ÖZET
Amaç: Çalışma, üniversite öğrencilerinin akılcı ilaç kullanımı hakkındaki bilgi-tutum-davranışlarını belirlemek amacı ile yapıldı.
Gereç ve Yöntemler: Çalışma Mayıs-Haziran 2013 tarihleri arasında Kütahya ili Dumlupınar Üniver- sitesinde yapılan tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Hazırlanan anket yüz-yüze görüşme tekniği ile çalışmaya katılmayı kabul eden 18 yaş üzeri Üniversite öğrencisinde 580 kişide uygulandı. Ankette kişilerin Akılcı ilaç kullanımına yönelik bilgi-tutum-davranışlarını sorgulayan sorular yer aldı. Veri- lerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler kullanıldı.
Bulgular: Çalışma grubunun %68.4’ü (n=376) sadece hekimin verdiği ilaçları, %62.9’u (n=365) re- çeteye uygun kullandıkları, %66.4’ü (n=385) ilaçları uygun koşullarda sakladıklarını bildirdi. Katı- lımcıların %67.8’i (n=385) hekimin önerdiği süreye kadar ilacı kullandıklarını, %27.8’i (n=161) aynı etkiye sahip ama ucuz olan ilacı tercih ettiklerini ve %85’i (n=495) ilaç temininde sıkıntı yaşama- dığını belirtirken, %37.2’si (n=216) kullandığı ilaç hakkında araştırma yaptığını ve grubun %42.6’u (n=247) ilacın renk-ambalaj ve tadının kullanım açısından önemli olduğunu bildirdi.
Sonuç: Akılcı ilaç kullanımına yönelik eğitim programlarının artırılması ve sağlık hizmetleri sunu- mu sırasında kaçırılmış fırsatları değerlendirmenin önemli ve gerekli olduğu söylenebilir.
Anahtar Kelimeler: İlaç tedavisi; Bilgi; Davranış
ABSTRACT
Objective: The aim of this study is to determine knowledge-attitude behaviors of university students about rational use of drugs.
Mateials and Methods: A total of 580 participants included to the study, who accepted the via face to face communication method, at least 18 years old; in three months period ( May-June
2014). All participants questioned for their knowledge-attitude behaviors on rational use of drugs. Descriptive statistics was used in order to evaluate the collected data.
Results: 376 participants (68.4%) stated that they had used only drugs given by a doctor, 365 participants (62.9%) pointed that they had used drugs according to prescription and 385 participants (66.4%) noted that they had preserved drugs under suitable conditions. 385 participants (67.8%) clarified that they obey the time of drug use as the doctor suggested. Most of the participants (n=495, 85%) stated that they had no problem in providing the drug. While
161 participants (27.8%) mentioned that they chose the cheaper ones with the same effect, 216 participants (37.2%) noted that they searched about the drug before using. Only 247 participants (42.6%) answered as the color-package and taste of the drug was important to use it.
Result: It is crucial and highly necessary to increase educational programmers on rational use of drugs
Key Words: Drug therapy; Knowledge; Behavior
Scientific writing for publication is essential for a succesful career development and academic survival of an academician. Main problem is lack of the instruction in scientific writing in medicine faculties. Scientific writing education is an inevitable requirement for all academic people. Thus doctors wants to be academician should be keen on learning foreign language and sharing their outstanding clinical and experimental experiences . Good writing skills help to build better career and create reputation. Our writing aimed to enlighten the key points of the successfull medical writing and motivate the young doctors want to be academician
Journal Section | Original Research |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 27, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 5 Issue: 1 |