Mesleğe başlamak üzere olan öğrenci hemşirelerin kendi otantikliğinin farkında olup bakım verdiği bireyi anlaması ve öz duyarlı olması hastalarla etkili iletişim kurabilme noktasında önemlidir. Böylelikle hemşireler daha motive bir şekilde çalışarak daha kaliteli bir sağlık hizmeti sunabilecektir. Bu araştırma öğrenci hemşirelerde öz-duyarlılığın otantiklik üzerine etkisini belirlemek için tanımlayıcı ilişkisel olarak yapılmıştır. Bu çalışma 2021-2022 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir üniversitenin hemşirelik bölümünde okuyan 346 öğrenci ile online olarak yapılmıştır. Veriler kişisel bilgi formu, Otantiklik Ölçeği ve Öz-Duyarlılık Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Çalışmada hemşirelik öğrencilerinin Otantiklik Ölçeği puan ortalaması -3.25±10.62, Öz-Duyarlılık Ölçeği puan ortalaması ise 3.28±0.65’dir. Öz-duyarlılık ölçeği toplam boyut ortalaması ile sınıf, gelir durumu, bakımıyla ilgilenen kişi ve babanın demokratik tutumu arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar elde edilmiştir (P<0.05). Otantiklik ile öz-duyarlılık arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur (P<0.05). Yaş ile otantiklik ve öz-duyarlılık ölçeği puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır (P<0.05). Öz-Duyarlılık Ölçeği, Otantiklik Ölçeği’nin %74,4’ünü ön görmektedir. Çalışmada katılımcıların öz-duyarlılık ile otantiklik puanları orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin otantiklik düzeyleri arttıkça öz-duyarlılık düzeylerinin arttığı saptanmıştır.
It is important for student nurses, who are about to start their profession, to be aware of their own authenticity, to understand the individual they care for, and to be self-sensitive in terms of communicating effectively with patients. Thus, nurses will be able to provide a higher quality health service by working in a more motivated way. This research was conducted as a descriptive relational study to determine the effect of self-compassion on authenticity in student nurses. This study was conducted online with 346 students studying in the nursing department of a university in the spring semester of the 2021-2022 academic year. Data were collected using a personal information form, Authenticity Scale and Self-Compassion Scale. In the study, the Authenticity Scale of the nursing students mean score was -3.25±10.62, and the Self-Compassion Scale mean score was 3.28±0.65. Statistically significant differences were obtained between the mean of the total dimension of the self-compassion scale and the class, income status, protective attitude of the democratic and the father (P<0.05). A statistically significant and positive correlation was found between authenticity and self-compassion (P<0.05). It was determined that there was a statistically significant and positive relationship between age and the mean scores of authenticity and self-compassion scales (P<0.05). The Self-Compassion Scale predicts 74.4% of the Authenticity Scale. Conclusions: In the study, the participants' self-compassion and authenticity scores were found to be moderate. It was determined that as the authenticity levels of the students increased, their self-compassion levels increased.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Mental Health Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | September 28, 2023 |
Publication Date | October 15, 2023 |
Submission Date | July 14, 2023 |
Acceptance Date | August 11, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 6 Issue: 4 |