Bu çalışma, çocuk yoğun bakımlarda geliştirilen sedo-analjezi izlem protokollerinin çocukların sedasyon düzeylerini izlemedeki etkinliğini değerlendirmek amacıyla sistematik derleme ve meta analiz tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 1 ay-18 yaş aralığındaki çocuklar alınmıştır. Hedge’s g etki büyüklüğü değeri etki büyüklüğü istatistiği olarak kullanılmıştır. Tarama sonucunda ulaşılan 11 çalışmadan dört tanesi çocukların sedasyon düzeylerinin izlenmesini önceki dönem ile sayısal olarak karşılaştırmaktadır. Bu dört çalışma meta–analize dahil edilmiştir. Analiz sonucunda Cochrane Q değeri anlamlı ve I2 değeri %88,37 bulunmuştur. Rastgele etki modelinde Hedges’s g=-0,038 ve p=0.839 olarak saptanmıştır. Bu çalışmada, çocuk yoğun bakımlarda geliştirilen sedo-analjezi izlem protokollerinin sedasyon izlemi üzerine etkisinin anlamlı olmayabileceği belirlenmiştir.
This study was conducted using systematic review and meta-analysis techniques to evaluate the effectiveness of sedo-analgesia monitoring protocols developed in pediatric intensive care units in monitoring children's sedation levels. The ages of 1 month and 18 years, were included in the study. In the analysis of the data, Hedge's g were used as effect size statistics. Four studies were included in the meta–analysis. The Cochrane Q value was found to be significant and the I2 value was 88.37%. In the random effects model, Hedges's g=-0.038 and p= 0.839. The effect of sedo-analgesia monitoring protocols developed in pediatric intensive care units on sedation monitoring may not be significant in the study.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Pediatric Health and Illnesses Nursing |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | |
Submission Date | January 19, 2024 |
Acceptance Date | March 23, 2024 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 3 Issue: 1 |
Qualified studies in the following fields can be published in the BSEU-FHSJ;
Health management, nursing, social work, midwifery, child development, occupational therapy, orthotics and prosthesis,
speech and language therapy, audiology, physiotherapy and rehabilitation, nutrition and dietetics, other multidisciplinary studies.