Keeping the intangible cultural heritage item salive and transferring them to future generations is important for the history of a nation. Theaim of the study is to compile the oral folk narratives, plays, beliefs, customs, tradition sand customs of the province of Uşak; keeping it alive, developing it, transferring it to new generations andspreading it with mail art (mail art). The data were collected with a semi-structured interview form, and descriptive analysis wasmade with the findings. Mailart: A populist artistic movement that focuses on sendingsmall scalework sthrough the postal service. The study group was selected by purposive sampling method. A pre-test was applied to measure the group'sperceptions of intangible cultural heritage items belonging to the province of Uşak. The study group was planned to design letter envelopes with the art of postal, using the findings obtained from oral folk narration sand folklore. Within the scope of the study, one teacher in 9 schools from 9 cities, namely Bayburt, Diyarbakır, Kırklareli, Düzce, Ankara, Kırıkkale, Iğdır, Kırıkkale, Şanlıurfa, was contacted. . Penpals were initiated between 29 secondary school students from the Uşak Science and Art Center and 29 secondary school students from other provinces. The students corresponded with the pseudonyms they determined without sharing their names and surnames. In each correspondence, the volunteer student designed the envelope with a sample of the intangible cultural heritage items collected from the province of Uşak and sent it to his friends in the opposite province. The findings obtained at the end of the study and the sefindings are discussed in the conclusion section. With the final test, it has been concluded that cultural bond sare established between differen tregions of our country and local cultures are introduced mutually by reminding them of intangible cultural heritage items and letter culture.
Somut olmayan kültürel miras öğelerinin yaşatılarak gelecek nesillere aktarılması bir milletin tarihi için önem taşımaktadır. Çalışmanın amacı Uşak iline ait sözlü halk anlatımlarının, oyunların, inanışların, adetlerin, gelenek göreneklerin derlenerek; yaşatılması, geliştirilmesi, yeni nesillere aktarılması ve posta sanatı (mail art) ile yaygınlaştırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda, çalışmada nitel araştırma tekniklerinden kültür analizi deseni tercih edilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmış, elde edilen bulgular ile betimsel analiz yapılmıştır. Posta Sanatı (Mail art): Posta servisi aracılığıyla küçük ölçekli çalışmalar göndermeye odaklanan popülist bir sanatsal harekettir. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Grubun Uşak iline ait somut olmayan kültürel miras öğeleri algılarını ölçmek için ön test uygulanmıştır. Çalışma grubunun, sözlü halk anlatımları ve halk biliminden edindiği bulguları kullanarak posta sanatı ile mektup zarfları tasarlaması planlanmıştır. Çalışma kapsamında Bayburt, Diyarbakır, Kırklareli, Düzce, Ankara, Kırıkkale, Iğdır, Kırıkkale, Şanlıurfa olmak üzere 9 ilden, 9 okuldaki birer öğretmenle iletişime geçilmiştir. Uşak Bilim ve Sanat Merkezinden 29 ortaokul öğrencisi ile çalışma kapsamındaki diğer illerden 29 ortaokul öğrencisi arasında mektup arkadaşlığı başlatılmıştır. Öğrenciler, isim ve soy isimlerini paylaşmadan kendi belirledikleri rumuzlarıyla mektuplaşmışlardır. Her mektuplaşmada gönüllü öğrenci, Uşak ilinden derlenen somut olmayan kültürel miras öğelerinden bir örnekle zarfını tasarlayarak karşı ildeki arkadaşlarına göndermiştir. Çalışma sonunda elde edilen bulgular ile ulaşılan tespitler sonuç bölümünde tartışılmıştır. Yapılan son test ile somut olmayan kültürel miras öğelerinin, mektup kültürünün tekrardan hatırlatarak yaşatılması yoluyla ülkemizin farklı bölgeleri arasında kültürel bağ kurulduğu ve yerel kültürlerin karşılıklı tanıtıldığı sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 18, 2024 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 2 |