Human beings need to act for different purposes in certain parts of their life and meet this need through daily work or planned-programmed activities. The individual's knowing why should participate in which activities and how to do these activities, the need for self-confidence to be able to act in situations with different difficulties and having the motivation to participate in these activities has revealed the concept of physical literacy. Physical literacy is the individual's having the necessary knowledge, motivation, physical competence and confidence to participate in different forms of movement and gaining the habit of participating in these activities for life. Physical literacy, by targeting cognitive and affective development as well as physical development, cares about individual differences and adopts that each individual is on their own physical literacy journey. The aim of the study is to contribute to the better understanding and dissemination of the concept of physical literacy in our country by giving detailed information about the definition, foundations and importance of the concept of physical literacy. The study is a traditional review, and it was searched with the keywords "Fiziksel Okuryazarlık", "Physical Literacy" from the studies conducted in Google Academic and Semantic Scholar databases between 2010-2021, and studies that did not meet the criteria were excluded and 53 studies were included in the study. In our study, information is given about the general structure of physical literacy, its characteristics in different age periods, the duties of parents, teachers and the environment in children's physical literacy adventures, the relationship between physical literacy and physical activity, the importance of physical literacy in the world and its relationship with physical education and sports lessons.
İnsanoğlu hayatının belirli bölümlerinde farklı amaçlarla hareket etme gereksinimi duymakta ve gündelik işler ya da planlı-programlı aktiviteler aracılığıyla bu gereksinimini karşılamaktadır. Bireyin hangi aktivitelere neden katılması gerektiğini ve bu aktiviteleri nasıl yapacağını bilmesi, kendi hareket kabiliyetinin farkında olarak karşılaşacağı farklı zorluklardaki durumlarda hareket edebilmek için özgüvene ihtiyaç duyması ve tüm bu aktivitelere katılma motivasyonuna sahip olması fiziksel okuryazarlık kavramını ortaya çıkarmıştır. Fiziksel okuryazarlık, bireyin farklı hareket formlarına katılmak için gerekli bilgiye, motivasyona, fiziksel yeterlik ile güvene sahip olması ve bu aktivitelere yaşam boyu katılma alışkanlığı kazanmasıdır. Fiziksel okuryazarlık fiziksel gelişimin yanında bilişsel ve duyuşsal gelişimi de hedefleyerek bireysel farkları göz önüne alır ve her bireyin kendi fiziksel okuryazarlık yolculuğunda olduğunu benimser. Çalışmanın amacı, fiziksel okuryazarlık kavramının tanımı, sahip olduğu temeller ve önemi ile ilgili detaylı bilgi vererek bu kavramın ülkemizde de daha iyi anlaşılmasına ve yaygınlaşmasına katkı sağlamaktır. Çalışma geleneksel derleme türü olup Google Akademik ve Semantic Scholar veritabanlarında 2010-2021 yılları arasında yapılan çalışmalardan “Fiziksel Okuryazarlık”, “Physical Literacy” anahtar kelimeleri ile tarama yapılmış ve inceleme sonucunda kriterlere uymayan çalışmalar çıkartılarak 53 adet çalışma derlemeye dâhil edilmiştir. Çalışmamızda fiziksel okuryazarlığın genel yapısı, farklı yaş dönemlerindeki özellikleri, çocukların fiziksel okuryazarlık serüvenlerinde anne-babalara, öğretmenlere ve çevreye düşen görevler, fiziksel okuryazarlık ile fiziksel aktivite ilişkisi, dünyada fiziksel okuryazarlığın önemi ve beden eğitimi ve spor dersi ile ilişkisi hakkında bilgi verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Derleme |
Authors | |
Publication Date | March 23, 2023 |
Submission Date | September 30, 2022 |
Acceptance Date | March 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 1 |