The huge amount of waste tires (WTs) have been disposed to surroundings which cause dangerous effect on nature. Owing to recycled WTs, the pyrolysis is a good technique to dismiss harmful effect of the WTs, by converting into gas, liquid and solid. The present study has two steps of liquefaction at a batch reactor. Firstly, conversion of the WTs into gas, waste tire oil (WTO) and char. Then the WTO were blended with calcium oxide (CaO) or natural zeolite (NZ) at different ratio and pyrolyzed to obtain high quality oil, similar to gasoline fuel (GF) or diesel fuel (DF). The distillation curve is a good key to define fuel quaility. Thus, 10% CaO-WTO blend curve near to the DF. Unfortunately, the mixture was distillated at 54 oC, lower than the DF. Therefore, the blend was separated into two fractions due to intial-final boiling points as 150 oC to 360 oC, named as Diesel like fuel (DLF); between 54 oC to 150 oC, called as gasoline like fuel (GLF). Finally, samples were analyzed to characterizate by GC, ICP-MS, TGA and DSC for similarities of conventional fuels. Based on GLF and DLF results, they can be burned in engine.
Büyük miktarda atık lastik (AL) çevreye atılmakta ve doğa üzerinde tehlikeli etkilere sebep olmaktadır. AL’in geri donuşumu için, piroliz kullanılarak atık lastiklerin gaz, sıvı ve katı ürünlere dönüştürülerek AL’nin zararlı etkilerini bertaraf etmek amacıyla kullanılan etkili bir tekniktir. Bu çalışmada, bir kesikli reaktör kullanılarak iki adımda sıvılaştırma yapılmıştır. İlk olarak, atık lastik gaza, atık lastik yağına (ALY) ve karbon siyahına dönüştürülmüştür. İkinci adımda ise ALY, farklı oranda Kalsiyum Oksit (CaO) veya Doğal Zeolit (NZ) ile karıştırılarak; benzine veya dizel benzeyen yakıt yüksek kaliteli yakıt elde etmek için piroliz edilmiştir. Distilasyon eğrisi, yakıt kalitesini tanımlamak için iyi bir referanstır. % 10CaO-ALY karışımının distilasyon eğrisi dizel yakıta benzerlik gösterdiği tespit edilmiştir. Fakat, karışımın dizel yakıttan daha düşük olan 54 oC'de distile edilmiştir. Bu nedenle karışım, ilk-son kaynama noktalarına göre ayrıştırılarak iki fraksiyon elde edilmiştir. 54 oC ile 150 oC arasında, benzin benzeri yakıt (BBY); 150 oC ile 360 oC arasında dizel benzeri yakıt (DBY)) elde edilmiştir. Elde edilen bu iki fraksiyon, geleneksel yakıtlara benzerliklerini değerlendirmek amacıyla GC, ICP-MS, TGA ve DSC teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlar BBY ve DBY numunelerin motorlarda kullanılabileceğini göstermiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Araştırma Makalesi |
Authors | |
Publication Date | September 17, 2021 |
Submission Date | December 13, 2020 |
Acceptance Date | September 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 10 Issue: 3 |