Research Article
BibTex RIS Cite

Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 182 - 194, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1349865

Abstract

Aim: This study was conducted to determine the professional belonging of midwifery department students and their thoughts about the present and future of the midwifery profession.
Material and Method: The research is descriptive/cross-sectional and was conducted with 270 students studying in the midwifery department. Descriptive Information Form and Midwifery Affiliation Scale (MAS) was used to collect the data.
Results: It was found that the total mean MAS score of the 2nd grade students of the midwifery department was 76.14 ± 13.33, 85.05 ± 18.16 for the 3rd grade students and 97.88 ± 21.68 for the 4th grade students; it was found that there was a statistically significant difference between the classes in terms of total and sub-dimension mean scores of MAS (p<0.05). In addition, it has been determined that as the grades in which students study increase, their expectations from midwifery education and profession increase.
Conclusion: It was found that as the grades of the students increased, their status of finding the current developments in the midwifery profession sufficient and their optimistic thoughts about the future of the profession decreased, and the professional belonging of the undergraduate education they received increased.

References

  • Aktürk, S., Kızılkaya, O., Çelik, T., Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-33.
  • Altıparmak, S., Yılmaz, A. N., Aksoy, Y. D. (2021). The effect of Covid-19 phobia on the satisfaction with life and family sense of belonging levels of midwerfy students. Journal of Basic And Clinical Health Sciences, 3, 66-75. doi: 10.30621/jbachs.904429
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç. E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Ashktorab, T., Hasanvand, S., Seyedfatemi, N., Salmani, N., Hosseini, S. (2017). Factors affecting the belongingness sense of undergraduate nursing students towards clinical setting: a qualitative study. Journal of Caring Sciences, 6(3), 221–235. doi: 10.15171/jcs.2017.022
  • Atasoy, I., Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Baskaya, Y., Sayıner, F. D., Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: midwifery belonging scale. Health Care for Women International, 41(8), 883-898. doi: 10.1080/07399332.2020.1716765
  • Bogren, U. M., Berg, M., Edgren, L., van Teijlingen, E., Wigert, H. (2016). Shaping the midwifery profession in Nepal–Uncovering actors’ connections using a complex adaptive systems framework. Sexual & Reproductive Healthcare, 10, 48–55.
  • Canbay, F. Ç., Çitil, E. T., Özcan, S. K. (2020). Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleği hakkındaki görüşleri. BAUN Sağ Bil Derg, 10(1), 1-6.
  • Cullen, D., Sidebotham, M., Gamble, J., Fenwick, J. (2016). Young student's motivations to choose an undergraduate midwifery program. Women and Birth, 29(3), 234-9. doi: 10.1016/j.wombi.2015.10.012
  • Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H., Yücel, U., Demirelöz Akyüz, M., Çeber Turfan, E. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(3), 182-196.
  • Demir Yıldırım, A., Yılmaz Esencan, T., Aydın, F. N., Akıncı, A., Dağlı, E. F., Demir, H. K., … Aksu, A. U. (2022). Ebelik ilk ve son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyetlerinin değerlendirilmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 613-623. doi: 10.56061/fbujohs.1149620
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğine bakış açıları ve gelecekten beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 466-478. doi: 10.46237/amusbfd.780528
  • Evans, J., Taylor, J., Browne, J., Ferguson, S., Atchan, M., Maher, P., … Davis, D. (2020). The future in their hands: graduating student midwives’ plans, job satisfaction and the desire to work in midwifery continuity of care. Women and Birth, 33(1), e59-e66. doi: 10.1016/j.wombi.2018.11.011
  • Fenwick, J., Cullen, D., Gamble, J., Sidebotham, M. (2016). Being a young midwifery student: A qualitative exploration. Midwifery, 39, 27-34.
  • Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8, 77-85. doi: 10.5222/SHYD.2021.52385
  • Hildingsson, I., Fenwick, J. (2015). Swedish midwives’ perception of their practice environment: A cross sectional study. Sexual & Reproductive Healthcare, 6, 174–181.
  • Patterson, J., Macznik, A. K., Miller, S., Kerkin, B., Baddock, S. (2018). Becoming a midwife: a survey study of midwifery alumni, Women Birth, 852, 9-10.
  • Pınar, Ş., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., Abak, G. (2013). Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23), 1-19.
  • Saadatbakht, M., Ahmadi, A., Mehdizadeh Zare Ansar, A., Azizzade Forouzi, M., Jahani, Y. (2019). The effectivennes of group counseling with emphasis on communication skills on midwerfy students sense of belonging in clinical settings. Strides in Development of Medical Education, 16(1), 1-7. doi: 10.5812/SDME.90362
  • St-Amand, J., Girard, S., Smith, J. (2017). Sense of belonging at school: defining attributes, determinants, and sustaining strategies. Iafor Journal of Education, 5(2), 105-119. doi: 10.22492/ije.5.2.05
  • Toker, E., Turan, Z., Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 20(1), 88-97.
  • Yurtsal, Z. B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
  • Yücel, U., Tuna, N., Yüksel, E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
  • Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4), 94-104. doi: 10.12739/NWSA.2018.13.4.1B0056.

Ebelik Bölümü Öğrencilerinin Mesleki Aidiyetleri ile Ebelik Mesleğinin Bugünü ve Geleceğiyle İlgili Düşüncelerinin Belirlenmesi

Year 2024, Volume: 6 Issue: 1, 182 - 194, 25.04.2024
https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1349865

Abstract

Amaç: Bu araştırma; ebelik bölümü öğrencilerinin mesleki aidiyetleri ile ebelik mesleğinin bugünü ve geleceğiyle ilgili düşüncelerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, tanımlayıcı/kesitsel tipte olup, ebelik bölümünde öğrenim gören 270 öğrenci ile yürütülmüştür. Verilerin toplanmasında, Tanıtıcı Bilgi Formu ve Ebelik Aidiyet Ölçeği (EAÖ) kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik bölümü 2. sınıf öğrencilerinin EAÖ toplam puan ortalamasının 76.14 ± 13.33, 3. sınıf öğrencilerinin 85.05 ± 18.16 ve 4. sınıf öğrencilerinin ise 97.88 ± 21.68 olduğu; sınıflar arasında EAÖ toplam ve alt boyut puan ortalamaları bakımından istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur (p<0.05). Ayrıca öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflar arttıkça, ebelik eğitiminden ve mesleğinden beklentilerinin artığı saptanmıştır.
Sonuç: Öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıflar arttıkça, ebelik mesleğindeki bugünkü gelişmeleri yeterli bulma durumlarının ve mesleğin geleceği hakkında iyimser düşüncelerinin azaldığı, aldıkları lisans eğitiminin mesleki aidiyetlerini arttığı bulunmuştur.

References

  • Aktürk, S., Kızılkaya, O., Çelik, T., Yılmaz, T. (2021). Ebelik bölümü son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyet düzeyleri ve etkileyen faktörler: Kesitsel bir çalışma. Ebelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 4(1), 23-33.
  • Altıparmak, S., Yılmaz, A. N., Aksoy, Y. D. (2021). The effect of Covid-19 phobia on the satisfaction with life and family sense of belonging levels of midwerfy students. Journal of Basic And Clinical Health Sciences, 3, 66-75. doi: 10.30621/jbachs.904429
  • Amanak, K., Şeker, S., Canbay, F. Ç. E. (2021). Ebelik öğrencilerinin lisansüstü eğitim ve kariyer tercihlerinin belirlenmesi: bir karma yöntem çalışması. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(1), 58-67. doi: 10.33631/duzcesbed.537157
  • Ashktorab, T., Hasanvand, S., Seyedfatemi, N., Salmani, N., Hosseini, S. (2017). Factors affecting the belongingness sense of undergraduate nursing students towards clinical setting: a qualitative study. Journal of Caring Sciences, 6(3), 221–235. doi: 10.15171/jcs.2017.022
  • Atasoy, I., Ermin, C. (2016). Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin mesleklerine bakış açısının incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 83-91.
  • Ay, F., Keçe, M., İnci, İ., Alkan, N., Acar, G. (2018). Ebelik öğrencilerinin meslek algıları ve kariyer planlarını etkileyen faktörler. Balıkesir Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 74-82. doi: 10.5505/bsbd.2018.09815
  • Baskaya, Y., Sayıner, F. D., Filiz, Z. (2020). How much do I belong to my profession? A scale development study: midwifery belonging scale. Health Care for Women International, 41(8), 883-898. doi: 10.1080/07399332.2020.1716765
  • Bogren, U. M., Berg, M., Edgren, L., van Teijlingen, E., Wigert, H. (2016). Shaping the midwifery profession in Nepal–Uncovering actors’ connections using a complex adaptive systems framework. Sexual & Reproductive Healthcare, 10, 48–55.
  • Canbay, F. Ç., Çitil, E. T., Özcan, S. K. (2020). Ebelik öğrencilerinin ebelik mesleği hakkındaki görüşleri. BAUN Sağ Bil Derg, 10(1), 1-6.
  • Cullen, D., Sidebotham, M., Gamble, J., Fenwick, J. (2016). Young student's motivations to choose an undergraduate midwifery program. Women and Birth, 29(3), 234-9. doi: 10.1016/j.wombi.2015.10.012
  • Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H., Yücel, U., Demirelöz Akyüz, M., Çeber Turfan, E. (2017). Türkiye’de ebelik bölümlerinin akademik ve fiziki profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 4(2), 88-97.
  • Çevik, A., Alan, S. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin liderlik yönelimleri ile ebelik mesleğine aidiyet durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Kadın Sağlığı Hemşireliği Dergisi, 7(3), 182-196.
  • Demir Yıldırım, A., Yılmaz Esencan, T., Aydın, F. N., Akıncı, A., Dağlı, E. F., Demir, H. K., … Aksu, A. U. (2022). Ebelik ilk ve son sınıf öğrencilerinin mesleki aidiyetlerinin değerlendirilmesi. Fenerbahçe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 613-623. doi: 10.56061/fbujohs.1149620
  • Demir, R., Taşpınar, A. (2021). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik mesleğine bakış açıları ve gelecekten beklentileri. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(3), 466-478. doi: 10.46237/amusbfd.780528
  • Evans, J., Taylor, J., Browne, J., Ferguson, S., Atchan, M., Maher, P., … Davis, D. (2020). The future in their hands: graduating student midwives’ plans, job satisfaction and the desire to work in midwifery continuity of care. Women and Birth, 33(1), e59-e66. doi: 10.1016/j.wombi.2018.11.011
  • Fenwick, J., Cullen, D., Gamble, J., Sidebotham, M. (2016). Being a young midwifery student: A qualitative exploration. Midwifery, 39, 27-34.
  • Gümüşdaş, M., Lazoğlu, M., Apay, S. (2021). X ve Y kuşağındaki ebelerin mesleki bağlılıklarının karşılaştırılması. Sağlık ve Hemşirelik Yönetim Dergisi, 8, 77-85. doi: 10.5222/SHYD.2021.52385
  • Hildingsson, I., Fenwick, J. (2015). Swedish midwives’ perception of their practice environment: A cross sectional study. Sexual & Reproductive Healthcare, 6, 174–181.
  • Patterson, J., Macznik, A. K., Miller, S., Kerkin, B., Baddock, S. (2018). Becoming a midwife: a survey study of midwifery alumni, Women Birth, 852, 9-10.
  • Pınar, Ş., Cesur, B., Duran, Ö., Güler, E., Üstün, Z., Abak, G. (2013). Ebelik öğrencilerinin mesleki profesyonellikleri ve etkileyen etmenlerin incelenmesi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 8(23), 1-19.
  • Saadatbakht, M., Ahmadi, A., Mehdizadeh Zare Ansar, A., Azizzade Forouzi, M., Jahani, Y. (2019). The effectivennes of group counseling with emphasis on communication skills on midwerfy students sense of belonging in clinical settings. Strides in Development of Medical Education, 16(1), 1-7. doi: 10.5812/SDME.90362
  • St-Amand, J., Girard, S., Smith, J. (2017). Sense of belonging at school: defining attributes, determinants, and sustaining strategies. Iafor Journal of Education, 5(2), 105-119. doi: 10.22492/ije.5.2.05
  • Toker, E., Turan, Z., Seçkin, Z. (2020). Bir hastanede çalışan ebelerin mesleki örgütlenme durumu, iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin belirlenmesi. Sağlık ve Toplum Dergisi, 20(1), 88-97.
  • Yurtsal, Z. B., Biçer, S., Duran, Ö., Şahin, A., Arslan, M., Yavrucu, Ö. K. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi ebelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(2), 15-25.
  • Yücel, U., Tuna, N., Yüksel, E. (2017). Ebelik öğrencilerinin meslek ile ilgili görüşlerinin ve mezuniyet sonrası çalışmak istedikleri kurumların değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 69-76.
  • Yücel, U., Ünal, İ., Özdemir, T., Koyuncu, M., Çakmak, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin profesyonel değer algılarının belirlenmesi. Medical Sciences, 13(4), 94-104. doi: 10.12739/NWSA.2018.13.4.1B0056.
There are 26 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Midwifery (Other)
Journal Section RESEARCH ARTICLES
Authors

Rukiye Demir 0000-0003-4649-6403

Early Pub Date April 25, 2024
Publication Date April 25, 2024
Submission Date August 25, 2023
Acceptance Date March 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Demir, R. (2024). Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 6(1), 182-194. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1349865
AMA Demir R. Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. April 2024;6(1):182-194. doi:10.46413/boneyusbad.1349865
Chicago Demir, Rukiye. “Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 6, no. 1 (April 2024): 182-94. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1349865.
EndNote Demir R (April 1, 2024) Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6 1 182–194.
IEEE R. Demir, “Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession”, Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 182–194, 2024, doi: 10.46413/boneyusbad.1349865.
ISNAD Demir, Rukiye. “Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 6/1 (April 2024), 182-194. https://doi.org/10.46413/boneyusbad.1349865.
JAMA Demir R. Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6:182–194.
MLA Demir, Rukiye. “Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession”. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, vol. 6, no. 1, 2024, pp. 182-94, doi:10.46413/boneyusbad.1349865.
Vancouver Demir R. Determining the Professional Belongings of Midwifery Department Students and Their Opinions about the Present and Future of Midwifery Profession. Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi. 2024;6(1):182-94.

23788 Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.