The aim of this study was to examine the relationship between physical activity level and sports recovery knowledge. 540 students studying at Niğde Ömer Halisdemir University, Faculty of Sports Science, Training Education participated in the study voluntarily. A scanning model was used in the study, the Physical Activity Scale was used to determine the physical activity levels of the students, and the Sports Recovery Knowledge Test was used to determine the students’ sports recovery knowledge levels. The SPSS 26 package program was used to analyze the data. Because the data showed a normal distribution, the relationship between physical activity level and sports recovery was examined using the Pearson correlation test. It has been determined that the physical activity levels of the students of the coaching department are sufficient, and their sports recovery knowledge levels are in the middle score ranking. As a result, when examining the relationship between physical activity level and sports recovery knowledge, it was determined that there was a positive, significant, but weak relationship.
Çalışmanın amacı fiziksel aktivite düzeyi ile sporda toparlanma bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Çalışmaya Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Spor Bilimi Fakültesi Antrenörlük Eğitiminde öğrenim gören 540 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmış olup öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerini belirlenmesinde Fiziksel Aktivite Ölçeği, Sporda toparlanma bilgi düzeylerinin belirlenmesinde ise Sporda Toparlanma Bilgi Testi kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 26 paket programı kullanılmıştır. Veriler normal dağılım gösterdiğinden fiziksel aktivite düzeyi ve sporda toparlanma arasındaki ilişki Pearson Korelasyon testi ile incelenmiştir. Antrenörlük bölümü öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeylerinin yeterli aktivite de yer aldığı, sporda toparlanma bilgi düzeylerinin ise orta puan sıralamasında yer aldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak fiziksel aktivite düzeyi ile sporda toparlanma bilgisi arasındaki ilişkinin incelenmesinde pozitif yönde anlamlı fakat zayıf bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2024 |
Submission Date | November 17, 2023 |
Acceptance Date | December 18, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 17 Issue: 3 |