In this study, an internal combustion four-stroke diesel engine was coated with Cr2O3, Cr2O3+ 25% Al2O3, Cr2O3+ 50% Al2O3and Cr2O3+ 75% Al2O3ceramic powders on the piston and valve surfaces using the plasma spray method. Compared with the coated engine and the standard engine exhaust gas temperatures, a temperature increase of 10.01% was observed in the Cr2O3+ 75% Al2O3dust coated engine. When comparing the coated engine and the exhaust emission values of the standard engine, HC emissions with 18.33%, CO emissions with 24.32% and smoke emissions with 9.05% were identified as the highest decreases on Cr2O3+ 75% Al2O3dust covered engine. In addition, CO2 and NOx emissions with the minimum increases of 1.97% and 2.89% were found on the Cr2O3 coated engine respectively.
Bu çalışmada, içten yanmalı tek silindirli dört zamanlı bir dizel motor
piston ve supap yüzeylerine, Cr2O3, Cr2O3+%25Al2O3,
Cr2O3+%50Al2O3 ve Cr2O3+%75
Al2O3 seramik tozları plazma sprey yöntemi kullanılarak
kaplanmıştır. Kaplama uygulanmış motor ile standart motor egzoz gaz
sıcaklıkları açısından kıyaslandığında, Cr2O3+%75Al2O3
tozu ile kaplı motorda %10.01 oranında sıcaklık artışı gözlenmiştir. Kaplama uygulanmış motor
ile standart motorun egzoz emisyon değerleri kıyaslandığında, HC emisyonlarında
en yüksek %18.33 oranında, CO emisyonlarında en yüksek %24.32 oranında, is (duman) emisyonlarında en yüksek %9.05 oranında azalma Cr2O3+%75Al2O3
tozu ile kaplanan motorda tespit edilmiştir. Ayrıca, CO2 emisyonlarında en düşük %1.97
oranında, NOx emisyonlarında ise en düşük %2.89 oranında artış Cr2O3 tozu ile kaplı motorda tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | March 12, 2019 |
Submission Date | May 15, 2018 |
Acceptance Date | October 9, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 1 |