Gelişmeleri kaçırma korkusu (GKK) psikoloji alanında ortaya çıkan ve güncel alanyazında hem araştırmacılar hem de uygulamacılar tarafından ilgi görmekte olan bir kavramdır. Bununla birlikte GKK kavramı teorik olarak gelişmekte olup mevcut araştırmalar kavramı kişilik bozukluğu, kaçırma korkusu olarak ele almakta ve sosyal medya ve/veya sosyal medya temelli satın alımlar ile ilişkilendirmektedir. Bu çalışmada, futbol taraftarlarının gelişmeleri kaçırma korkusu ile davranışsal niyetleri arasındaki ilişkilerin araştırılması amaçlanmıştır. Ayrıca çalışma kapsamında, Good (2019) tarafından geliştirilen Gelişmeleri kaçırma korkusu-durum (GKK-Durum) ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliği test edilmiştir. Araştırma iki ardışık çalışma şeklide gerçekleştirilmiştir. Birinci çalışma grubu, 65’i (%60.75) erkek, 42’si (%39.25) kadın olmak üzere toplamda 107 katılımcıdan oluşmaktadır. İkinci çalışma grubu kolayda örnekleme yöntemi ile belirlenen, 287’si (%61.9) erkek, 177’ si (%38.1) kadın toplam 464 katılımcıdan oluşmaktadır. Verilerin istatistiksel analizinde, doğrulayıcı faktör analizi, bağımsız gruplar t-testi, korelasyon ve regresyon analizlerinden yararlanılmıştır. Good tarafından (2019) geliştirilen ve bu çalışma kapsamında Türkçe’ye uyarlanan 8 madde ve tek boyutlu GKK-durum ölçeğinin, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. GKK ile davranışsal niyetler arasında orta düzeyde, istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilirken (r=.345, p<.01) GKK’nin davranışsal niyetlerin bir yordayıcısı olduğu ve davranışsal niyetlere ait toplam varyansın yaklaşık %12’sinin GKK ile açıklanabildiği tespit edilmiştir (F=62.328, p≤.01, R²=.119, dzltR²=.117). GKK içeren mesajların, spor müsabakalarına yönelik taraftar davranışlarını ve tüketim eğilimlerini şekillendiren/yönlendiren önemli bir faktör olduğu ifade edilebilir.
Fear of missing out (FOMO) is a concept that has emerged in psychology and is attracting attention from researchers and practitioners in the current literature. However, the concept of FOMO is developing theoretically. Current researches considers it a personality disorder, a fear of kidnapping, and associates it with social media and/or social media-based purchases. In this study, it was aimed to investigate the relationship between football fans' fear of missing out and their behavioral intentions. In addition, the Turkish validity and reliability of the Fear of Missing Out-Situation (FOMO-Situation) scale developed by Good (2019) were tested within the scope of the study. The research was carried out in two consecutive studies. The first study group consists of 107 participants, 65 (60.75%) males, and 42 (39.25%) females. The second study group consisted of 464 participants, 287 (61.9%) males, and 177 (38.1%) females, determined by convenience sampling method. In the statistical analysis of the data, confirmatory factor analysis, independent groups t-test, correlation, and regression analyzes were used. It was determined that the 8-item and one-dimensional FOMO-situation scale developed by Good (2019) and adapted into Turkish within the scope of this study was a valid and reliable measurement tool. While it was determined that there was a moderate, statistically significant relationship between FOMO and behavioral intentions (r=.345, p<.01), it was found that FOMO was a predictor of behavioral intentions and that approximately 12% of the total variance of behavioral intentions could be explained by FOMO (F=62.328, p≤.01, R²=.119, adjR²=.117). It can be stated that FOMO-containing messages are an important factor that shapes/directs fan behaviors and consumption trends toward sports competitions.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2024 |
Submission Date | August 22, 2023 |
Acceptance Date | December 1, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 3 |