The aim of this study is to examine the school
counselors’ opinions about the duties defined in the Guidance and Psychological
Counseling (GPC) Services Regulation. The study group was consisted of 235
school counselors by using snowball sampling and convenience sampling method.
As data collection instrument the duties in the GPC Services Regulation which
are listed in a five-point Likert scale and personal information form were
used. Results revealed that for school counselor the most needed duties in
schools are; to participate in commissions and meetings, to give information
and express opinions, to conduct individual counseling and recognition
activities. The duties which school counselors perceive themselves competent
are making assessment, giving information, participating in commissions and
meetings, expressing their opinions, and guiding teachers. The duties which
provide the most satisfaction are: to carry out individual counseling and
recognition activities, to provide guidance to the families, and staff, organizing
conferences and applying activities which requires special knowledge and skill
in the field.
Bu çalışmanın amacı okullarda çalışan rehber
öğretmenlerin MEB Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği’nde
belirtilen görevlere okullarında ne kadar ihtiyaç duyulduğunu düşündükleri,
yönetmelikte sıralanan görevleri yerine getirirken kendilerini ne ölçüde
yeterli hissettikleri ve ne ölçüde mesleki doyum elde ettiklerini
belirlemektir. Veri toplama aracı olarak Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetleri Yönetmeliği’nde yer alan görevler sıralanmış ve beşli likert olarak
puanlanmıştır. Çalışmaya 235 rehber öğretmen katılmıştır. Araştırmanın
bulguları genel olarak değerlendirildiğinde rehber öğretmenlerin RPD Hizmetleri
yönetmeliğinde belirtilen görevleri okullarında ihtiyaç olarak gördükleri, bu
görevleri yaparken kendilerini yeterli hissettikleri ve mesleki doyum elde
ettikleri belirlenmiştir. Verilerin ayrıntılı analizde rehber
öğretmenlerin okullarında en çok ve daha az ihtiyaç duyulduğunu düşündükleri,
yerine getirirken kendileri en yeterli ve daha az yeterli hissettikleri, yerine
getirmekten en çok ve daha az mesleki doyum aldıkları görevler
belirlenmiştir. Bulgular nedenleri ve sonuçları ile birlikte
tartışılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education