Accreditation is a quality assurance process by
which authority, competency and credibility are certified. This research aims
to develop an Accreditation Perception (AP) scale. The survey method was used
in this study. Draft scale was applied to 738 students and faculty staff. It
was applied in a university in the western black sea region in Turkey (738).
According to the factor analysis results, KMO value of the AP scale is 0.964
and the Bartlett test value is 6.045E3 (Df =253, p=0.000). It is shown that
variance of the scale is 43.357%. Factor loadings range from 0.538 to 0.692.
The scale can be used as one-dimensional and a multi-dimensional. Sub-themes
(Sub-dimensions) of the scale are quality assurance and quality assessment.
There are a total of 17 items in the scale. Evaluation of the scale was like
this: "Totally agree (5), Mostly agree (4), Partially agree (3), Slightly
agree (2), Disagree (1)". In the scale, it was figured out that the
correlation between parallel two half scores was 0.831. The Cronbach Alpha
coefficient of the AP scale was 0.901. The validity and reliability analysis of
the scale and the confirmatory factor analysis with AMOS program was performed
(Chi-square=238.872, Df=117, X 2 /Sd=2.042, GFI=0.963, CFI=0.969, RMSEA=0.038).
According to these results, the scale can be applied to students and faculty
staff.
Akreditasyon, yetki, yeterlik ve güvenirliğin
onaylandığı sertifikalı bir kalite güvence sürecidir. Araştırmanın
amacı, akreditasyon algısı (AA) ölçeğinin geliştirilmesidir. Araştırmada tarama
modeli kullanılmıştır. Taslak ölçek, geliştirilmek üzere Türkiye'de batı
karadeniz bölgesindeki bir üniversitede, 738 öğrenci ve öğretim elemanına
uygulanmıştır. Faktör analizi sonuçlarına göre, AA ölçeğinin KMO değeri 0.964,
Bartlett testi değeri 6.045E3’dir (Sd= 253, p=0.000). Ölçek, varyansın %
43.357’sini karşılamaktadır. AA ölçeği için yapılan analiz sonuçlarında, faktör
yüklerinin 0.538-0.692 arasında değiştiği görülmektedir. Ölçek tek boyutlu ve
çok boyutlu olarak kullanılabilir. Ölçeğin alt temaları, kalite
güvencesi ve kalite değerlendirmesidir. Ölçek, 17 maddeden oluşmuştur. AA
ölçeği, “Tamamen katılıyorum (5), Çoğunlukla katılıyorum (4), Kısmen
katılıyorum (3), Az katılıyorum, (2), Hiç katılmıyorum (1)” şeklinde
derecelendirilmiştir. Ölçeğin, iki yarı puanları arasındaki korelasyon
katsayısı 0.831 bulunmuştur. AA ölçeğinin Cronbach Alpha katsayısı 0.901’dir.
Ayrıca, AA ölçeğinin AMOS programı ile doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır
(Kay kare=238.872, Sd=117, X2/Sd=2.042, GFI=0.963, CFI=0.969,
RMSEA=0.038). AA ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik sonuçlarına göre, üniversite
öğrencilerine ve öğretim elemanlarına uygulanabilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education