Research Article
BibTex RIS Cite

İmam Hatip Lisesi Son Sınıf Kız Öğrencilerinin Üniversite Yönelimleri: Elazığ İli Örneği

Year 2020, Volume: 17 Issue: 17, 221 - 239, 30.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, İmam Hatip Lisesi son sınıf kız öğrencilerinin üniversite yönelimlerini belirlemektir. Araştırma nicel araştırma yönteminin betimsel tarama modelinde yapılandırılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2018-2019 eğitim öğretim yılının sonunda Elazığ merkezde bulunan üç İmam Hatip Lisesinden gönüllü olarak çalışmaya katılan 220 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri anket formu kullanılarak toplanmıştır. Veriler SPSS programında frekans (f) ve yüzde (%) olarak analiz edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin %54,1’in üniversiteye hazırlandığı, %37,7’sinin kısmen hazırlandığı belirlenmiştir. Katılımcıların %95’lik bir kısmının öncelikli olarak üniversiteye gitmeyi düşündüğü, %3,6’sının ise öncelikli olarak din hizmetlerinde görev almayı istediği tespit edilmiştir. Öğrencilerin %29,5’inin ilk beş tercihinde ilahiyat fakültesine yer vermeyi düşündüğü, %80’inin ilk yıl veya ikinci yıl istediği bölüm için yeterli puanı alabileceğini düşündüğü, %79,5’inin ilk yıl istediği bölüme girememesi durumunda ikinci yıl tekrar sınava girmeyi düşündüğü görülmüştür. Katılımcıların, sınav sistemini, sınava yeterince hazırlanamamalarını ve İHL’nin eğitiminin yetersiz oluşunu üniversiteye girmelerinde engelleyici faktör olarak gördükleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin cinsiyetlerini ve ailevi nedenleri üniversiteye gitmede engel olarak görmedikleri anlaşılmıştır. 

References

  • Acuner, H. Yusuf. Paydaşlarına Göre Bir Durum Analizi. Rize: STS Yayınları, 2016.
  • Aşlamacı, İbrahim – Eker, Emrah. “İmam Hatip Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 14/32 (2026): 7-38.
  • Aşlamacı, İbrahim. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Meslek Dersi Öğretmenlerinin Yeterliklerine İlişkin Algıları”. Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 11/22 (2018): 87-106.
  • Aşlamacı, İbrahim. Öğrenci ve Öğretmenlerine Göre İmam-Hatip Liseleri: Profiller, Algılar, Memnuniyet, Aidiyet. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2017.
  • Ataç, Alara. Reconstruction of Female Subjectivity in Turkey: Neoconservatism and İmam Hatip Schools. Ankara: Middle East Technical Universtiy, The Graduate School of Social Sciences, Master Thesis, 2019.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2014.
  • Balcı, Ali. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 7. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2009.
  • Batar, Yusuf. “İmam Hatip Lisesinde Çalışan Rehber Öğretmenlerin Öğrencilerin Beklenti ve Sorunlarına İlişkin Tespitleri”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10/2 (2019): 381-521.
  • Budak, Hatice. “TEOG Sınavında Başarılı Olan Öğrencilerin İmam Hatip Lisesini Tercih Nedenleri ve Sosyal Kimlik İnşa Sürecinde İmam Hatip Lisesinin Rolü”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 12/64 (2019): 438-459.
  • Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 17. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2012.
  • Büyüköztürk, Şener-Kılıç Çakmak, Ebru- Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin-Demirel, Funda. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2012.
  • Cebeci, Suat. “İmam Hatip Liselerinden Mezun Olanların Yönelişleri ve Sebepleri”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Öğretimi 109-115. İstanbul: İslam Medeniyeti Vakfı, 1993.
  • Cebeci, Suat. Din Eğitimi Bilimi ve Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005.
  • Çınar, Fatih. “İmam Hatip Liselerinden Beklentiler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/60 (2018): 1307-9581.
  • Dikbıyık, Coşkun. “Eyüp Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi Son Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Yönelimleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 4/33 (2016):183-200.
  • Erder, Sema. Kentsel Gerilim. Ankara: Umag Yayınları, 1997.
  • Gencer, Nevzat. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet Duygusu (Çorum Örneği)”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/39 (2019): 149-172. https://www.wikiwand.com/tr/Nüfuslarına_göre_ülkeler_listesi. Erişim, 1 Ekim 2019.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2009.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1(16):7-40.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Yapılacak Araştırma ve Araştırma Desteğine Yönelik İzin ve Uygulama Yönergesi”. Tebliğler Dergisi, Mart 2007/2594. Erişim 13 Ekim 2018. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/589.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim, 27 Eylül 2019.https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf.
  • Öcal, Mustafa. “İmam Hatip Liselerinde Din Eğitimi”. Editör Mustafa Köylü-Nurullah Altaş, 224-267. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014.
  • Öcal, Mustafa. “Türk Hukuk Mevzuatında Din Eğitimi ve Öğretiminin Yeri ve Uygulama Biçimi”. Avrupa Birliği Sürecinde Dinî Kurumlar ve Din Eğitimi. Editör İlyas Çelebi. 511-563. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
  • Öcal, Mustafa. 100. Yılında İmam Hatip Liseleri (1913-2013). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013.
  • Öcal, Mustafa. İmam-Hatip Liseleri ve İlköğretim Okulları. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1994.
  • Öcal, Mustafa. Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları, 2017.
  • Önen, Engin. “Din, Devlet ve Toplum İlişkileri Bağlamında Dini Eğitime Yönelen Kız Öğrenciler Sorunu”. Sosyoloji Dergisi Gençlik Özel Sayısı, 2003:107-114.
  • Özdemir, Şuayip-Karateke,Tuncay. “Öğrencilerin İmam Hatip Liselerini Tercih Etme Nedenleri (Elazığ Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (Aralık 2018): 5-33.
  • Özgür, İren. İmam Hatip Okulları İnanç, Siyaset ve Eğitim. Çeviren Hazal Yalın-Egemen Özkan. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2015.
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1966.
  • Sali, Esra. İmam Hatip Liselerindeki Kız Öğrencilerin Sorunları ve Beklentileri. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Sevinç, Bilal. “Survey Araştırması Yöntemi”. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Editör Kaan Böke. 231-272. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2011.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. “Nüfuz ve Demografi”. https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul. Erişim: 27 Eylül 2019.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profili, Akademik Eğilimleri ve Aldıkları Eğitime İlişkin Memnuniyet Algıları (İnönü Üniversitesi Örneği). İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (2017):105-178.
  • Ünsür, Ahmet. Kuruluşundan Günümüze İmam Hatip Liseleri. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.

The University Tendency of The Female Students at The Last Grade at The Imam Hatip High School: The Sample of Elazig Province

Year 2020, Volume: 17 Issue: 17, 221 - 239, 30.06.2020

Abstract

The aim of this research is to determine the university tendencies of the female students at the last grade at the imam hatip high School. The research was made in the descriptive survey model of the quantitative research method. The sampling of research consists of 220 students, who voluntarily attended, from three imam hatip high schools in centers of Elazig at the end of 2018-2019 acedemic year. The data of research was collected with the use of survey form. The data is analyzed as the frequency (f) and percentage (%) in SPSS program. According to the results of the research, it was determined that while 54,1% of students prepare for the university, 37,7% of them prepare partly. It was determined that 95% of the participants partly consider to firstly to go to the university, 3,6% of them want to have a duty in the religious service. It was determined that 29,5% of the students consider to include faculty of theology in their first five preference, 80% of them consider they can get enough points in the first or second year for the department they want, 79,5% of them consider taking the exam in the second year if they are not able to enter the desired department in the first year. It was determined that the participants consider that the exam system, not preparing the exam sufficiently and inadaquate education of IHL are the preventive factors for them to enter the university. The students do not consider that their gender and the family reasons are the obstacle for them to enter the university.

References

  • Acuner, H. Yusuf. Paydaşlarına Göre Bir Durum Analizi. Rize: STS Yayınları, 2016.
  • Aşlamacı, İbrahim – Eker, Emrah. “İmam Hatip Öğrencilerinin Okul Aidiyet ve Dinî Tutum Düzeyleri Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi”. Değerler Eğitimi Dergisi 14/32 (2026): 7-38.
  • Aşlamacı, İbrahim. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Meslek Dersi Öğretmenlerinin Yeterliklerine İlişkin Algıları”. Hikmet Yurdu Düşünce-Yorum Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi 11/22 (2018): 87-106.
  • Aşlamacı, İbrahim. Öğrenci ve Öğretmenlerine Göre İmam-Hatip Liseleri: Profiller, Algılar, Memnuniyet, Aidiyet. İstanbul: Değerler Eğitim Merkezi, 2017.
  • Ataç, Alara. Reconstruction of Female Subjectivity in Turkey: Neoconservatism and İmam Hatip Schools. Ankara: Middle East Technical Universtiy, The Graduate School of Social Sciences, Master Thesis, 2019.
  • Ayhan, Halis. Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, 2014.
  • Balcı, Ali. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. 7. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2009.
  • Batar, Yusuf. “İmam Hatip Lisesinde Çalışan Rehber Öğretmenlerin Öğrencilerin Beklenti ve Sorunlarına İlişkin Tespitleri”. Mesned İlahiyat Araştırmaları Dergisi 10/2 (2019): 381-521.
  • Budak, Hatice. “TEOG Sınavında Başarılı Olan Öğrencilerin İmam Hatip Lisesini Tercih Nedenleri ve Sosyal Kimlik İnşa Sürecinde İmam Hatip Lisesinin Rolü”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 12/64 (2019): 438-459.
  • Büyüköztürk, Şener. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. 17. Baskı. Ankara: Pegem Akademi, 2012.
  • Büyüköztürk, Şener-Kılıç Çakmak, Ebru- Akgün, Özcan Erkan, Karadeniz, Şirin-Demirel, Funda. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 2012.
  • Cebeci, Suat. “İmam Hatip Liselerinden Mezun Olanların Yönelişleri ve Sebepleri”. Türkiye’de Din Eğitimi ve Öğretimi 109-115. İstanbul: İslam Medeniyeti Vakfı, 1993.
  • Cebeci, Suat. Din Eğitimi Bilimi ve Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Akçağ Yayınları, 2005.
  • Çınar, Fatih. “İmam Hatip Liselerinden Beklentiler”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11/60 (2018): 1307-9581.
  • Dikbıyık, Coşkun. “Eyüp Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi Son Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Yönelimleri Üzerine Bir Değerlendirme”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi 4/33 (2016):183-200.
  • Erder, Sema. Kentsel Gerilim. Ankara: Umag Yayınları, 1997.
  • Gencer, Nevzat. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Okul Aidiyet Duygusu (Çorum Örneği)”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 21/39 (2019): 149-172. https://www.wikiwand.com/tr/Nüfuslarına_göre_ülkeler_listesi. Erişim, 1 Ekim 2019.
  • Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. 20. Baskı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, 2009.
  • Korkmaz, Mehmet. “İmam Hatip Lisesi Öğrencilerinin Bu Okulu Tercih Süreçleri”. Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 1(16):7-40.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. “Milli Eğitim Bakanlığına Bağlı Okul ve Kurumlarda Yapılacak Araştırma ve Araştırma Desteğine Yönelik İzin ve Uygulama Yönergesi”. Tebliğler Dergisi, Mart 2007/2594. Erişim 13 Ekim 2018. http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/589.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Erişim, 27 Eylül 2019.https://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_09/06141052_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2018_2019.pdf.
  • Öcal, Mustafa. “İmam Hatip Liselerinde Din Eğitimi”. Editör Mustafa Köylü-Nurullah Altaş, 224-267. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2014.
  • Öcal, Mustafa. “Türk Hukuk Mevzuatında Din Eğitimi ve Öğretiminin Yeri ve Uygulama Biçimi”. Avrupa Birliği Sürecinde Dinî Kurumlar ve Din Eğitimi. Editör İlyas Çelebi. 511-563. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2007.
  • Öcal, Mustafa. 100. Yılında İmam Hatip Liseleri (1913-2013). İstanbul: Ensar Neşriyat, 2013.
  • Öcal, Mustafa. İmam-Hatip Liseleri ve İlköğretim Okulları. İstanbul: Ensar Neşriyat, 1994.
  • Öcal, Mustafa. Osmanlı’dan Günümüze Türkiye’de Din Eğitimi. İstanbul: Dergah Yayınları, 2017.
  • Önen, Engin. “Din, Devlet ve Toplum İlişkileri Bağlamında Dini Eğitime Yönelen Kız Öğrenciler Sorunu”. Sosyoloji Dergisi Gençlik Özel Sayısı, 2003:107-114.
  • Özdemir, Şuayip-Karateke,Tuncay. “Öğrencilerin İmam Hatip Liselerini Tercih Etme Nedenleri (Elazığ Örneği)”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 45 (Aralık 2018): 5-33.
  • Özgür, İren. İmam Hatip Okulları İnanç, Siyaset ve Eğitim. Çeviren Hazal Yalın-Egemen Özkan. İstanbul: Kitap Yayınevi, 2015.
  • Parmaksızoğlu, İsmet. Türkiye’de Din Eğitimi. Ankara: Milli Eğitim Basımevi, 1966.
  • Sali, Esra. İmam Hatip Liselerindeki Kız Öğrencilerin Sorunları ve Beklentileri. Bursa: Uludağ Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, 2019.
  • Sevinç, Bilal. “Survey Araştırması Yöntemi”. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. 3. Baskı. Editör Kaan Böke. 231-272. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım, 2011.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. “Nüfuz ve Demografi”. https://biruni.tuik.gov.tr/yayin/views/visitorPages/index.zul. Erişim: 27 Eylül 2019.
  • Uçar, Recep. “İlahiyat Fakültesi Öğrencilerinin Profili, Akademik Eğilimleri ve Aldıkları Eğitime İlişkin Memnuniyet Algıları (İnönü Üniversitesi Örneği). İ.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (2017):105-178.
  • Ünsür, Ahmet. Kuruluşundan Günümüze İmam Hatip Liseleri. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2005.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Tuncay Karateke 0000-0002-0061-1405

Publication Date June 30, 2020
Submission Date October 18, 2019
Acceptance Date March 30, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 17 Issue: 17

Cite

ISNAD Karateke, Tuncay. “İmam Hatip Lisesi Son Sınıf Kız Öğrencilerinin Üniversite Yönelimleri: Elazığ İli Örneği”. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 17/17 (June 2020), 221-239.

Bozok University Journal of Faculty of Theology (BOZIFDER) is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-Non-Derivatives 4.0 International Licence (CC BY NC ND).