Bu çalışmanın amacı motor becerilerin gelişimi için kritik bir dönem olan 10-12 yaş aralığındaki çocuklarda düzenli ip atlama çalışmalarının dikey sıçrama kuvveti ve 20 metre koşu süratine olan etkilerini incelemektir. Yaşları 10-12 arasında değişen toplam 100 öğrenci (kadın=50, erkek=50) rastgele ip atlama ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Kontrol grubu (n=50) 12 hafta boyunca sadece beden eğitimi derslerine katılırken, ip atlama grubu (n=50) beden eğitimi derslerine ek olarak düzenli ip atlama programına katılmıştır. Araştırmanın başlangıcında ve sonunda tüm katılımcılara dikey sıçrama ve 20 metre koşu testleri uygulanmış, elde edilen veriler bağımsız t-testleri ile değerlendirilmiş ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre; 12 hafta sonunda ip atlama grubunun dikey sıçrama kuvveti kontrol grubuna oranla anlamlı düzeyde artmıştır (p<0.001), 20 m. sürat değerlerinde ise anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Cinsiyete göre değerlendirildiğinde; ip atlayan kız öğrenciler ip atlamayan kız öğrencilere göre daha fazla dikey sıçrama kuvvet gelişimi gösterdiği saptanmış iken (p<0.001) 20 m. sürat değerlerinde fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sonuç olarak, 10-12 yaş grubunda 12 haftalık düzenli ip atlama çalışmalarının dikey sıçrama performansına olumlu etkileri olduğu ancak 20 metre sürat performansını geliştirmediği tespit edilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, ip atlama egzersizlerinin özellikle alt ekstremite kas gücünü artırmaya yönelik antrenman programlarında yer alması önerilmekte, ancak sürat gelişimini desteklemek için ek antrenman yöntemleriyle birlikte uygulanması gerektiği düşünülmektedir.
The aim of this study is to examine the effects of regular jump rope exercises on vertical jump strength and 20-meter sprint speed in children aged 10-12, a critical period for motor skill development. A total of 100 students (female = 50, male = 50) aged between 10 and 12 were randomly assigned to either the jump rope group or the control group. The control group (n = 50) participated only in physical education classes for 12 weeks, whereas the jump rope group (n = 50) engaged in a structured jump rope program in addition to their physical education classes. At the beginning and end of the study, all participants underwent vertical jump and 20-meter sprint tests. The collected data were analyzed using independent t-tests, with the level of statistical significance set at p < 0.05. The results indicated that, after 12 weeks, the vertical jump strength of the jump rope group increased significantly compared to the control group (p < 0.001), while there was no statistically significant difference in 20-meter sprint speed (p > 0.05). When analyzed by gender, female students who performed jump rope exercises exhibited greater improvements in vertical jump strength than those who did not (p < 0.001), whereas no significant difference was observed in 20-meter sprint performance (p > 0.05). In conclusion, a 12-week structured jump rope program positively influenced vertical jump performance in children aged 10-12 but did not improve 20-meter sprint performance. Based on these findings, it is recommended that jump rope exercises be incorporated into training programs aimed at improving lower extremity muscle strength. However, additional training methods should be implemented alongside jump rope exercises to enhance sprint performance.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physical Training and Sports, Physical Fitness |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 27, 2025 |
Publication Date | March 27, 2025 |
Submission Date | February 10, 2025 |
Acceptance Date | March 15, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 19 Issue: 1 |