Research Article
BibTex RIS Cite

ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GELECEK KAYGILARINI ÇÖZÜMLEMEK

Year 2024, Volume: 18 Issue: 1, 79 - 90, 01.04.2024

Abstract

Bu çalışmanın temel amacı, üniversite son sınıf öğrencilerinin kpss ve gelecek kaygılarını çözümlemek ve değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji desenine uygun olarak tasarlanmıştır. Bu kapsamda 2022-2023 eğitim-öğretim yılında üniversite eğitimine devam eden ve son sınıf öğrencilerin görüşlerine başvurulmuştur. Veriler spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören 10 öğrenci ile derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler analiz NVIVO 10 programı aracılığıyla kodlandırılıp temalandırılmıştır. Verilerin analizi sonunda literatür göz önünde bulundurularak altı tema belirlenmiştir. Bu temalar; “Anlam”, “Metafor”, “Strateji”, “Yeterlilik”, “Umut” ve “Önlem” şeklindedir. Katılımcıların görüşleri göz önüne alındığında sonuç olarak, KPSS’nin gelecekleri açısında çok önemli olduğu ve hayatlarını önemli ölçüde etki yaptığı, ekonomik ve sosyal açıdan yıprandıklarını belirtmişlerdir. Çalışmanın literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Thanks

Teşekkür ederiz. İyi çalışmalar.

References

  • Baştürk R. (2007). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na yönelik tutumları. Çağdaş Eğitim. 345, 15-22.
  • Tümkaya S., Çavuşoğlu İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(2), 468-481.
  • Baltaş A. (1993). Öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı, İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Çakmak Ö., Hevedanlı M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Çakmak Ö., Hevedanlı M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 4(14), 115-127.
  • Çapulcuoğlu U., Gündüz B. (2013). Öğrenci Tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumlar. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi. 3(1), 201-218.
  • Davaslıgil Ü. (1994). Anksiyete düzeyi ve aile tutumlarının yaratıcı düşünmeye olan etkileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Basıl Atölyesi.
  • Akgün A., Gönen S., Aydın M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (20), 283-299.
  • Kaya M., Varol K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17(17), 31-63.
  • Gazioğlu Eİ., İlgar Ş. (Ed.). (2008). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Burns DJ. (2004). Anxiety at the time of the final exam: Relationships with expectations and performance. Journal of Education for Business. 80(2), 119-124.
  • Kapıkıran Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(11), 34-43.
  • Cassady J., Johnson RE. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology. 27, 270-295.
  • Karaçanta H. (2009). Öğretmen adayları için Kamu Personeli Seçme Sınav ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 25, 50-57.
  • Corbin J., Strauss A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Glesne C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. Boston, MA: Pearson.
  • Karaçanta H., Koç Z. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS kaygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies. 10(11), 869-882.
  • Gundogdu K., Çimen N., Turan S. (2008). Perceptions of prospective teachers in relation to civil cervant selection exam KPSS. KEFAD. 9(2), 35-43.
  • Akkaya S. (1999). Üniversite son sınıftaki öğrencilerin kaygılarını etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Araç IE., Cihan, BB. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi. 3(1), 81-92.
  • Mütevellioğlu N., Zanbak M., Mert M. (2010). İşsizlik, üniversiteli gençlik ve gelecek: bir alan araştırmasının bulguları. Cumhuriyet Üniversitesi Journal of Economics & Administrative Sciences. 11(1), 207-229.
  • Varol Ş. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Nartgün ŞS., Değirmenci S., Kabaş N. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini seçmelerine yönelik görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi: 28-30 Mayıs 2005-Denizli:Bildiriler.
  • Arı E., Yılmaz V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14(4), 905-931.
  • Yılmaz A. (2019). Öğretmen adaylarının kariyer streslerinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 93-105.
Year 2024, Volume: 18 Issue: 1, 79 - 90, 01.04.2024

Abstract

References

  • Baştürk R. (2007). Öğretmen adaylarının Kamu Personeli Seçme Sınavı’na yönelik tutumları. Çağdaş Eğitim. 345, 15-22.
  • Tümkaya S., Çavuşoğlu İ. (2010). Sınıf öğretmenliği son sınıf öğretmen adaylarının tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19(2), 468-481.
  • Baltaş A. (1993). Öğrenmede ve sınavlarda üstün başarı, İstanbul, Remzi Kitapevi.
  • Çakmak Ö., Hevedanlı M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı 6-9 Temmuz 2004. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Çakmak Ö., Hevedanlı M. (2005). Eğitim ve fen edebiyat fakülteleri biyoloji bölümü öğrencilerinin kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 4(14), 115-127.
  • Çapulcuoğlu U., Gündüz B. (2013). Öğrenci Tükenmişliğini yordamada stresle başaçıkma, sınav kaygısı, akademik yetkinlik ve anne-baba tutumlar. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi. 3(1), 201-218.
  • Davaslıgil Ü. (1994). Anksiyete düzeyi ve aile tutumlarının yaratıcı düşünmeye olan etkileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Fakültesi Basıl Atölyesi.
  • Akgün A., Gönen S., Aydın M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi. 6 (20), 283-299.
  • Kaya M., Varol K. (2004). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin durumluk-sürekli kaygı düzeyleri ve kaygı nedenleri (Samsun Örneği). Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 17(17), 31-63.
  • Gazioğlu Eİ., İlgar Ş. (Ed.). (2008). Öğretmen ve öğretmen adayları için rehberlik. Ankara: Pegem Akademi.
  • Burns DJ. (2004). Anxiety at the time of the final exam: Relationships with expectations and performance. Journal of Education for Business. 80(2), 119-124.
  • Kapıkıran Ş. (2002). Üniversite öğrencilerinin sınav kaygısının bazı psiko-sosyal değişkenlerle ilişkisi üzerine bir inceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(11), 34-43.
  • Cassady J., Johnson RE. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology. 27, 270-295.
  • Karaçanta H. (2009). Öğretmen adayları için Kamu Personeli Seçme Sınav ölçeğinin geliştirilmesi (Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması). Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi. 25, 50-57.
  • Corbin J., Strauss A. (2007). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage.
  • Glesne C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. Boston, MA: Pearson.
  • Karaçanta H., Koç Z. (2015). Öğretmen adaylarının KPSS kaygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Turkish Studies. 10(11), 869-882.
  • Gundogdu K., Çimen N., Turan S. (2008). Perceptions of prospective teachers in relation to civil cervant selection exam KPSS. KEFAD. 9(2), 35-43.
  • Akkaya S. (1999). Üniversite son sınıftaki öğrencilerin kaygılarını etkileyen etmenler. Yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Araç IE., Cihan, BB. (2019). Spor yöneticiliği programlarında öğrenim gören öğrencilerin sektörel beklenti, mesleki belirsizlik ve gelecek kaygılarının incelenmesi: Fenomonolojik bir çözümleme. Spor Eğitim Dergisi. 3(1), 81-92.
  • Mütevellioğlu N., Zanbak M., Mert M. (2010). İşsizlik, üniversiteli gençlik ve gelecek: bir alan araştırmasının bulguları. Cumhuriyet Üniversitesi Journal of Economics & Administrative Sciences. 11(1), 207-229.
  • Varol Ş. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Yüksek Lisans Tezi, Samsun.
  • Nartgün ŞS., Değirmenci S., Kabaş N. (2005). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini seçmelerine yönelik görüşleri. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi: 28-30 Mayıs 2005-Denizli:Bildiriler.
  • Arı E., Yılmaz V. (2015). KPSS hazırlık kursuna devam eden öğretmen adaylarının umutsuzluk düzeyleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 14(4), 905-931.
  • Yılmaz A. (2019). Öğretmen adaylarının kariyer streslerinin karma araştırma yaklaşımı ile incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi. 2(1), 93-105.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine, Clinical Sciences (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Mehmet İnan 0000-0002-6483-4704

Levent Var 0000-0001-8089-0610

Tansu Kurtuldu 0000-0002-2525-2277

Bekir Bariş Cihan 0000-0002-3107-3849

Publication Date April 1, 2024
Submission Date February 26, 2024
Acceptance Date April 1, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 18 Issue: 1

Cite

APA İnan, M., Var, L., Kurtuldu, T., Cihan, B. B. (2024). ÜNİVERSİTE SON SINIF ÖĞRENCİLERİNİN GELECEK KAYGILARINI ÇÖZÜMLEMEK. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(1), 79-90.

16227

16228

16229

16230