The aim of the research is to determine the effect of the digital literacy level of the individuals studying at the Faculty of Sport Sciences on the academic locus of control. The study group of the research consisted of 115 (40.9%) female and 166 (59.1%) male participants who are studying at the Faculty of Sports Sciences of a public university. As a data collection tool; In addition to the personal information form, the Digital Literacy Scale developed by Ng (2012) and adapted into Turkish by Üstündağ, Güneş ve Bahçıvan (2017) and the Academic Locus of Control Scale developed by Akın (2007) were used. In the process of data analysis; descriptive statistics, T-test, One Way Anova, Pearson Correlation and Regression analysis were used. When the research findings are examined, it can be stated that the digital literacy and academic locus of control levels of the participants are at average level. It was determined that the participants' digital literacy and academic locus of control did not differ statistically according to gender and class level. In addition, it was concluded that digital literacy predicted the external locus of control by 21.4%. From this point of view, it is thought that the digital literacy feature can contribute to the development of academic locus of control.
Araştırmanın amacı, Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim görmekte olan bireylerin dijital okuryazarlık düzeyinin akademik kontrol odağına etkisinin belirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu; bir kamu üniversitesinin Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören 115’i kadın (%40.9), 166’sı (%59.1) erkek katılımcı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak; kişisel bilgi formunun yanı sıra Ng’nin (2012) geliştirdiği ve Üstündağ, Güneş ve Bahçıvan’ın (2017) Türkçe’ye uyarladığı Dijital Okuryazarlık Ölçeği ile Akın’ın (2007) geliştirdiği Akademik Kontrol Odağı Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde; betimsel istatistikler, T-testi, One Way Anova, Pearson Korelasyon ve Regresyon analizinden faydalanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, katılımcıların dijital okuryazarlık ve akademik kontrol odağı düzeylerinin ortalama seviyede olduğu ifade edilebilir. Katılımcıların dijital okuryazarlık ve akademik kontrol odağının cinsiyet, bölüm ve sınıf düzeyine göre istatistiksel olarak farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Buna ek olarak, dijital okuryazarlığın dış kontrol odağını %21.4 oranında yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu noktadan hareketle, dijital okuryazarlık özelliğinin akademik kontrol odağının gelişimine katkı sağlayabileceği düşünülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sports Medicine |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2024 |
Submission Date | March 11, 2024 |
Acceptance Date | August 11, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 18 Issue: 2 |