BibTex RIS Cite

Investigation of Preservice Teachers' Achievement in Dissolution Through CHAID analysis

Year 2017, , 932 - 954, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.296174

Abstract

The aim of this study was to investigate the
relations between preservice teachers’ achievement in dissolution, learning
approaches, motivation and scientific epistemological beliefs through CHAID
analysis. The study was conducted with correlational research design, which is
one of the quantitative research methods. For this purpose, a total of 618
preservice teachers participated in the study. The dissolution concept test,
the revised two
‐factor study process questionnaire (R‐SPQ‐2F), chemistry motivation questionnaire and scientific epistemological
beliefs survey were used as data collection tools. CHAID (Chi-squared Automatic
Interaction Detection) analysis was used to analyze the data of the study. At the
end of the study, a significant effect of preservice teachers’ scientific
epistemological beliefs, career motivation and surface learning approaches on
their achievement was determined. In addition, results of CHAID analysis showed
that the scientific epistemological beliefs were the most important predictor
of preservice teachers’ achievement in dissolution.

References

  • Akgün, A., & Gülmez, H. (2015). Lise öğrencilerinin epistemolojik inanışlarının kimya dersi akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54), 68-80.

Öğretmen Adaylarının Çözünme Konusundaki Başarılarının CHAID Analizi ile İncelenmesi

Year 2017, , 932 - 954, 30.10.2017
https://doi.org/10.14686/buefad.296174

Abstract

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının çözünme
konusundaki başarıları ile öğrenme yaklaşımları, motivasyonları ve bilimsel
epistemolojik inançları arasındaki ilişkileri CHAID analizi ile incelemektir.
Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ilişkisel araştırma yöntemiyle
yürütülmüştür. Bu amaçla çalışmaya 618 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmada
veri toplama aracı olarak çözünme kavram testi, öğrenme yaklaşımları envanteri,
kimya motivasyon ölçeği ve bilimsel epistemolojik inanç ölçeği kullanılmıştır.
Çalışmada elde edilen verilerin analizinde CHAID (Chi-squared Automatic
Interaction Detection) analizi kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda, öğretmen
adaylarının bilimsel epistemolojik inançlarının, kariyer motivasyonlarının ve
yüzeysel öğrenme yaklaşımlarının başarıları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca CHAID analizi, öğretmen adaylarının çözünme konusundaki
başarılarını yordayan en önemli değişkenin bilimsel epistemolojik inançlar
olduğunu ortaya koymuştur.

References

  • Akgün, A., & Gülmez, H. (2015). Lise öğrencilerinin epistemolojik inanışlarının kimya dersi akademik başarısına etkisinin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(54), 68-80.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Şenol Şen

Ayhan Yılmaz This is me

Publication Date October 30, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Şen, Ş., & Yılmaz, A. (2017). Investigation of Preservice Teachers’ Achievement in Dissolution Through CHAID analysis. Bartın University Journal of Faculty of Education, 6(3), 932-954. https://doi.org/10.14686/buefad.296174

All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License 

88x31.png


Bartın University Journal of Faculty of Education