The purpose of this study is to identify the
students' perceptions of social value. The study was carried 208 students on five
school by random in Meram in Konya in 2016-2017 education year. Mixed method
which is used both quantitative method and qualitative method is used in this
research. The scale of students' perceptions of social value was used in
quantitative part of research, four questions which prepared by researcher were
used qualitative method part of research. Data is analyzed with independent
samples t-test, ANOVA and descriptive analysis. According to the findings, it
is found that there is a significant difference between the students'
perceptions of social values and their genders, mother’s educational background
but there is not a significant difference between the students' perceptions of
social values and their father’s educational background, the number of sister/brother,
average of school report.
Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerin
toplumsal değerlere karşı bakış açılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırma
2016-2017 akademik yılında Konya ili Meram ilçesinde bulunan 5 ortaokuldaki
şans yoluyla belirlenen 208 öğrenci üzerinde uygulanmıştır. Araştırmada hem
nitel hem nicel yöntemlerinin birlikte kullanıldığı açıklayıcı araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda veri toplama aracı olarak
Toplumsal Değerlere Yönelik Algı Ölçeği kullanılırken nitel boyutunda
araştırmacı tarafından geliştirilen 4 soru kullanılmıştır. Elde edilen nicel
veriler bağımsız örneklem t testi, tek faktörlü varyans analizi (ANOVA) ile
çözülürken nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle çözülmüştür.
Araştırmanın sonuçlarında; öğrencilerin toplumsal değerlerle ilişkin algısı,
cinsiyetlerine ve annelerinin eğitim durumlarına göre anlamlı fark gözlenirken,
babalarının eğitim durumlarında, kardeş sayılarında ve karne ortalamalarında
anlamlı bir fark bulunamamıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education