Yükseköğretim kurumları mevcut öğretim kalitelerini yükseltecek
hedefleri belirlemede çeşitli değerlendirme sistemlerinden yararlanmaktadır. Bu
sistemlerle, akademik hizmetlerin yeterliliği araştırılmakta ve öğretim
kalitesini artırıcı düzenlemeler yapılmaktadır. Bu çalışmada, Bartın
Üniversitesi öğretim kalitesi için öğrenci algısına ve öğretim üyesi akademik
deneyim-faaliyetlerine dayalı değerlendirmelerin birlikte incelendiği ve
raporlandığı bir yaklaşım önerilmektedir. Önerilen yaklaşım üç aşamadan oluşmaktadır:
i) Öğretim kalitesi veritabanını oluşturma, ii) Bu veritabanı ile kümeleme
çalışması, iii) Sonuçların MySQL-tabanlı sunucu ile raporlanması. İlk aşamada,
Bartın Üniversitesi öğretim üyeleri ve öğrencilerinden elde edilen
değerlendirmeler ile veritabanı oluşturulmaktadır. İkincide ise, bu veritabanı
k-ortalama algoritması ve Silhouette indeksi kullanılarak
sınıflandırılmaktadır. Buna göre, öğretim kalitesi veritabanı üç kümeye
ayrılmaktadır. Bu kümelere ilişkin kitle ortalamaları istatistiksel olarak
farklıdır. Diskriminant analizine göre, bu kümelenme %100,0 geçerlilik-oranına
sahiptir. Son aşamada, kümeleme sonuçları MySQL veritabanı yönetim sistemi ile
raporlanmaktadır.
Higher education institutions benefit from various evaluation systems
for the purpose of raising their teaching qualities. The sufficiency of
academic service is investigated and arrangements for improving teaching
quality are made using these systems. In this study, an approach is proposed to
investigate and report student perception-based evaluations together with
academic knowledgeactivities of instructors for teaching quality in Bartın
University. This approach has three phases: i) Constituting teaching quality
database, ii) Clustering study for this database, iii) Reporting the results using
MySQL-based server. In the first phase, database is constituted from
evaluations of instructors and their students in Bartın University. In the
second, this database is classified using k-means algorithm and Silhouette
index. Therewith, the database is separated into three clusters. Population
means of these clusters are significantly different. By discriminant analysis,
the clustering has 100.0% validity-rate. In the last phase, clustering results
are reported through MySQL database management system.
teaching quality student perception academic performance MySQL database clustering discriminant
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education