The whole world has been shaken by COVID-19. The world of education is perhaps the sector
where this shock has been experienced the hardest. In this study, it is aimed to reveal the situation of
gifted secondary school students using educational technology tools before and during the pandemic.
In addition, the problems they experienced in the distance education process and the solution methods
were investigated, students’ thoughts on the effectiveness and necessity of distance education were
asked, the reasons for their choice of face-to-face or distance education were mentioned, and the
metaphorical perceptions of gifted students about the pandemic process were shed light on. In the
research, phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used. The study group
of the research consists of 15 gifted secondary school students studying at a Science and Art Center
in Istanbul in the 2021-2022 academic year. The data obtained were evaluated with descriptive
analysis and content analysis. At the end of the research, it was determined that students stated that
they preferred face-to-face education more during the pandemic process. Students, who stated that
they use computers and tablets the most among technological tools, presented different metaphors
by comparing technology to very different structures and shapes. In the suggestions part of the
study, it is presented as a suggestion for new researchers that a similar study can be carried out in
normal schools and that the difference between face-to-face education and distance education can be
investigated in more depth.
COVID-19 dolayısıyla tüm dünya büyük bir sarsıntı geçirmiştir. Eğitim dünyası belki de bu
sarsıntının en sert yaşandığı sektördür. Bu çalışmamızda özel yetenekli tanısı almış ortaokul
öğrencilerinin, pandemi öncesinde ve pandemi sürecinde eğitim teknolojisi araçları kullanma
durumlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra uzaktan eğitim sürecinde yaşadıkları
sorunlar ve çözüm yöntemleri araştırılmış, uzaktan eğitimin etkililiği ve gerekliliği üzerine
düşünceleri sorulmuş, yüz yüze ya da uzaktan eğitim tercihlerinin nedenlerine değinilmiş, pandemi
sürecine dair özel yetenekli öğrencilerin metaforik algılarına ışık tutulmuştur. Araştırmada, nitel
araştırma yöntemlerinden fenomoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-
2022 eğitim öğretim yılında, İstanbul ilinde, bir bilim ve sanat merkezinde eğitim alan 15 özel
yetenekli ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonunda pandemi sürecinde öğrencilerin daha çok yüz yüze eğitimi
tercih ettiğini ifade ettikleri belirlenmiştir. Teknolojik araçlar içinde en fazla bilgisayar ve tablet
kullandıklarını belirten öğrenciler, teknolojiyi çok farklı yapı ve şekillere benzeterek farklı metaforlar
ortaya koymuştur. Çalışmanın öneriler kısmında ise yeni araştırmacılar için benzer bir araştırmanın
normal okullarda da gerçekleştirilebileceği, yüz yüze eğitimin uzaktan eğitimden farkının daha
derinlemesine araştırılabileceği öneri olarak sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 7, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 1 |