This study has been made in order to bring out the education stakeholders’ experiences
that took place in online education online platform in pandemic process because of Coronavirus
(Covid-19). With this aim by using easily accessible sample, Bozüyük Science High School 11th
grade students, teachers and parents comprise the research participants that are totally 23 people.
In this qualitative research that was designed with case study, five open-ended questions which
are made of sub-questions were directed to learn their opinions about distance learning during
coronavirus process. Data was collected through online applications (zoom,whatsapp, facetime)
and phone calls. The data is analyzed with content analysis method. As a result of the research,
it has been concluded that these three stakeholders have educational experiences in the use of
different technologies, course communication and interaction throughout the process, and that
there are differences as well as the contributions of distance education. Also, it has been understood
that these three education stakeholders have experiences on alternative technology using, lecture
communication and interaction and there are both benefits and deficiencies of distance learning.
Within this scope, it has been seen that three stakeholders have suggestions for distance education
in terms of ensuring student activity of teachers, improving the infrastructure of students’ EBA,
and parents providing technological equality.
Pandemic Distance Learning Education Stakeholders Digital Conversion Digital Transformation
Bu çalışma; koronavirüs (covid-19) sebebiyle yaşanan pandemi sürecinde eğitimin uzaktan
ve online platformlarda gerçekleştirilmesiyle eğitim paydaşlarının bu süreçteki deneyimlerini
ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda kolay ulaşılabilir örneklem yöntemi
kullanılarak Bozüyük Fen Lisesi 11. Sınıf öğrencileri, öğretmenleri ve velileri ile toplam 23
kişi araştırmanın katılımcılarını oluşturmuştur. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması
deseni ile oluşturulan bu araştırmada, katılımcılara koronavirüs sürecindeki uzaktan eğitim ile
ilgili görüşlerini almak için açık uçlu alt sorulardan oluşan toplam 5 soru yöneltilmiştir. Veriler
online uygulamalar (zoom, whatsapp, facetime) aracılığı ve telefon görüşmeleri ile yapılmıştır.
Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, pandemi
sürecinde eğitim paydaşlarının yaşamlarında düzen değişikliği, ders işleme, derse katılımı ve
motivasyon anlamından farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu üç paydaşın süreç boyunca farklı
teknoloji kullanımı, ders iletişim ve etkileşimi konusunda eğitim deneyimleri olduğu, uzaktan
eğitimin katkılarının olması ile birlikte eksik yönlerinin de bulunduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bu kapsamda üç paydaşın uzaktan eğitim için öğretmenlerin öğrenci aktifliğinin sağlanması,
öğrencilerin EBA’nın alt yapısının iyileştirilmesi ve velilerin ise teknolojik eşitliğin sağlanması
bakımından önerileri olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |