In Internal Combustion Engines, combustion chamber components are coated using thermal barrier coating methods with ceramic materials. Thermal barrier coatings are used to increase engine efficiency, performance and heat resistance of the metal components in the hot section of the engine. In this study, for the thermal shock test; ZrO2+MgO, ZrO2+MgO+%25Al2O3, ZrO2+MgO+%50Al2O3, ZrO2+MgO+%75Al2O3 powders are coated by plasma spraying method to the AlSi12CuNi piston alloy surface. Thermal shock tests are applied at 300°C, 600°C and 900°C and then dipped into room-temperature water for cooling process. The thermal shock test was conducted on four samples for each temperature difference. When the test results are analysed, has been shown to have different effects in four samples. When the results compared each other, the sample that was coated with ZrO2+MgO+%50Al2O powder, has been concluded that any breakage or crack occurs in the coating layer
İçten yanmalı motorlarda yanma odası elemanları, termal bariyer kaplama (TBK) yöntemleri kullanılarak seramik malzemelerle kaplanmaktadır. Termal bariyer kaplamalar, motor içerisinde metal bileşenlerin sıcak bölümlerinin ısıya dayanımını, motor verim ve performansını arttırmak için kullanılmaktadır. Bu çalışmada, termal şok testi için AlSi12CuNi piston alaşımı yüzeyine, ZrO2+MgO, ZrO2+MgO+%25Al2O3, ZrO2+MgO+%50Al2O3, ZrO2+MgO+%75Al2O3 tozları plazma püskürtme yöntemi ile kaplanmıştır. Termal şok testleri, 300 °C, 600 °C ve 900 °C sıcaklıklarda soğutma ortamları oda sıcaklığındaki su olacak şekilde uygulanmıştır. Her bir sıcaklık farkı için, dört adet numuneye termal şok deneyi uygulanmıştır. Test sonuçları incelendiğinde, dört numunede de farklı etkiler olduğu görülmüş ve ZrO2+MgO+%50Al2O3 tozu ile kaplanan numunede ise kaplama tabakasında herhangi bir kopma ya da çatlağın oluşmadığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 15, 2015 |
Submission Date | May 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 4 Issue: 1 |