In the present study, it is aimed to determine the role of gender,
grade, department, and socialization of gender norms in predicting perception
of gender of Primary School and Social Sciences Education students. With this
aim, 330 students who are enrolled in Bartin University selected by using
convenience sampling constitute the sample of the study. As data collection
instruments, Perception of Gender Scale and Socialization of Gender Norms Scale
were used. In order to analyze the data, multiple regression analysis was
applied and findings revealed that gender, grade, department and socialization
of gender norms explained the 34% of the variance. Considering the separate
effects of variables, it is seen that gender and traditional gender roles
dimension of Socialization of Gender Norms was found significant. Results of
the study are consistent with the literature.
perception of gender socialization of gender norms traditional gender roles egalitarian gender roles
Bu araştırmada sınıf ve sosyal bilgiler eğitimi öğrencilerinin toplumsal
cinsiyet algılarını yordamada cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet
oluşumunun rolü incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye’de bir devlet üniversitesinde
öğrenim görmekte olan 330 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak öğrencilere Demografik Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet
Algısı Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Oluşumu ölçeği uygulanmış, elde edilen verileri analiz etmek için çoklu
doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun toplumsal cinsiyet
algısını %34 oranında açıkladığı görülmüştür. Değişkenlerin etkileri ayrı
olarak incelendiğinde cinsiyet ve toplumsal cinsiyet oluşumunun alt boyutu olan
geleneksel cinsiyet rollerinin toplumsal cinsiyet algısını yordamada etkili
olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın ile tutarlılık göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 28, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education