BibTex RIS Cite

KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI

Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 52, 27.02.2015

Abstract

ÖZET
Amaç: Çalışma, üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkındaki bilgi-tutum-davranışlarını belirlemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma Mayıs-Haziran 2013 tarihleri arasında Kütahya ili Dumlupınar Üniver- sitesinde yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Hazırlanan anket yüz-yüze görüşme tekniği ile çalışmaya katılmayı kabul eden 18 yaş üzeri Üniversite öğrencisinde 580 kişide uygulandı. Ankette kişilerin Akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgi-tutum-davranışlarını sorgulayan sorular yer aldı. Veri- lerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanıldı.
Bulgular: Çalışma grubunun %68.4’ü (n=376) sadece hekimin verdiği ilaçları, %62.9’u (n=365) re- çeteye uygun kullandıkları, %66.4’ü (n=385)  ilaçları uygun koşullarda sakladıklarını bildirdi. Katı- lımcıların %67.8’i (n=385) hekimin önerdiği süreye kadar ilacı kullandıklarını, %27.8’i (n=161) aynı etkiye sahip ama ucuz olan ilacı tercih ettiklerini ve %85’i (n=495)  ilaç temininde sıkıntı yaşama- dığını belirtirken, %37.2’si (n=216)  kullandığı ilaç hakkında araştırma yaptığını ve grubun %42.6’u (n=247)  ilacın renk-ambalaj ve tadının kullanım açısından önemli olduğunu bildirdi.
Sonuç:  Akılcı ilaç kullanımına yönelik eğitim programlarının artırılması ve sağlık hizmetleri sunu- mu sırasında kaçırılmış fırsatları değerlendirmenin önemli ve gerekli olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: İlaç tedavisi; Bilgi; Davranış

ABSTRACT
Objective: The aim of this study is to determine knowledge-attitude behaviors of university students about rational use of drugs.
Mateials and Methods: A total of 580 participants included to the study, who accepted the via face to face communication method, at least 18 years old; in three months period ( May-June
2014).   All participants questioned for their knowledge-attitude behaviors on rational use of drugs. Descriptive statistics was used in order to evaluate the collected data.
Results: 376 participants (68.4%) stated that they had used only drugs given by a doctor, 365 participants (62.9%) pointed that they had used drugs according to prescription and 385 participants (66.4%) noted that they had preserved drugs under suitable conditions. 385 participants (67.8%) clarified that they obey the time of drug use as the doctor suggested. Most of the participants (n=495, 85%) stated that they had no problem in providing the drug. While
161 participants (27.8%) mentioned that they chose the cheaper ones with the same effect, 216 participants (37.2%) noted that they searched about the drug before using. Only 247 participants (42.6%) answered as the color-package and taste of the drug was important to use it.
Result: It is crucial and highly necessary to increase educational programmers on rational use of drugs
Key Words: Drug therapy; Knowledge; Behavior

References

  • Pamela Derish, M.A, Susan Eastwood. A Clarity Clinic for Surgical Writing. J Surg Res. 2008;147(1):50–8.
  • Misak A, Marusic´ M, Marusic A. Manuscript editing as a way of teaching academic writing: Experience from a small scientific journal. J BUON. 2006; 11(2):153-9.
  • Charlton BG. How can the English-language scientific literature be made more accessible to non-native speakers? Journals should allow greater use of referenced direct quotations in ‘component-oriented’scientific writing. Medical Hypotheses. 2007; 69(1):1163-4.
  • Fahy K .Writing for publication: The basics. Women Birth. 2008;21(2): 86-91.
  • Rosenfeldt FL, Dowling JT, Pepe S, Fullerton MJ. How to Write a Paper for Publication. Heart Lung Circ. 2000; 9(2):82-7.
  • Grant J, Laird A. Writing for medical journals. Current Obstetrics Gynecology. 1997; 7(1):149-55.
  • Driscol J, Reggie A. Writing for publication: A practical Six Step Approach. Int J Orthopaedic and Trauma Nursing. 2011;15(1):41-8.
  • Kathleen F. Writing for publication: Argument and evidence. Women Birth. 2008;21(1):113-7.
  • El Serag HB. Scientific manuscripts: the fun of writing and submitting. Gastrointest Endosc. 2006;64(6):19-22.
  • Çetin S,Hackam DJ. An approach to the Writing of a Scientific Manuscript. J Surg Res. 2005;128(2):165-7.
  • David J.Ortinau. Writing and publishing important scientific articles: A reviewer’s perspective. Journal of Business Research. 2011;64(2):150-6.
  • Françoise S.M, Scientific publishing in developing countries: Challanges for the future. J Eng Academic Purposes. 2008;7(1):121-32.
  • Yılmaz O. Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayın Göstergeleri (Indicators in Health Sciences Scientific Publications). Bozok Tıp Derg. 2014;4(1):67-75.
Year 2015, Volume: 5 Issue: 1, 47 - 52, 27.02.2015

Abstract

Scientific writing for publication is essential for a succesful career development and academic survival of an academician. Main problem is lack of the instruction in scientific writing in medicine faculties. Scientific writing education is an inevitable requirement for all academic people. Thus doctors wants to be academician should be keen on learning foreign language and sharing their outstanding clinical and experimental experiences . Good writing skills help to build better career and create reputation. Our writing aimed to enlighten the key points of the successfull medical writing and motivate the young doctors want to be academician

References

  • Pamela Derish, M.A, Susan Eastwood. A Clarity Clinic for Surgical Writing. J Surg Res. 2008;147(1):50–8.
  • Misak A, Marusic´ M, Marusic A. Manuscript editing as a way of teaching academic writing: Experience from a small scientific journal. J BUON. 2006; 11(2):153-9.
  • Charlton BG. How can the English-language scientific literature be made more accessible to non-native speakers? Journals should allow greater use of referenced direct quotations in ‘component-oriented’scientific writing. Medical Hypotheses. 2007; 69(1):1163-4.
  • Fahy K .Writing for publication: The basics. Women Birth. 2008;21(2): 86-91.
  • Rosenfeldt FL, Dowling JT, Pepe S, Fullerton MJ. How to Write a Paper for Publication. Heart Lung Circ. 2000; 9(2):82-7.
  • Grant J, Laird A. Writing for medical journals. Current Obstetrics Gynecology. 1997; 7(1):149-55.
  • Driscol J, Reggie A. Writing for publication: A practical Six Step Approach. Int J Orthopaedic and Trauma Nursing. 2011;15(1):41-8.
  • Kathleen F. Writing for publication: Argument and evidence. Women Birth. 2008;21(1):113-7.
  • El Serag HB. Scientific manuscripts: the fun of writing and submitting. Gastrointest Endosc. 2006;64(6):19-22.
  • Çetin S,Hackam DJ. An approach to the Writing of a Scientific Manuscript. J Surg Res. 2005;128(2):165-7.
  • David J.Ortinau. Writing and publishing important scientific articles: A reviewer’s perspective. Journal of Business Research. 2011;64(2):150-6.
  • Françoise S.M, Scientific publishing in developing countries: Challanges for the future. J Eng Academic Purposes. 2008;7(1):121-32.
  • Yılmaz O. Sağlık Bilimlerinde Bilimsel Yayın Göstergeleri (Indicators in Health Sciences Scientific Publications). Bozok Tıp Derg. 2014;4(1):67-75.
There are 13 citations in total.

Details

Journal Section Original Research
Authors

Filiz Özyiğit

İnci Arıkan This is me

Publication Date February 27, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Özyiğit, F., & Arıkan, İ. (2015). KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Bozok Tıp Dergisi, 5(1), 47-52.
AMA Özyiğit F, Arıkan İ. KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Bozok Tıp Dergisi. February 2015;5(1):47-52.
Chicago Özyiğit, Filiz, and İnci Arıkan. “KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI”. Bozok Tıp Dergisi 5, no. 1 (February 2015): 47-52.
EndNote Özyiğit F, Arıkan İ (February 1, 2015) KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Bozok Tıp Dergisi 5 1 47–52.
IEEE F. Özyiğit and İ. Arıkan, “KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI”, Bozok Tıp Dergisi, vol. 5, no. 1, pp. 47–52, 2015.
ISNAD Özyiğit, Filiz - Arıkan, İnci. “KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI”. Bozok Tıp Dergisi 5/1 (February 2015), 47-52.
JAMA Özyiğit F, Arıkan İ. KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Bozok Tıp Dergisi. 2015;5:47–52.
MLA Özyiğit, Filiz and İnci Arıkan. “KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI”. Bozok Tıp Dergisi, vol. 5, no. 1, 2015, pp. 47-52.
Vancouver Özyiğit F, Arıkan İ. KÜTAHYA İLİNDE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN AKILCI İLAÇ KULLANIMI HAKKINDA BİLGİ, TUTUM VE DAVRANIŞLARI. Bozok Tıp Dergisi. 2015;5(1):47-52.
Copyright © BOZOK Üniversitesi - Tıp Fakültesi