Kur’ân-ı Kerim’de ve hadîs-i şerîflerde çeşitli metaforik anlamlarda kullanılan hicâb/perde kavramı, sûfîler tarafından da aynı amaçla kullanılmıştır. Sûfilere göre bu kavram, daha çok Hak ile kul arasındaki engeller şeklinde ele alınmıştır. Hicâb/perde kavramı, tasavvuf düşüncesinde varlık anlayışı açıklanırken kullanılan önemli kavramlardan biridir. Kul için önemli olan Hakk’a ulaşmaktır. Kulun Hakk’a ulaşmasına engel olan her ne varsa perdedir. Yûnus Emre’nin Dîvân’ında bu kavram daha çok Hakk’a perde olma anlamında kullanılmıştır. Bu anlamın yanı sıra beyitlerde; ilmin hakîkate perde olması, dünyanın perde olması, Cebrâil’in perdelenmiş olması, insanın kendine perde olması, ibadetlerin perde olması, gayb perdesi, hesap günü perdesi, sabır perdesi gibi anlamlarda da bu kavramın kullanıldığı görülmektedir.
Yûnus’a göre; Hakk’ı görmek, ikilikten kurtulmak, vahdete ulaşmak için perdelerin kalkması gerekir. Bu da ancak mânevî eğitimle, aşkla gerçekleşir. En kalın perde nefs perdesidir. İnsanın perdeleri aralaması, nefsini terbiye ederek kendi varlığından kurtulması ile mümkündür. Yûnus’a göre dünya hayatı ve zâhirî ilimler de perdedir. Burada Yûnus, araçların amaç haline getirilmesinin tehlikesine dikkat çeker. Hesap gününde perdelerin kalkacağına işâret etmekle Yûnus, sonsuz hayatı insanların gündemine sokmak ister. Kulun çabası ile perdelerin açılması nasıl bir nimetse, hesap günü Hakk’ın perdeleri kaldırması ile hakîkatin âşikar olması da küfrân-ı nimette bulunan kullar için zorlu bir sürecin başlangıcı olacaktır.
The concept of hijab/obstacle (curtain), which is used in various metaphorical meanings in the
Qur ’an and hadiths, was also used by Sufis for the same purpose. According to the Sufis, this
concept has been handled as barriers between God and the servant. The concept of hijab/obstacle
is one of the crucial concepts used in explaining the understanding of existence in Sufi thought.
What is important for the servant is to reach God. Everything that hinders the servant from
reaching God is an obstacle. In Yunus Emre’s Diwan, this concept is mainly used in the sense of
being an obstacle for God. In addition to this meaning, in couplets; It is seen that this concept is
also used in the meanings such as the veil of truth in science, the veil of the world, the veil of
Gabriel, the veil of man, the veil of worship, the veil of the unseen, the veil of judgment day, the
veil of patience.
According to Yunus; To see God, to get rid of duality, to reach unity, the obstacles should be
removed. This may only occur with spiritual education and love. The hardest one is the obstacle
of the soul. A person can remove the obstacle and get rid of his existence by training his soul.
According to Yunus, worldly life and external sciences are also obstacles. Here, Yunus draws
attention to the danger of turning means into ends. By pointing out that the obstacles will be
removed on the Day of Judgment, Yunus wants to put eternal life on people’s agenda. Just as
removing obstacles with the efforts of the servant is a blessing, the fact that the truth will be
evident when God removes the obstacles on the day of reckoning will also be the beginning of a
difficult process for the servants who disbelieve.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |