Research Article
BibTex RIS Cite

The Concept of Intermediary Service Provider in Distance Contracts

Year 2024, , 132 - 154, 30.06.2024
https://doi.org/10.55009/bilisimhukukudergisi.1438803

Abstract

The distance contract concluded between the seller or supplier and the consumer within a system established for the distant marketing without the simultaneous physical presence of the parties may be made through an intermediary service provider. In Turkish law, the definition of the concept of intermediary service provider is stated in Article 48 of the Law on Consumer Protection No. 6502, Article 2/I-d of the Law on the Regulation of Electronic Commerce and Article 4/I-i of the Distance Contracts Regulation. In the European Union law, the definition of this concept is regulated in Article 2/I-(18) of Directive 2011/83/EU. According to these articles, an intermediary service provider can be defined as a natural person or legal entity who enables and intermediates the conclusion of a distance contract between the seller or supplier and the consumer through a distant communication system. The elements of the concept of intermediary service provider are as follows: acting as an intermediary between the seller or supplier and the consumer, using a distant communication system, enabling the conclusion of a distance contract and being a natural person or legal entity. In order to avoid the confusion in doctrine and practice about the scope of this concept, the elements in these definitions should be explained.

References

  • Altın Şahin, Hayrunnisa. “İnternet Yoluyla Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Cayma Hakkının İstisnaları.” Bilişim Hukuku Dergisi 5, no. 2 (2023): 225-280.
  • Arat, Ayşe. “6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda 7392 Sayılı Kanunla Yapılan Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Değişiklikler ve Bunun Aracı Hizmet Sağlayıcının Sorumluluğuna Etkisi.” Terazi Hukuk Dergisi 18, no. 208 (2023): 10-22.
  • Aydoğdu, Murat, ve Nalan Kahveci. Tüketici Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi, 2021.
  • Bingöl, Muhammet Emin. “Elektronik Pazaryeri İşletmecilerinin Satıcılar Bakımından Yapmış Olduğu Aracılık Faaliyetinin Hukukî Niteliği.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (2023): 599-646.
  • Busch, Christoph. “Mehr Fairness und Transparenz in der Plattformökonomie?” Gewerblicher Rechtsschutz und Urheberrecht, no. 8 (2019): 788-796.
  • Çabri, Sezer. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi. Ankara: Adalet Yayınevi, 2021.
  • Demirbaş, Harun. 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında Hizmet Sağlayıcıları ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Yükümlülükleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2015.
  • Ekingen, Erman. “Avrupa Birliği Rekabet Hukuku Açısından Avrupa İçin Dijital Tek Pazar Stratejisinin Son Adımı: Dijital Pazarlar Yasası Taslağı.” Legal Hukuk Dergisi 20, no. 232 (2022): 1199-1238.
  • Ekingen, Erman, ve Miray Özer Deniz. “7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri.” Adalet Dergisi, no. 69 (2022): 429-467.
  • İnce, Şükran, ve İzel Kibar. "Distance Contracts in E-Commerce." GSI Articletter, no. 20 (2019): 41-66.
  • İnceoğlu, M. Murat ve Ece Baş Süzel. “Mesafeli Sözleşme Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketiciye Karşı Sorumluluğu (TKHK m.48/f.5).” Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 15, no. 189-190 (2020): 475-491.
  • Kara, İlhan. Tüketici Hukuku. Ankara: Yetkin Yayınları, 2023.
  • Keskin, A. Dilşad. “TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çerçevesinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu.” Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26, no. 3 (2022): 119-144.
  • Koca, Umay İlke. Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Eden Platformlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara: Yetkin Yayınları, 2023.
  • Maume, Philipp. Beckscher Online-Kommentar zum BGB (BeckOK BGB). München: Verlag C. H. Beck, 2023. beck-online.beck.de.
  • Naumann, Stefan ve Anselm Rodenhausen. “Die P2B-Verordnung aus Unternehmenssicht: Herausforderungen füreuropäische Plattformen am Beispiel einer Hybrid-Online-Plattform.” Zeitschrift für Europäisches Privatrecht, no. 4 (2020): 768-799.
  • Özbay Özdoğru, Zeynep. İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık, 2022.
  • Özel, Çağlar. Tüketicinin Korunması Hukuku. Ankara: Seçkin, 2021.
  • Özer Deniz, Miray. “Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkının Kullanımına Yönelik Değişiklikler.” Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies 8, no. 22 (2022): 69-76.
  • Schmidt, Patrik. “Neue Anforderungen für Online-Marktplätze und Bewertungsplattformen im Zivil- und Lauterkeitsrecht.” Verbraucher und Recht, no. 4 (2022): 131-139.
  • Schmidt, Patrik. “§1 Transparenzpflichten für Online-Marktplätze.” iç. Das neue Schuldrecht, Editör: Tobias Brönneke, Carsten Föhlisch ve Klaus Tonner, 13-28. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2022.
  • Sert Sütçü, Selin. “Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması.” iç. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Hükümlerine Göre Tüketici Hukuku Uygulamalarında Tüketicinin Korunması, Editör: Selin Sert Sütçü, 15-28. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2019.
  • Sert Sütçü, Selin. “Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketici Hukuku Bağlamında Sorumluluğunun Belirlenmesi.” Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (2021): 276-287. Topaloğlu, Mustafa. Milli Şerh - 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Şerhi. Editör: Hakan Tokbaş ve Özlem Tüzüner. İstanbul: Aristo Hukuk Yayınevi, 2016.
  • Uzun Kazmacı, Özge. “İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması.” Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan Cilt: II 22, no. 3 (2016): 2791-2818.
  • Wendehorst, Christiane. Münchener Kommentar zum Bürgerlichen Gesetzbuch: BGB, Band 3: Schuldrecht – Allgemeiner Teil II. München: Verlag C. H. Beck, 2022. beck-online.beck.de.
  • Yağmur, Setenay ve Mazlum Doğan. “Aracı Hizmet Sağlayıcının Elektronik Ticaret Platformundaki Ayıplı Üründen Sorumluluğu.” Terazi Hukuk Dergisi 19, no. 209 (2024): 110-119.

Mesafeli Sözleşmelerde Aracı Hizmet Sağlayıcı Kavramı

Year 2024, , 132 - 154, 30.06.2024
https://doi.org/10.55009/bilisimhukukudergisi.1438803

Abstract

Satıcı veya sağlayıcı ile tüketicinin eş zamanlı fiziksel varlıkları olmaksızın bir sistem çerçevesinde uzaktan iletişim araçları vasıtasıyla kurdukları mesafeli sözleşmenin aracı hizmet sağlayıcı aracılığıyla yapılması mümkündür. Aracı hizmet sağlayıcı kavramının tanımı, Türk hukukunda 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un 48. maddesinde, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un 2/I-d hükmünde ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği’nin 4/I-i hükmünde; Avrupa Birliği mevzuatında ise 2011/83/AB sayılı Direktif m. 2/I-(18) hükmünde yer almaktadır. Bu düzenlemeler çerçevesinde aracı hizmet sağlayıcı, satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında uzaktan iletişim sistemi vasıtasıyla mesafeli sözleşme yapılmasına imkân sağlayan ve aracılık eden gerçek veya tüzel kişi olarak tanımlanabilir. Buna göre aracı hizmet sağlayıcı kavramının unsurları: satıcı veya sağlayıcı ile tüketici arasında aracılık yapma, uzaktan iletişim sistemi kullanma, mesafeli sözleşme yapılmasına imkân sağlama ve gerçek veya tüzel kişi olmadır. Bu kavramın kapsamına ilişkin olarak doktrindeki ve uygulamadaki tereddütlerin giderilmesi için bu unsurların detaylı olarak açıklanması ve tartışmalı bazı hususlar üzerinde durulması gerekmektedir.

References

  • Altın Şahin, Hayrunnisa. “İnternet Yoluyla Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Cayma Hakkının İstisnaları.” Bilişim Hukuku Dergisi 5, no. 2 (2023): 225-280.
  • Arat, Ayşe. “6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda 7392 Sayılı Kanunla Yapılan Mesafeli Sözleşmelere İlişkin Değişiklikler ve Bunun Aracı Hizmet Sağlayıcının Sorumluluğuna Etkisi.” Terazi Hukuk Dergisi 18, no. 208 (2023): 10-22.
  • Aydoğdu, Murat, ve Nalan Kahveci. Tüketici Hukuku Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi, 2021.
  • Bingöl, Muhammet Emin. “Elektronik Pazaryeri İşletmecilerinin Satıcılar Bakımından Yapmış Olduğu Aracılık Faaliyetinin Hukukî Niteliği.” Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 25, no. 2 (2023): 599-646.
  • Busch, Christoph. “Mehr Fairness und Transparenz in der Plattformökonomie?” Gewerblicher Rechtsschutz und Urheberrecht, no. 8 (2019): 788-796.
  • Çabri, Sezer. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Şerhi. Ankara: Adalet Yayınevi, 2021.
  • Demirbaş, Harun. 6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamında Hizmet Sağlayıcıları ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının Yükümlülükleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2015.
  • Ekingen, Erman. “Avrupa Birliği Rekabet Hukuku Açısından Avrupa İçin Dijital Tek Pazar Stratejisinin Son Adımı: Dijital Pazarlar Yasası Taslağı.” Legal Hukuk Dergisi 20, no. 232 (2022): 1199-1238.
  • Ekingen, Erman, ve Miray Özer Deniz. “7392 ve 7416 Sayılı Kanunlarla Yapılan Değişikliklerin Aracı Hizmet Sağlayıcı Olarak Çevrimiçi Çok Taraflı Platformların Sorumluluklarına ve Tüketicilere Etkileri.” Adalet Dergisi, no. 69 (2022): 429-467.
  • İnce, Şükran, ve İzel Kibar. "Distance Contracts in E-Commerce." GSI Articletter, no. 20 (2019): 41-66.
  • İnceoğlu, M. Murat ve Ece Baş Süzel. “Mesafeli Sözleşme Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketiciye Karşı Sorumluluğu (TKHK m.48/f.5).” Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 15, no. 189-190 (2020): 475-491.
  • Kara, İlhan. Tüketici Hukuku. Ankara: Yetkin Yayınları, 2023.
  • Keskin, A. Dilşad. “TKHK Değişik m. 48 Hükmü Çerçevesinde Aracı Hizmet Sağlayıcının Tüketiciye Karşı Sorumluluğu.” Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 26, no. 3 (2022): 119-144.
  • Koca, Umay İlke. Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Eden Platformlara Karşı Tüketicinin Korunması. Ankara: Yetkin Yayınları, 2023.
  • Maume, Philipp. Beckscher Online-Kommentar zum BGB (BeckOK BGB). München: Verlag C. H. Beck, 2023. beck-online.beck.de.
  • Naumann, Stefan ve Anselm Rodenhausen. “Die P2B-Verordnung aus Unternehmenssicht: Herausforderungen füreuropäische Plattformen am Beispiel einer Hybrid-Online-Plattform.” Zeitschrift für Europäisches Privatrecht, no. 4 (2020): 768-799.
  • Özbay Özdoğru, Zeynep. İnternet Ortamında Faaliyet Gösteren Aracılık Edenlerin Mesafeli Sözleşmeden Dolayı Tüketiciye Karşı Sorumluluğunun Şartları. İstanbul: On İki Levha Yayıncılık, 2022.
  • Özel, Çağlar. Tüketicinin Korunması Hukuku. Ankara: Seçkin, 2021.
  • Özer Deniz, Miray. “Mesafeli Sözleşmelerde Cayma Hakkının Kullanımına Yönelik Değişiklikler.” Socrates Journal of Interdisciplinary Social Studies 8, no. 22 (2022): 69-76.
  • Schmidt, Patrik. “Neue Anforderungen für Online-Marktplätze und Bewertungsplattformen im Zivil- und Lauterkeitsrecht.” Verbraucher und Recht, no. 4 (2022): 131-139.
  • Schmidt, Patrik. “§1 Transparenzpflichten für Online-Marktplätze.” iç. Das neue Schuldrecht, Editör: Tobias Brönneke, Carsten Föhlisch ve Klaus Tonner, 13-28. Baden-Baden: Nomos Verlagsgesellschaft, 2022.
  • Sert Sütçü, Selin. “Elektronik Ticarette Tüketicinin Korunması.” iç. 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun Hükümlerine Göre Tüketici Hukuku Uygulamalarında Tüketicinin Korunması, Editör: Selin Sert Sütçü, 15-28. Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2019.
  • Sert Sütçü, Selin. “Mesafeli Sözleşmelerin Kurulmasına Aracılık Edenlerin Tüketici Hukuku Bağlamında Sorumluluğunun Belirlenmesi.” Necmettin Erbakan Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 4, no. 1 (2021): 276-287. Topaloğlu, Mustafa. Milli Şerh - 6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Şerhi. Editör: Hakan Tokbaş ve Özlem Tüzüner. İstanbul: Aristo Hukuk Yayınevi, 2016.
  • Uzun Kazmacı, Özge. “İnternet Ortamında Kurulan Mesafeli Sözleşmelerde Tüketicinin Korunması.” Marmara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Hukuk Araştırmaları Dergisi, Prof. Dr. Cevdet Yavuz’a Armağan Cilt: II 22, no. 3 (2016): 2791-2818.
  • Wendehorst, Christiane. Münchener Kommentar zum Bürgerlichen Gesetzbuch: BGB, Band 3: Schuldrecht – Allgemeiner Teil II. München: Verlag C. H. Beck, 2022. beck-online.beck.de.
  • Yağmur, Setenay ve Mazlum Doğan. “Aracı Hizmet Sağlayıcının Elektronik Ticaret Platformundaki Ayıplı Üründen Sorumluluğu.” Terazi Hukuk Dergisi 19, no. 209 (2024): 110-119.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Information and Technology Law
Journal Section Research Articles
Authors

Musa Furkan Şahin 0000-0001-7277-1013

Early Pub Date May 12, 2024
Publication Date June 30, 2024
Submission Date February 17, 2024
Acceptance Date March 8, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

Chicago Şahin, Musa Furkan. “Mesafeli Sözleşmelerde Aracı Hizmet Sağlayıcı Kavramı”. Bilişim Hukuku Dergisi 6, no. 1 (June 2024): 132-54. https://doi.org/10.55009/bilisimhukukudergisi.1438803.

23439

Bilişim Hukuku Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.