Research Article
BibTex RIS Cite

The Role of Gender, Grade, Department and Socialization of Gender Norms in Predicting Perception of Gender

Year 2017, , 227 - 236, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.287496

Abstract

In the present study, it is aimed to determine the role of gender,
grade, department, and socialization of gender norms in predicting perception
of gender of Primary School and Social Sciences Education students. With this
aim, 330 students who are enrolled in Bartin University selected by using
convenience sampling constitute the sample of the study. As data collection
instruments, Perception of Gender Scale and Socialization of Gender Norms Scale
were used. In order to analyze the data, multiple regression analysis was
applied and findings revealed that gender, grade, department and socialization
of gender norms explained the 34% of the variance. Considering the separate
effects of variables, it is seen that gender and traditional gender roles
dimension of Socialization of Gender Norms was found significant. Results of
the study are consistent with the literature.

References

  • Arat, N. (1996). Kadın gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Askari, S. F., Liss, M., Erchull, M. J., Staebell, S. E., & Axelson, S. J. (2010). Men Want Equality, But Women Don't Expect It: Young Adults' Expectations for Participation in Household and Child Care Cores. Psychology of Women Quarterly, 34, 243-252.
  • Brophy, J. (1985). Interactions of male and female students with male and female teachers (Edts. Louise Cherry Wilkinson,Cora B. Marrett). Gender Influences in Classroom Interactio. AP Akademic Press. Pp.115-141
  • Connell R. W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. Ayrıntı Yayınları: İstanbul.

Toplumsal Cinsiyet Algısını Yordamada Cinsiyet, Sınıf, Bölüm ve Toplumsal Cinsiyet Oluşumunun Rolü

Year 2017, , 227 - 236, 28.02.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.287496

Abstract

Bu araştırmada sınıf ve sosyal bilgiler eğitimi öğrencilerinin toplumsal
cinsiyet algılarını yordamada cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet
oluşumunun rolü incelenmiştir. Bu amaçla Türkiye’de bir devlet üniversitesinde
öğrenim görmekte olan 330 öğrenci çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak öğrencilere Demografik Bilgi Formu, Toplumsal Cinsiyet
Algısı Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Oluşumu ölçeği uygulanmış,  elde edilen verileri analiz etmek için çoklu
doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre,
cinsiyet, sınıf, bölüm ve toplumsal cinsiyet oluşumunun toplumsal cinsiyet
algısını %34 oranında açıkladığı görülmüştür. Değişkenlerin etkileri ayrı
olarak incelendiğinde cinsiyet ve toplumsal cinsiyet oluşumunun alt boyutu olan
geleneksel cinsiyet rollerinin toplumsal cinsiyet algısını yordamada etkili
olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın ile tutarlılık göstermiştir.

References

  • Arat, N. (1996). Kadın gerçeklikleri. İstanbul: Say Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Askari, S. F., Liss, M., Erchull, M. J., Staebell, S. E., & Axelson, S. J. (2010). Men Want Equality, But Women Don't Expect It: Young Adults' Expectations for Participation in Household and Child Care Cores. Psychology of Women Quarterly, 34, 243-252.
  • Brophy, J. (1985). Interactions of male and female students with male and female teachers (Edts. Louise Cherry Wilkinson,Cora B. Marrett). Gender Influences in Classroom Interactio. AP Akademic Press. Pp.115-141
  • Connell R. W. (1998). Toplumsal cinsiyet ve iktidar. Ayrıntı Yayınları: İstanbul.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Articles
Authors

Fatma Ünal

Sinem Tarhan

Eda Çürükvelioğlu Köksal This is me

Publication Date February 28, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Ünal, F., Tarhan, S., & Çürükvelioğlu Köksal, E. (2017). Toplumsal Cinsiyet Algısını Yordamada Cinsiyet, Sınıf, Bölüm ve Toplumsal Cinsiyet Oluşumunun Rolü. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(1), 227-236. https://doi.org/10.14686/buefad.287496

Cited By

Factors Influencing Gender Equality
Psikiyatride Guncel Yaklasimlar - Current Approaches in Psychiatry
https://doi.org/10.18863/pgy.1394700














All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education