Case Report
BibTex RIS Cite

Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik

Year 2011, Volume: 2011 Issue: 3, 344 - 350, 01.03.2011
https://doi.org/10.5174/tutfd.2010.03529.1

Abstract

“Gereksinimlerin yerel kaynakların kapasitesini aştığı durumlar” biçiminde
tanımlanan olağandışı durumların sıklığı, çeşitliliği ve yıkıcılığı, dünyada
ve ülkemizde artış göstermektedir. Sağlık sistemlerinin doğrudan yaşadığı
altyapı ve insan gücü kayıplarının yanı sıra toplumun sağlık hizmeti gereksiniminin
artması, çok-disiplinli ve gönüllü ekiplerle çalışma zorunluluğu,
yerine getirilmesi gereken görevlerin çokluğu ve çeşitliliği gibi sorunlar,
durumu daha da karmaşıklaştırmaktadır. Bu sorunlarla baş etmek için en
temel araçlardan birisi, sağlık çalışanlarının olağandışı durumlara yönelik
olarak eğitilmesidir. Ancak dünyada ve Türkiye’de olağandışı durumlara
hazırlıklı olma ve etkili yanıt verme eğitimi açısından çok umutlu bir tablo
olduğunu ileri sürmek güçtür. Çok sayıda program uygulanıyor olsa da,
programlar çoğunlukla kurumların birbiriyle işbirliği yapmadan düzenlediği,
içerik açısından önemli eksikler taşıyan, hedef grup kapsayıcılığı yetersiz
ve farklı sektörlerden olağandışı durum çalışanlarının eşgüdümünü
desteklemeyen niteliktedir. Bu çalışmada dünyada ve Türkiye’de sağlık
alanında olağandışı durum eğitimiyle ilgili durum gözden geçirilmekte ve
gereksinimlerin tanımlanması amaçlanmaktadır. Ayrıca bir örnek olarak,
mezuniyet öncesi tıp eğitimi için çekirdek yeterlik hedefleri belirlenmekte
ve bir program önerisi sunulmaktadır. Program önerisi hazırlanırken, eğitim
programlarının etkililiğini güvenceye almak amacıyla önerilen eğitim
programı geliştirme basamakları izlenmiştir. Bu amaçla, çeşitli yöntemlerle
eğitsel gereksinimler belirlenmiş; olağandışı durum tıbbıyla ilgili temel
kaynaklar incelenerek öğrenme hedefleri seçilmiş ve öğrenme hedeflerine
uygun öğretme yöntem ve teknikleri kararlaştırılmıştır.

References

  • Zanetti A, Enz R, Schweizer U. Development since 1970. In: Hess T, editor. Natural catastrophes and man-made disasters in 2000. 1st ed. 2001: Zurich:Swiss Re; 2001. p. 8.
  • Slepski LA. Emergency preparedness and professional competency among health care providers during hurricanes Katrina and Rita: pilot study results. Disaster Manag Response 2007;5:99110. [CrossRef]
  • Psarros C, Theleritis CG, Martinaki S, Bergiannaki ID. Traumatic reactions in firefighters after wildfires in Greece. Lancet 2008;371:301. [CrossRef]
  • Bilanço ağır, Cumhuriyet gazetesi. 13 Eylül 2009: İstanbul.
  • Klynman Y, Kouppari N, Mukhier M. Disaster data. In: Klynman Y, Kouppari N, Mukhier M, editors. IFRC World Disaster Report 2007, Geneva:Kumarian Press Inc; 2007. p. 186-7.
  • EM-DAT: Emergency Events Database. [cited Oct 26, 2009]; Available from: http://www.emdat.be/Database/CountryProfile/ countryprofile.php.
  • Yiğitbaş E, Ağalar F, Tünay F, Tarım A. Felaket yönetiminde planlamanın ve organizasyonun iyileştirilmesi: Felaket Yönetim Sistemi. Ulusal Travma ve Acil Cerrahi Dergisi 1999;5:63-6.
  • Keskin Ö, Kalemoğlu M. Earthquake and triage. Ulus Travma Derg 2002;8:108-11.
  • Taviloğlu K, Ertekin C. Current status and future options for trauma and emergency surgery in Turkey. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 2008;14:10-3.
  • Uddin SG, Barnett DJ, Parker CL, Links JM, Alexander M. Emergency preparedness: addressing a residency training gap. Acad Med 2008;83:298-304. [CrossRef]
  • Cummings GE, Della Corte F. Designing a curriculum in disaster medicine for Canadian medical schools. International Journal of Disaster Medicine 2004;2:135-47. [CrossRef]
  • Subbarao I, Lyznicki JM, Hsu EB, Gebbie KM, Markenson D, Barzansky B, et al. A consensus-based educational framework and competency set for the discipline of disaster medicine and public health preparedness. Disaster Med Public Health Prep 2008;2:57-68. [CrossRef]
  • Markenson D, DiMaggio C, Redlener I. Preparing health professions students for terrorism, disaster, and public health emergencies: core competencies. Acad Med 2005;80:517-26. [CrossRef]
  • Williams J, Nocera M, Casteel C. The effectiveness of disaster training for health care workers: a systematic review. Ann Emerg Med 2008;52:211-22. [CrossRef]
  • Hsu EB, Thomas TL, Bass EB, Whyne D, Kelen GD, Green GB. Healthcare worker competencies for disaster training. BMC Med Educ 2006;6:19. [CrossRef]
  • Corte F, Gratarola A, Mura F. Application of new educational methodologies in disaster medicine. In: Anaesthesia, Pain, Intensive Care and Emergency A.P.I.C.E. 1st ed. Trieste:Springer; 2006. p. 745-50.
  • Türk Tabipleri Birliği. Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri. [cited Oct 26, 2009]; Available from: www.ttb.org.tr/odd
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Afetlerde Sağlık Organizasyonu Projesi. [cited Oct 26, 2009]; Available from: http://www.saglik.gov.tr/ extras/birimler/apk/afetlerde_saglik_organizasyonu.zip.
  • Sarikaya O, Civaner M. Türkiye’de tıp fakülteleri müfredatlarında olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile ilgili içerik değerlendirilmesi. In: IV. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi özet kitabı. Emre Basımevi:İzmir. 2-5 Mayıs 2006, Adana.
  • Seynaeve G, Archer F, Fisher J, Lueger-Schuster B, Rowlands A, Sellwood P, et al. International standards and guidelines on education and training for the multi-disciplinary health response to major events that threaten the health status of a community. Prehosp Disaster Med 2004;19:17-30.
  • Vatansever K, Çalışkan S, Çiçeklioğlu M. Olağandışı durumlarda sağlık hizmeti sunumunda eğitimin yeri. In: Eryılmaz M, Dizer U, editors. Afet Tıbbı. 1st ed. Ünsal Yayınları:Ankara; 2005. p. 129-40.
  • Posner JG. Curriculum purpose and content in analyzing the curriculum. Posner JG, editor. 1st ed. Mc Graw Hill: New York;1995. p. 71-97.
  • Reischl TM, Buss AN. Responsive evaluation of competencybased public health preparedness training programs. J Public Health Manag Pract 2005;Suppl:100-5.
  • Kern D. Curriculum development for medical education: a six step approach. 1st ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press; 1998. p.38-59.
  • Morrison J. ABC of learning and teaching in medicine: Evaluation. BMJ 2003;326:385-7. [CrossRef]

Education for Healthcare in Disasters: an Imperative for Undergraduate Medical Education

Year 2011, Volume: 2011 Issue: 3, 344 - 350, 01.03.2011
https://doi.org/10.5174/tutfd.2010.03529.1

Abstract

Disasters, which are defined as “situations or events which overwhelm
the capacity of local sources to address needs”, have been increasing
in terms of frequency, diversity and destructiveness, both in our country
and throughout the world. The situation of healthcare systems becomes
more complicated in disasters because of the increased healthcare needs
of populations and the necessity for multidisciplinary work and collaboration
with volunteer teams, besides the direct damages on infrastructure
and loss of manpower. One of the main tools for coping with these problems
is training healthcare workers for disasters. However, it is difficult to
claim that disaster preparedness and education for health professionals
for responding efficiently are adequate, both for Turkey and the world.
Although there are numerous training programs, many of them are organized
without any collaboration of institutions, have severe gaps in the
content, are unable to cover target groups, and are unable to support
coordination of disaster workers from different sectors. In this study, it was
aimed to review the existing situation of disaster education in the health
sector, and to define the needs for education. Also, core competency
objectives for undergraduate medical education are determined and a
program is proposed.

References

  • Zanetti A, Enz R, Schweizer U. Development since 1970. In: Hess T, editor. Natural catastrophes and man-made disasters in 2000. 1st ed. 2001: Zurich:Swiss Re; 2001. p. 8.
  • Slepski LA. Emergency preparedness and professional competency among health care providers during hurricanes Katrina and Rita: pilot study results. Disaster Manag Response 2007;5:99110. [CrossRef]
  • Psarros C, Theleritis CG, Martinaki S, Bergiannaki ID. Traumatic reactions in firefighters after wildfires in Greece. Lancet 2008;371:301. [CrossRef]
  • Bilanço ağır, Cumhuriyet gazetesi. 13 Eylül 2009: İstanbul.
  • Klynman Y, Kouppari N, Mukhier M. Disaster data. In: Klynman Y, Kouppari N, Mukhier M, editors. IFRC World Disaster Report 2007, Geneva:Kumarian Press Inc; 2007. p. 186-7.
  • EM-DAT: Emergency Events Database. [cited Oct 26, 2009]; Available from: http://www.emdat.be/Database/CountryProfile/ countryprofile.php.
  • Yiğitbaş E, Ağalar F, Tünay F, Tarım A. Felaket yönetiminde planlamanın ve organizasyonun iyileştirilmesi: Felaket Yönetim Sistemi. Ulusal Travma ve Acil Cerrahi Dergisi 1999;5:63-6.
  • Keskin Ö, Kalemoğlu M. Earthquake and triage. Ulus Travma Derg 2002;8:108-11.
  • Taviloğlu K, Ertekin C. Current status and future options for trauma and emergency surgery in Turkey. Ulus Travma Acil Cerrahi Derg 2008;14:10-3.
  • Uddin SG, Barnett DJ, Parker CL, Links JM, Alexander M. Emergency preparedness: addressing a residency training gap. Acad Med 2008;83:298-304. [CrossRef]
  • Cummings GE, Della Corte F. Designing a curriculum in disaster medicine for Canadian medical schools. International Journal of Disaster Medicine 2004;2:135-47. [CrossRef]
  • Subbarao I, Lyznicki JM, Hsu EB, Gebbie KM, Markenson D, Barzansky B, et al. A consensus-based educational framework and competency set for the discipline of disaster medicine and public health preparedness. Disaster Med Public Health Prep 2008;2:57-68. [CrossRef]
  • Markenson D, DiMaggio C, Redlener I. Preparing health professions students for terrorism, disaster, and public health emergencies: core competencies. Acad Med 2005;80:517-26. [CrossRef]
  • Williams J, Nocera M, Casteel C. The effectiveness of disaster training for health care workers: a systematic review. Ann Emerg Med 2008;52:211-22. [CrossRef]
  • Hsu EB, Thomas TL, Bass EB, Whyne D, Kelen GD, Green GB. Healthcare worker competencies for disaster training. BMC Med Educ 2006;6:19. [CrossRef]
  • Corte F, Gratarola A, Mura F. Application of new educational methodologies in disaster medicine. In: Anaesthesia, Pain, Intensive Care and Emergency A.P.I.C.E. 1st ed. Trieste:Springer; 2006. p. 745-50.
  • Türk Tabipleri Birliği. Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri. [cited Oct 26, 2009]; Available from: www.ttb.org.tr/odd
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. Afetlerde Sağlık Organizasyonu Projesi. [cited Oct 26, 2009]; Available from: http://www.saglik.gov.tr/ extras/birimler/apk/afetlerde_saglik_organizasyonu.zip.
  • Sarikaya O, Civaner M. Türkiye’de tıp fakülteleri müfredatlarında olağandışı durumlarda sağlık hizmetleri ile ilgili içerik değerlendirilmesi. In: IV. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi özet kitabı. Emre Basımevi:İzmir. 2-5 Mayıs 2006, Adana.
  • Seynaeve G, Archer F, Fisher J, Lueger-Schuster B, Rowlands A, Sellwood P, et al. International standards and guidelines on education and training for the multi-disciplinary health response to major events that threaten the health status of a community. Prehosp Disaster Med 2004;19:17-30.
  • Vatansever K, Çalışkan S, Çiçeklioğlu M. Olağandışı durumlarda sağlık hizmeti sunumunda eğitimin yeri. In: Eryılmaz M, Dizer U, editors. Afet Tıbbı. 1st ed. Ünsal Yayınları:Ankara; 2005. p. 129-40.
  • Posner JG. Curriculum purpose and content in analyzing the curriculum. Posner JG, editor. 1st ed. Mc Graw Hill: New York;1995. p. 71-97.
  • Reischl TM, Buss AN. Responsive evaluation of competencybased public health preparedness training programs. J Public Health Manag Pract 2005;Suppl:100-5.
  • Kern D. Curriculum development for medical education: a six step approach. 1st ed. Baltimore: Johns Hopkins University Press; 1998. p.38-59.
  • Morrison J. ABC of learning and teaching in medicine: Evaluation. BMJ 2003;326:385-7. [CrossRef]
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Murat Civaner

Kevser Vatansever This is me

Harun Balcıoğlu This is me

Cavit İşık Yavuz This is me

Özlem Sarıkaya This is me

Publication Date March 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 2011 Issue: 3

Cite

APA Civaner, M., Vatansever, K., Balcıoğlu, H., Yavuz, C. İ., et al. (2011). Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik. Balkan Medical Journal, 2011(3), 344-350. https://doi.org/10.5174/tutfd.2010.03529.1
AMA Civaner M, Vatansever K, Balcıoğlu H, Yavuz Cİ, Sarıkaya Ö. Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik. Balkan Medical Journal. March 2011;2011(3):344-350. doi:10.5174/tutfd.2010.03529.1
Chicago Civaner, Murat, Kevser Vatansever, Harun Balcıoğlu, Cavit İşık Yavuz, and Özlem Sarıkaya. “Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik”. Balkan Medical Journal 2011, no. 3 (March 2011): 344-50. https://doi.org/10.5174/tutfd.2010.03529.1.
EndNote Civaner M, Vatansever K, Balcıoğlu H, Yavuz Cİ, Sarıkaya Ö (March 1, 2011) Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik. Balkan Medical Journal 2011 3 344–350.
IEEE M. Civaner, K. Vatansever, H. Balcıoğlu, C. İ. Yavuz, and Ö. Sarıkaya, “Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik”, Balkan Medical Journal, vol. 2011, no. 3, pp. 344–350, 2011, doi: 10.5174/tutfd.2010.03529.1.
ISNAD Civaner, Murat et al. “Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik”. Balkan Medical Journal 2011/3 (March 2011), 344-350. https://doi.org/10.5174/tutfd.2010.03529.1.
JAMA Civaner M, Vatansever K, Balcıoğlu H, Yavuz Cİ, Sarıkaya Ö. Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik. Balkan Medical Journal. 2011;2011:344–350.
MLA Civaner, Murat et al. “Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik”. Balkan Medical Journal, vol. 2011, no. 3, 2011, pp. 344-50, doi:10.5174/tutfd.2010.03529.1.
Vancouver Civaner M, Vatansever K, Balcıoğlu H, Yavuz Cİ, Sarıkaya Ö. Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Eğitimi: Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi İçin Önemli Bir Gereklilik. Balkan Medical Journal. 2011;2011(3):344-50.