This study was planned to evaluate the efficiency of the education given to nursing students on
nanotechnology. This quasi-experimental study was conducted in March 2018 with on 135 students in Health College of Nursing. Data were collected by using questionnaire forms, which had been administered twice, including
before (pretest) and two weeks after an one-hour education on nanotechnology (post-test). In statistical analysis,
number, percentage, mean, Mc-Nemar test and Friedman Two-Way Variance Analysis were used. The mean age of the
students was 22.71±1.12. Sixty-five point nine of the students stated that they followed the professional development,
32.6% were interested in nanotechnology and 80.0% of them wanted to work in the hospitals where nanotechnology
was used. It was determined that the knowledge points of the students about nanotechnology were low before the
training in 27 questions and they increased in a positive way after the training. There was also a statistically
significant difference between pre-education and post-training (p<0.001). At the same time, it was seen that there was
a very significant difference between the total mean score of the students before the training (15.45 ± 7.80) and the
mean score after the training (23.16 ± 5.12) (p<0.001). It was determined that the training given to nursing students
increased the knowledge level of students. It is recommended that the nursing department students should also be
informed about the nanotechnology that is becoming increasingly popular in the field of health that includes nursing.
Bu araştırma hemşirelik öğrencilerine nanoteknoloji konusunda verilen eğitimin etkinliğini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Yarı deneysel olarak planlanan bu araştırma, Sağlık Yüksekokulundaki 135 öğrencinin katılımı ile Mart 2018 ayı içerisinde, yürütülmüştür. Veriler, eğitimden önce (ön test) ve nanoteknoloji konusunda verilen bir saatlik eğitimden iki hafta sonra (son test) olmak üzere aynı anket formlarının iki kez uygulanmasıyla elde edilmiştir. İstatistiksel analizlerde; sayı, yüzde, ortalama, Mc-Nemar testi ve friedman iki yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 22,71±1,12’dir. Öğrencilerin %65,9’u mesleki gelişmeleri takip ettiğini, %32,6’sı nanoteknolojiye ilgi duyduğunu ve %80,0’ı nanoteknolojinin kullanıldığı hastanelerde çalışmak istediğini belirtmiştir.
Öğrencilerin nanoteknoloji konusundaki bilgi sorularından 27 soruda eğitim öncesi düşük olan bilgi puanlarının eğitim sonrası sayısal olarak olumlu yönde arttığı ve eğitim öncesi ile eğitim sonrası arasında da istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.001). Aynı zamanda öğrencilerin nanoteknoloji konusundaki eğitim öncesi toplam puan ortalaması ile (15,45±7,80) eğitim sonrası toplam puan ortalaması (23,16±5,12) arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür (p<0.001). Hemşirelik öğrencilerine verilen eğitimin, öğrencilerin bilgi düzeyini arttırdığı saptanmıştır. Hemşirelik mesleğini içinde barındıran sağlık alanında giderek kullanımı yaygınlaşan nanoteknoloji, hakkında hemşirelik bölümü öğrencilerine de bilgilendirme eğitimlerinin yapılması önerilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2019 |
Submission Date | April 9, 2019 |
Acceptance Date | July 5, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |