını ortaya koymaya yönelik bir tutum ölçeği”. İdil, 5 (25): s.1559-1576. DOI: 10.7816/idil-05-25-13.
  • Enger, S., Yager, R. E. (1998). The Iowa Assessment Handbook. Science Education Center of Iowa-Amerika.
  • Ersoy, A. (1995). Sanat Kavramlarına Giriş: Yorum Sanat Yayıncılık. İstanbul-Türkiye.
  • Gülhan, F., Şahin, F. (2018). “STEAM (STEM+Sanat) etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin akademik başarı, STEAM tutum ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi”. Journal of Human Sciences, 15(3): 1675-1699. doi:10.14687/jhs.v15i3.5430
  • Kaçar, S. (2012). “Görsel sanatlarla bütünleştirilmiş probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin fen akademik başarılarına, bilimsel yaratıcılıklarına ve sanat etkinlikleriyle fen öğrenme tutumlarına etkileri”. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir-Türkiye.
  • Kalaycı, Ş. (2009). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri: Asil Yayın, Dağıtım. Ankara.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Nobel yayın Dağıtım. Ankara-Türkiye.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: Nobel Yayıncılık. Ankara-Türkiye.
  • Kavuran, T. (2003). “Sanat ve Bilim’de Gerçek Kavramı”. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2):225-237.
  • MEB. (2005). Fen lisesi yönetmeliği. 5.4.2005/25777 RG (NİSAN 2005/2571 TD) Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/ Son Erişim Tarihi:21.10.2020
  • MEB. (2007). Görsel Sanatlar Dersi (1–8. Sınıflar ) Öğretim Programı ve Kılavuzu: MEB Yayınları. Ankara –Türkiye.
  • MEB. (2016).”Bilim ve Sanat Merkezleri Yönergesi”.Erişim adresi: https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_bilsem_yonergesi.pdf Son Erişim Tarihi: 24.04.2020
  • Merci̇n, L, Alakuş, A. (2010). “ Anadolu Güzel Sanatlar Liseleri Programlarının ‘Müze Eğitimi Ve Uygulamaları’Dersi Açısından Değerlendirilmesi”. Sanat Dergisi, 0 (8): 1-10. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunigsfd/issue/2596/33385 Son Erişim Tarihi:27.10.2020
  • Özarslan, M. (2018). “Biyoloji Proje Çalışmalarının Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Bilimsel Tutumlarına Etkisi” . Erciyes Journal of Education, 2 (2): 75-93. DOI: 10.32433/eje.473159
  • Özdemir, O. (2012). “Bilim Eğitiminde Estetik Süreçler: Sanat Destekli Bilim Eğitimi”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45(1):269-284
  • Sezginsoy B. (2007). “Bilim ve Sanat Merkezi Uygulamasının Değerlendirilmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Balıkesir-Türkiye.
  • Şen, Ü. (2010). “Sanat Eğitiminde Bilimsel Araştırma Yöntemlerinin Kullanılması”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5 (1): 343-360. Erişim adresi https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunisosbil/issue/2815/37890 Son Erişim Tarihi: 21.04.2020
  • Türkoğuz, S. (2008). “Görsel Sanat Etkinlikleriyle Bütünleştirilmiş İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretimi”. Yayımlanmamış doktora tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İzmir-Türkiye.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Selda Demirçalı 0000-0003-2595-2211

Mustafa Cansız 0000-0002-3010-0227

Ekin Özen 0000-0002-7193-5335

Sonat Kahveci 0000-0001-7382-0438

Günseli Baş 0000-0003-0299-147X

Publication Date December 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Demirçalı, S., Cansız, M., Özen, E., Kahveci, S., et al. (2021). Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi. Bilim Armonisi, 4(2), 54-62. https://doi.org/10.37215/bilar.950482
AMA Demirçalı S, Cansız M, Özen E, Kahveci S, Baş G. Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi. bilar. December 2021;4(2):54-62. doi:10.37215/bilar.950482
Chicago Demirçalı, Selda, Mustafa Cansız, Ekin Özen, Sonat Kahveci, and Günseli Baş. “Bilim Ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime Ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Bilim Armonisi 4, no. 2 (December 2021): 54-62. https://doi.org/10.37215/bilar.950482.
EndNote Demirçalı S, Cansız M, Özen E, Kahveci S, Baş G (December 1, 2021) Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi. Bilim Armonisi 4 2 54–62.
IEEE S. Demirçalı, M. Cansız, E. Özen, S. Kahveci, and G. Baş, “Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi”, bilar, vol. 4, no. 2, pp. 54–62, 2021, doi: 10.37215/bilar.950482.
ISNAD Demirçalı, Selda et al. “Bilim Ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime Ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Bilim Armonisi 4/2 (December 2021), 54-62. https://doi.org/10.37215/bilar.950482.
JAMA Demirçalı S, Cansız M, Özen E, Kahveci S, Baş G. Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi. bilar. 2021;4:54–62.
MLA Demirçalı, Selda et al. “Bilim Ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime Ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi”. Bilim Armonisi, vol. 4, no. 2, 2021, pp. 54-62, doi:10.37215/bilar.950482.
Vancouver Demirçalı S, Cansız M, Özen E, Kahveci S, Baş G. Bilim ve Sanat Ağırlıklı Eğitimin Lise Öğrencilerinin Bilime ve Sanata Yönelik Tutumlarına Etkisi. bilar. 2021;4(2):54-62.