Research Article
BibTex RIS Cite

10-12 YAŞ ÇOCUKLARDA DÜZENLİ İP ATLAMA ÇALIŞMALARININ DİKEY SIÇRAMA VE SÜRAT PERFORMANSLARINA ETKİLERİ

Year 2025, Volume: 19 Issue: 1, 97 - 106, 27.03.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1636911

Abstract

Bu çalışmanın amacı motor becerilerin gelişimi için kritik bir dönem olan 10-12 yaş aralığındaki çocuklarda düzenli ip atlama çalışmalarının dikey sıçrama kuvveti ve 20 metre koşu süratine olan etkilerini incelemektir. Yaşları 10-12 arasında değişen toplam 100 öğrenci (kadın=50, erkek=50) rastgele ip atlama ve kontrol gruplarına ayrılmıştır. Kontrol grubu (n=50) 12 hafta boyunca sadece beden eğitimi derslerine katılırken, ip atlama grubu (n=50) beden eğitimi derslerine ek olarak düzenli ip atlama programına katılmıştır. Araştırmanın başlangıcında ve sonunda tüm katılımcılara dikey sıçrama ve 20 metre koşu testleri uygulanmış, elde edilen veriler bağımsız t-testleri ile değerlendirilmiş ve istatistiksel anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilere göre; 12 hafta sonunda ip atlama grubunun dikey sıçrama kuvveti kontrol grubuna oranla anlamlı düzeyde artmıştır (p<0.001), 20 m. sürat değerlerinde ise anlamlı bir fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Cinsiyete göre değerlendirildiğinde; ip atlayan kız öğrenciler ip atlamayan kız öğrencilere göre daha fazla dikey sıçrama kuvvet gelişimi gösterdiği saptanmış iken (p<0.001) 20 m. sürat değerlerinde fark olmadığı saptanmıştır (p>0.05). Sonuç olarak, 10-12 yaş grubunda 12 haftalık düzenli ip atlama çalışmalarının dikey sıçrama performansına olumlu etkileri olduğu ancak 20 metre sürat performansını geliştirmediği tespit edilmiştir. Bu bulgular doğrultusunda, ip atlama egzersizlerinin özellikle alt ekstremite kas gücünü artırmaya yönelik antrenman programlarında yer alması önerilmekte, ancak sürat gelişimini desteklemek için ek antrenman yöntemleriyle birlikte uygulanması gerektiği düşünülmektedir.

References

  • Cordeiro LS., Lamstein S., Mahmud Z., Levinson FJ. (2006). Adolescent malnutrition in developing countries: a close look at the problem and at two national experiences. SCN news. 31, 6-13.
  • Köseoğlu SZA., Tayfur AÇ. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri. 15(2), 44-57.
  • Söker S. (2022). Geç ergenlik dönemindeki bireylerde gelişmeleri kaçırma korkusu ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkide kendilik değerinin biçimlendirici rolü. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Programı, İstanbul.
  • Orhan R., Ayan S. (2018). Psiko-motor ve gelişim kuramları açısından spor pedagojisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(2), 523-540.
  • Miyaguchi K., Demura S., Omoya M. (2015). Relationship between jump rope double unders and sprint performance in elementary schoolchildren. Journal of Strength and Conditioning Research. 29(11), 3229-3233.
  • Ramírez-Campillo R., Gallardo F., Henriquez-Olguín C., Meylan CM., Martínez C., Álvarez C., Caniuqueo A., Cadore EL., Izquierdo M. (2015). Effect of vertical, horizontal, and combined plyometric training on explosive, balance, and endurance performance of young soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research. 29(7), 1784-1795.
  • Qi Y., Yin Y., Wang X., Zou Y., Liu B. (2024). Autonomous motivation, social support, and physical activity in school children: Moderating effects of school-based rope skipping sports participation. Frontiers in Public Health. 12, Article 1295924.
  • Nasrulloh A., Yuniana R., Pratama KW. (2021). The effect of skipping combination with body weight training on cardiorespiratory endurance and body mass index (BMI) as a COVID-19 prevention effort for overweight adolescents. Jurnal Keolahragaan. 9(2), 220-230.
  • Trampas A., Kitisios A. (2006). Exercise and manual therapy for the treatment of impingement syndrome of the shoulder: A systematic review. Physical Therapy Reviews. 11, 125-142.
  • Endo T., Tauchi K., Kigoshi K., Ogata M. (2007). A cross-sectional study on age-related development of rebound and counter movement jumping ability. Japan Society of Physical Education. 52(1), 149-159.
  • Ozmun JC., Gallahue DL. (2016). Motor development. Adapted Physical Education and Sport E. 6(375), 375-390.
  • İşeri MC., Mendeş B., Öztürk H., Bingölbalı A. (2020). İp atlama egzersizinin çocuklarda bazı fiziksel uygunluk bileşenlerine etkisi. International Social Sciences Studies Journal. 6(69), 4118-4123.
  • Pratama NE., Mintarto E., Kusnanik NW. (2018). The influence of ladder drills and jump rope exercise towards speed, agility, and power of limb muscle. Journal of Sports and Physical Education. 5(1), 22-29.
  • Turgut E., Çolakoğlu FF., Atalay Güzel N., Karacan S., Baltacı G. (2016). Effects of weighted versus standard jump rope training on physical fitness in adolescent female volleyball players: A randomized controlled trial. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. 27(3), 108-115.
  • Ito, H. (1984). An analysis of the running movement of fifth graders in the elementary school. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. Natural Science Series, 35, 67-75.
  • Arı Y., Ak E., Özmutlu İ. (2021). Sekiz haftalık pliometrik antrenman programının salon futbol oyuncularda sıçrama, sürat ve çeviklik üzerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23(3), 154-166.
  • Zhao Q., Wang Y., Niu Y., Liu S. (2023). Jumping rope ımproves the physical fitness of preadolescents aged 10-12 years: a meta-analysis. Journal of Sports Science & Medicine. 22(2), 367–380.
  • Uluçay G. (2009). 12-14 Yaş grubu basketbolculara uygulanan plyometrik antrenmanların dikey sıçrama kuvvetine etkisi araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitim ve Spor Anabilim Dalı, Edirne.
  • Şahin G. (2017). Farklı hızlarda ip atlama antrenmanlarının anaerobik güce etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 8(2), 75-86.
  • Edis Ç., Vurgun H. (2022). Kadın hentbol sporcularında kuvvet ile kombine ip atlama antrenmanlarının fiziksel performans değerlerine etkilerinin araştırılması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences (IJSETS). 8(1), 20-27.
  • Viru A., Loko J., Harroo M., Volver A., Laaneots L., Viru M. (1999) Critical periods in the development of performance capacity during childhood and adolescence. European Journal of Physical Education. 4, 75-119.

EFFECTS OF REGULAR JUMPING ROPE EXERCISES ON VERTICAL JUMP AND SPEED PERFORMANCE IN 10-12 YEARS OLD CHILDREN

Year 2025, Volume: 19 Issue: 1, 97 - 106, 27.03.2025
https://doi.org/10.61962/bsd.1636911

Abstract

The aim of this study is to examine the effects of regular jump rope exercises on vertical jump strength and 20-meter sprint speed in children aged 10-12, a critical period for motor skill development. A total of 100 students (female = 50, male = 50) aged between 10 and 12 were randomly assigned to either the jump rope group or the control group. The control group (n = 50) participated only in physical education classes for 12 weeks, whereas the jump rope group (n = 50) engaged in a structured jump rope program in addition to their physical education classes. At the beginning and end of the study, all participants underwent vertical jump and 20-meter sprint tests. The collected data were analyzed using independent t-tests, with the level of statistical significance set at p < 0.05. The results indicated that, after 12 weeks, the vertical jump strength of the jump rope group increased significantly compared to the control group (p < 0.001), while there was no statistically significant difference in 20-meter sprint speed (p > 0.05). When analyzed by gender, female students who performed jump rope exercises exhibited greater improvements in vertical jump strength than those who did not (p < 0.001), whereas no significant difference was observed in 20-meter sprint performance (p > 0.05). In conclusion, a 12-week structured jump rope program positively influenced vertical jump performance in children aged 10-12 but did not improve 20-meter sprint performance. Based on these findings, it is recommended that jump rope exercises be incorporated into training programs aimed at improving lower extremity muscle strength. However, additional training methods should be implemented alongside jump rope exercises to enhance sprint performance.

References

  • Cordeiro LS., Lamstein S., Mahmud Z., Levinson FJ. (2006). Adolescent malnutrition in developing countries: a close look at the problem and at two national experiences. SCN news. 31, 6-13.
  • Köseoğlu SZA., Tayfur AÇ. (2017). Adölesan dönemi beslenme ve sorunları. Güncel Pediatri. 15(2), 44-57.
  • Söker S. (2022). Geç ergenlik dönemindeki bireylerde gelişmeleri kaçırma korkusu ile sosyal medya bağımlılığı arasındaki ilişkide kendilik değerinin biçimlendirici rolü. Yüksek Lisans Tezi, Işık Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Klinik Psikoloji Programı, İstanbul.
  • Orhan R., Ayan S. (2018). Psiko-motor ve gelişim kuramları açısından spor pedagojisi. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8(2), 523-540.
  • Miyaguchi K., Demura S., Omoya M. (2015). Relationship between jump rope double unders and sprint performance in elementary schoolchildren. Journal of Strength and Conditioning Research. 29(11), 3229-3233.
  • Ramírez-Campillo R., Gallardo F., Henriquez-Olguín C., Meylan CM., Martínez C., Álvarez C., Caniuqueo A., Cadore EL., Izquierdo M. (2015). Effect of vertical, horizontal, and combined plyometric training on explosive, balance, and endurance performance of young soccer players. Journal of Strength and Conditioning Research. 29(7), 1784-1795.
  • Qi Y., Yin Y., Wang X., Zou Y., Liu B. (2024). Autonomous motivation, social support, and physical activity in school children: Moderating effects of school-based rope skipping sports participation. Frontiers in Public Health. 12, Article 1295924.
  • Nasrulloh A., Yuniana R., Pratama KW. (2021). The effect of skipping combination with body weight training on cardiorespiratory endurance and body mass index (BMI) as a COVID-19 prevention effort for overweight adolescents. Jurnal Keolahragaan. 9(2), 220-230.
  • Trampas A., Kitisios A. (2006). Exercise and manual therapy for the treatment of impingement syndrome of the shoulder: A systematic review. Physical Therapy Reviews. 11, 125-142.
  • Endo T., Tauchi K., Kigoshi K., Ogata M. (2007). A cross-sectional study on age-related development of rebound and counter movement jumping ability. Japan Society of Physical Education. 52(1), 149-159.
  • Ozmun JC., Gallahue DL. (2016). Motor development. Adapted Physical Education and Sport E. 6(375), 375-390.
  • İşeri MC., Mendeş B., Öztürk H., Bingölbalı A. (2020). İp atlama egzersizinin çocuklarda bazı fiziksel uygunluk bileşenlerine etkisi. International Social Sciences Studies Journal. 6(69), 4118-4123.
  • Pratama NE., Mintarto E., Kusnanik NW. (2018). The influence of ladder drills and jump rope exercise towards speed, agility, and power of limb muscle. Journal of Sports and Physical Education. 5(1), 22-29.
  • Turgut E., Çolakoğlu FF., Atalay Güzel N., Karacan S., Baltacı G. (2016). Effects of weighted versus standard jump rope training on physical fitness in adolescent female volleyball players: A randomized controlled trial. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. 27(3), 108-115.
  • Ito, H. (1984). An analysis of the running movement of fifth graders in the elementary school. Bulletin of the Faculty of Education, Shizuoka University. Natural Science Series, 35, 67-75.
  • Arı Y., Ak E., Özmutlu İ. (2021). Sekiz haftalık pliometrik antrenman programının salon futbol oyuncularda sıçrama, sürat ve çeviklik üzerine etkisi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 23(3), 154-166.
  • Zhao Q., Wang Y., Niu Y., Liu S. (2023). Jumping rope ımproves the physical fitness of preadolescents aged 10-12 years: a meta-analysis. Journal of Sports Science & Medicine. 22(2), 367–380.
  • Uluçay G. (2009). 12-14 Yaş grubu basketbolculara uygulanan plyometrik antrenmanların dikey sıçrama kuvvetine etkisi araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitim ve Spor Anabilim Dalı, Edirne.
  • Şahin G. (2017). Farklı hızlarda ip atlama antrenmanlarının anaerobik güce etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 8(2), 75-86.
  • Edis Ç., Vurgun H. (2022). Kadın hentbol sporcularında kuvvet ile kombine ip atlama antrenmanlarının fiziksel performans değerlerine etkilerinin araştırılması. International Journal of Sport Exercise and Training Sciences (IJSETS). 8(1), 20-27.
  • Viru A., Loko J., Harroo M., Volver A., Laaneots L., Viru M. (1999) Critical periods in the development of performance capacity during childhood and adolescence. European Journal of Physical Education. 4, 75-119.
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Physical Training and Sports, Physical Fitness
Journal Section Research Articles
Authors

Murat Kasap 0000-0003-4740-7118

Hakan Acar 0000-0002-9233-9647

Mustafa Ertuğrul Çıplak 0000-0001-5338-3349

Doğan Işıldar 0000-0002-6390-7932

Erkut Tutkun 0000-0003-4233-7798

Early Pub Date March 27, 2025
Publication Date March 27, 2025
Submission Date February 10, 2025
Acceptance Date March 15, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Kasap, M., Acar, H., Çıplak, M. E., Işıldar, D., et al. (2025). 10-12 YAŞ ÇOCUKLARDA DÜZENLİ İP ATLAMA ÇALIŞMALARININ DİKEY SIÇRAMA VE SÜRAT PERFORMANSLARINA ETKİLERİ. Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 19(1), 97-106. https://doi.org/10.61962/bsd.1636911

16227

16228

16229

16230